۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۸
 کمیسیون انرژی مخالف ساماندهی قانون رمزارزهاست
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس:

کمیسیون انرژی مخالف ساماندهی قانون رمزارزهاست

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: نظر قاطع برخی نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر ساماندهی قانون رمزارزهاست اما کمیسیون انرژی با توجه به چالش های حوزه انرژی، صد درصد مخالف است.

به گزارش بازار، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید هدف طرفداران گسترش رمزارزها مشخص شود گفت: باید مشخص شود که این افراد به دنبال اشتغالزایی، درآمد زایی و استفاده از فرصت های انرژی در کشور هستند یا خیر.

وی افزود: متاسفانه ما هنوز یک سازوکار تعریف شده ای برای رمزارزها به عنوان یک صنعت با محدوده مشخصی نداریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: متقاضیان زمانی می توانند از ماینر استفاده کنند که هزینه انرژی را به صورت آزاد بپردازند اما از طرفی، مدیریت این قضیه و آزاد کردن شرایط هم باید طوری باشد که منجر به بی بند و باری در حوزه رمز ارزها نشود.

رحیمی با تأکید بر اینکه ما باید رمز ارز و استخراج آن را در داخل کشورمان مدیریت کنیم مطرح کرد: از آنجایی که رمز ارز پدیده غیرقابل کنترلی است لذا باید مشخص شود که در صورت آسیب دیدن و متضرر شدن تولیدکننده بابت این موضوع و پرداخت هزینه آزاد انرژی، کسی پاسخگو خواهد بود یا خیر.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما با توجه به شرایط کمبود شدید برق در تابستان و کمبود شدید گاز در زمستان که باعث تولید برق می شود، مجوزی به دولت در راستای گسترش رمزارزها به معنای آزادکردن آن نداده ایم.

رحیمی با بیان اینکه قانون جداگانه ای برای استفاده مجاز از رمزارزها و ماینرها وجود ندارد گفت: نظر قاطع برخی از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این است که قانون رمزارزها ساماندهی شود اما کمیسیون انرژی با توجه به چالش های انرژی صد درصد مخالف است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بحث اصلی ما عدم استفاده از ماینرها نیست تصریح کرد: ما اگر برق داشته باشیم که مشتریان خودمان را داریم و به راحتی صادر می کنیم و لذا نیازی نداریم که از ماینرهای دست دوم و سوم که خیلی ها با سوء استفاده می آورند و با بازده کمتر عرضه می کنند استفاده کنیم.

وی افزود: بحث بر سر این است که منافع حاصل از تولید رمزارزها ممکن است برای یک شخصی سودآور باشد اما برای کشور و عموم مردم سودی ندارد و بنابراین نباید منافع کشور را فدای یک گروه خاصی کرد.

ماینینگ نقشی در کمبود برق کشور ندارد
مهندس علی بابک نیا رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران درمورد تأثیر استخراج رمزارزها بر پایداری شبکه برقگفت: گزارش مرکز پژوهش های مجلس در این حوزه به موارد فنی و صحیحی اشاره کرده است. وقتی میزان مصرف یک صنعت با مبانی علمی و مستند قابل اندازه گیری است پس رفتار شرکتهای توزیع و توانیر وزارت نیرو در این خصوص غیرکارشناسی است.

وی افزود: کوتاهی در مقوله تولید انرژی مسئله ای بود که سال های سال و بارها توسط صنعت برق و نیروگاه داران و صنایع مصرف کننده به وزارت نیرو هشدار داده شد اما متاسفانه این روند از سال ۱۳۹۵ نه تنها در اولویت وزارت نیرو نبود بلکه با اتخاذ تصمیماتی، فرآیند رشد تولید برق در کشور متوقف نیز شد.

رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران تصریح کرد: با افزایش جمعیت، ساخت و سازها و ایجاد صنایع جدید قابل پیش بینی است که ما به شدت نیازمند افزایش تولید برق هستیم اما این افزایش تولید اتفاق نیفتاده و مقوله ای به نام «ماینینگ» نیز دستاویزی برای وزارت نیرو شد تا برخی کم کاری های خود را کتمان کند.

بابک نیا با اشاره به فرصت سوزی ها و برخوردهای انتظامی با ماینینگ گفت: گذر زمان خیلی از فرصت سوزی ها در این خصوص را ثابت کرد و گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس نیز نشان داد که علاوه بر فرصت سوزی، کتمان حقایق هم صورت گرفته است.

وی اظهارکرد: برآورد برق مصرفی ماینینگ مجاز و غیرمجاز در کشور کمتر از هزار مگاوات و حدود ۸۰۰ مگاوات است و این درشرایطی است که ما بیش از ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق در کشور داریم و بنابراین این میزان نمی تواند عامل تعیین کننده ای در کمبود برق کشور باشد.

رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران گفت: یکی از راهکارهای ما برای کنترل تقاضای صنعت استخراج رمزارز و برداشتن فشار هزار مگاوات تقاضا از دوش وزارت نیرو، ایجاد نیروگاه های خودتأمین و خودمصرف بود.

به همین منظور بارها از وزارتخانه درخواست کردیم که با نگاه حمایتی، متقاضیان صنعت ماینینگ را به احداث نیروگاه های تولید پراکنده ی گازسوز خود تامین و خود مصرف سوق دهد اما شرایط وزارت نیرو برای صدور مجوز احداث نیروگاه برای صنعت ماینینگ متفاوت شد و سختگیری های زیادی در این حوزه اتفاق افتاد.

بابک نیا افزود: اگر این نیروگاه های خودتأمین و خود مصرف برای صنعت ماینینگ احداث می شد در ایام بحرانی و گرم سال حتی امکان تزریق این هزار مگاوات به شبکه نیز وجود داشت اما متأسفانه تعاملی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: وزارت نفت و شرکت گاز طوری تعیین نرخ کردند که بهای تمام شده نیروگاه های خودتأمین از بهای تمام شده برق شبکه بیشتر شد و این اختلاف تعرفه، توجیه پذیری اقتصادی احداث نیروگاه را بر هم می زد.

رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران در رادیو گفت وگو تأکید کرد: حدأقل کاری که وزارت نیرو در سال جاری می تواند انجام دهد اصلاح سامانه مسدود شده برای صدور مجوزهای نیروگاه های استخراج رمز است.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha