۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
بازگشت قیمت دلار به کانال ۱۶ هزار تومان
اثر منفی نرخ سود بانکی و نفت بر بازار دلار و طلا

بازگشت قیمت دلار به کانال ۱۶ هزار تومان

دلار آزاد پس از ۲ هفته حضور در کانال ۱۵ هزار تومان، به کانال ۱۶ هزار تومان کوچ کرد تا آینده قیمت این کالا در بازار باز هم نامشخص گزارش شود.

به گزارش بازار، قیمت دلار که از دیماه سال گذشته روند صعودی به خود گرفته بود، ۱۶ فرودین ماه پس از ۳ ماه، سیر نزولی به خود گرفت تا جایی که در ابتدای هفته جاری، بهای آن ۱۰۰۰ تومان کاهش و به ۱۵ هزار ۶۰۰ تومان رسید. اما قیمت این کالااز روز گذشته  در بازار باز هم بالا رفت و با اختلاف ۵۷۰ تومانی به، ۱۶ هزار و ۲۶۰ تومان رسید.

چرا دلار گران شد؟

خیلی ها کاهش نرخ سود بانکی (رعایت مصوبه قانونی شورای پول و اعتبار) و احتمال بر حبابی بودن رشد سهام بازار سرمایه را علت بالا رفتن قیمت ارز در بازار آزاد می دانند. برخی نیز جنب و جوش بازار را که فعالان این کالا را به بازار ارز در خیابان فردوسی کشانده است، دلیل گرانی ارز در بازار می دانند.

البته بازار ایران بازاری کاملا متفاوت از سایر کشورها است زیرا  کاهش قیمت نفت  خود می تواند بر ارزش ذاتی دلار اثر گذار باشد و در میان  ارزهای دیگر که فروش نفت  از درامد انها  کم نمی کند، قابلیت تضعیف شدن را دارد و در مقابل   طلای زرد که با تضعیف طلای سیاه خود را  براق تر و گران تر می بیند. انچنان که امروز تا لحظه انتشار خبر هر انس طلا  به ۱۷۱۷ دلار رسیده است.  

شاید از همین رو است که اکنون و در شرایطی که بازار معاملات ارز گرم شده است، صرافی بانک ها نیز بدنبال افزایش نرخ ارز در بازار آزاد قیمت ها را به شکل خزنده ای بالا برده اند تا مانع از رشد بی اندازه قیمت ها در این بازار پر نوسان شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار ۱۶ هزار و ۲۶۰ تومان، یورو ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان و درهم امارات ۴ هزار و ۵۰۰ تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

امروز صرافی‌های بانک‌ها نیز مانند روز گذشته قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند، همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان است.

شایان ذکر است که صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۱۵۰ تومان افزایش داده است.

سکه هم گران شد

قیمت سکه نیز که طی چند روز گذشته در بازار روندی کاهشی را طی می کرد، امروز گران شد. هم اکنون در بازار آزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۵۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با ردیگر از ۶.۵ میلیون تومان گذر کرد و ۶ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان قیمت خورد.

همچنین  قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان شد. .

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۶۰هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۸۰ هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۶۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۸۷۵ هزار تومان و ۷۰۰ و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۱۷ دلار معامله می‌شود.

گفته می شود، بازیگران  بزرگ طلا در عررصه بین المللی  همگی منتظرند که  آثار سیاست های مالی و پولی دولت های مختلف را  در افزایش قیمت طلای جهانی ببینند .به خصوص که یکی از این امارها ، اعلام  میزان بیکاری در آمریکا است . 

کد خبر: ۱۵٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha