۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
آیا ویروس کرونا واقعا رهاوردی مثبت هم خواهد داشت؟!
با بحران فرصت هم می آید

آیا ویروس کرونا واقعا رهاوردی مثبت هم خواهد داشت؟!

بحران کرونا ویروس باعث شد سال ۲۰۲۰ با لرزه آغاز شود.اما این بحران فرصت های جدید و اصلاح الگوی مصرف را برای مردم و فضای تجارت جهانی و داخلی فراهم خواهد کرد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار – سایت تحلیلی نشنال اینترسنت اخیرا مقاله ای با قلم «فلیکس آرنت » استاد دانشگاه گلف کانادا منتشر نموده که نویسنده مقاله معتقد است بحران بیماری همه گیر کووید ۱۹ می تواند فرصتی برای تجار و سایر مشاغل باشد.

ترجمه متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

هیچ کس به طور کامل میزان خسارت بحران COVID-۱۹ را پیش بینی نکرده است. در اثر این بحران مشاغل مختل شده و مشخص نیست چه زمان وضعیت به حالت عادی برمی گردد. سوالی که اکنون مطرح می شود این است که رهبران عرصه تجارت چگونه می توانند در برابر چالش ها واکنش نشان دهند،  آنچه انجام می دهند را مجددا ارزیابی کنند، شرکت های خود را مجدداً پیکربندی کرده و فعالیت های خود را برای انطباق با اختلال و آمادگی برای حالت عادی مجدداً بررسی کنند؟

پیامدهای تغییرات آب و هوایی، فن آوری های جدید، دیجیتالی شدن، تغییرات جمعیتی، هوش مصنوعی و عدم قطعیت های مالی و سیاسی بسیاری از ما را نگران کرده بود. اما بیماری همه گیر کووید ۱۹ که با آغاز سال ۲۰۲۰ همراه شد توجه ما را از این مسائل منحرف نموده و نجات جان انسانها به مسئله ای مهم تبدیل شد. شرکت های خصوصی و دولتی در طی این بحران به شدت آسیب دیده و می بینند زیرا مشاغل تعطیل شده و افراد در خانه های خود قرنطینه شده اند.

در این میان برخی از شرکت ها که در طی چند سال گذشته قابلیت های دیجیتالی شدن خود را پیشرفت داده اند کمتر تحت تاثیر این بیماری همه گیر قرار می گیرند. با تغییر عملیات آنها به کار از راه دور از طریق کنفرانس آنلاین و ابزارهای ارتباطی مانند Zoom و Slack، اکثر پروژه های آنها ادامه دارد. این در حالی است که برخی از شرکت ها مانند هتل ها و خطوط هوایی که با تردد و مسافرت انسانها ارتباط دارند به شدت تحت تأثیر قرار دارند و مشاغلی که از قابلیت های دیجیتالی و فناوری استفاده نمی کنند، برای مثال بسیاری از خرده فروشان، به شدت آسیب می بینند.

وقتی بحران ها برای اولین بار رخ می دهند، شرکت ها باید در برابر چالش ها و تهدیدات فوری واکنش نشان دهند. در این مرحله، مهم ترین کار این است که شرکت ها از انجام کار درست چشم پوشی نکنند

واکنش به بحران

وقتی بحران ها برای اولین بار رخ می دهند، شرکت ها باید در برابر چالش ها و تهدیدات فوری واکنش نشان دهند. در این مرحله، مهم ترین کار این است که شرکت ها از انجام کار درست چشم پوشی نکنند. مشاغل باید نسبت به دیدگاه خود وفادار باشند، با ذینفعان همدلی داشته باشند، سریع تصمیم بگیرند و آن تصمیمات را در صورت لزوم، به طور مکرر و شفاف بر اساس اطلاعات جدید به منظور انطباق سریع تنظیم کنند. اقدامات ایر کانادا این اصل را به خوبی نشان می دهد. ایر کانادا ۱۶.۵۰۰ کارمند را به عنوان پاسخ سریع و مستقیم به کاهش برنامه پرواز خود به دلیل کاهش تقاضا و تعطیلی مرز اخراج کرد. اخیراً، دولت فدرال جزئیات بسته یارانه دستمزد را ابلاغ کرد. بلافاصله، ایر کانادا اعلام کرد که بلافاصله بیشتر کارکنان خود را بر اساس بسته یارانه دستمزدی که توسط دولت وعده داده شده است، دوباره جذب می کند.

باید گفت در این اختلال شده توسط ویروس کرونا، چالش های عملیاتی به راه حل نیاز دارند، برای تغییر در تقاضا و ارتباطات باید مدیریت نقدی و نقدینگی تنظیم شود و رهبری باید در فضای دیجیتال گسترش یابد. اگر شرکت ها قبلاً آنلاین نبوده اند، احتمالاً اکنون هستند. در یک بازار سریع در حال تغییر، هجوم آوردن راه حلهای جدید به بازار ممکن است به برخی شرکت ها کمک کند. بسیاری از مسائل تجاری ناشی از اختلال به دلیل تلاش های جهانی برای گسترش COVID-۱۹ به اصلاحات و راه حل های سریع نیاز دارند. این راه حل ها همچنین آغاز مشکلات جدید هستند.

ارزیابی مجدد برنامه های بلند مدت

در مرحله بعد، مشاغل باید نه تنها برنامه های خود را برای سال پیش رو مورد ارزیابی مجدد قرار دهند، بلکه به صورت بلند مدت نیز ارزیابی می کنند. این تمرین ممکن است بینشهای مهمی را نشان دهد. مقاومت در برابر بحران با ارزش است. با این حال، فقط گزاف گویی از چنین رویداد جهانی کافی نیست. ما به احتمال زیاد شاهد تغییرات طولانی مدت  تقاضا و عرضه خواهیم بود. این لحظه ای خوب برای مشاغل است که توانایی های خود و چگونگی استفاده از آنها را برای رفع نیازهای فوری ارزیابی می کنند یا می توان با استفاده از فناوریها یا شرکای جدید، از آنها استفاده کرد. در طولانی مدت، پیدا کردن و دنبال کردن فرصت های جدید باعث ایجاد تغییر خواهد شد. هم اکنون شرکت ها ممکن است در خدمت مشتریان جدید و متفاوت باشند. آنها ممکن است نیاز به خارج شدن از مناطق خود داشته باشند، مهارت های جدید بیاموزید زیرا در دنیای آنلاین، استراتژی های داده و تجزیه و تحلیل اهمیت دارند. مهارت نوشتن به همان اندازه مهارتهای ارائه اهمیت دارد و امنیت سایبری به یک نگرانی استراتژیک تبدیل می شود. و می توان گفت هر چه تغییرات مورد نیاز باشد، تغییر به حالت عادی جدید تبدیل می شود.

به احتمال زیاد وارد زمانی می شویم که مردم الگوهای مصرف را تغییر می دهند. در آینده ای نزدیک راه حل های تناسب اندام برای اعضای خانواده، سرگرمی در منزل، ردیابی افراد و امنیت داده ها، تجهیزات جدید مراقبت های بهداشتی و راه حل های آموزش آنلاین تقاضای بیشتری خواهد داشت. همه این پیشرفت ها فرصت های جدید زیادی را برای مشاغل ایجاد می کند.

پیکربندی دوباره

بسیار مهم است که شرکت ها بطور مداوم در جهت درست حرکت کنند در همان حال که قرنطینه ناشی از بیماری همه گیر ادامه دارد. مشاغلی که در فرهنگ خود و به طور ذاتی تغییر کرده اند احتمالاً در مواقع نامشخص بهتر عمل می کنند. بحرانی مانند کووید ۱۹، فرصت های جدیدی را به همراه می آورد و باید محرکی برای کشف مسیرهای جدید باشد. مطالعه ای جدید نشان می دهد که حفظ نوآوری های توسعه یافته توسط شرکت هایی که به فناوری اهمیت می دهند در طول بحران، اغلب در دراز مدت تأثیر مثبتی را در مقابل سازمان هایی که بودجه های نوآوری را کاهش می دهند، دارد.

 دولتها  برای کمک به کاهش تأثیر کووید ۱۹ برای سالهای آینده سرمایه گذاری بیشتری خواهند کرد. اینکه چگونه آنها این هزینه را هدایت می کنند و اینکه آیا با هدف بازیابی اقتصاد قدیمی و یا ایجاد تغییرات در بازار  روی چشم انداز یک کسب و کار تأثیر خواهد گذاشت یا خیر هنوز مشخص نیست. ما به احتمال زیاد وارد زمانی می شویم که مردم الگوهای مصرف را تغییر می دهند. در آینده ای نزدیک راه حل های تناسب اندام برای اعضای خانواده، سرگرمی در منزل، ردیابی افراد و امنیت داده ها، تجهیزات جدید مراقبت های بهداشتی و راه حل های آموزش آنلاین تقاضای بیشتری خواهد داشت. همه این پیشرفت ها فرصت های جدید زیادی را برای مشاغل ایجاد می کند.

کد خبر: ۱۵٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha