۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
پاسخ ایران به قطعنامه قاطع و متناسب بود| تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است
سخنگوی وزارت امور خارجه:

پاسخ ایران به قطعنامه قاطع و متناسب بود| تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: نمی‌توانستیم قطعنامه سیاسی و غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم لذا اقدامات خود را انجام دادیم و اقدامات قاطع و متناسب بود.

به گزارش بازار، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا در مورد اینکه تصویب قطعنامه آژانس چه تاثیری در روند گفتگوهای وین خواهد داشت، گفت: ما با یک کنشگر یاغی و با یک رژیم یاغی در این منطقه رو به رو هستیم که بیشترین رفتار های یاغی گرایانه، تروریستی، مداخله‌جویانه، جنگ طلبانه و قانون گریزی را در نظام بین الملل به منصه از ظهور گذاشته است. رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است که ساختارهای حقوق بین الملل را به سخره بگیرد و سازمان‌های بین‌المللی را ابزار کند همه این کارها با حمایت ها و چک سفید امضای برخی کشورها انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر درمورد سفر گروسی به سرزمین های اشغالی اظهار داشت: جای تاسف است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان کارگزار سازمان انرژی اتمی این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون‌گریزی قرار داده است و توسط کارگزاران خود این ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است.

خطیب زاده ادامه داد: این اقدامات دستاوردهای سازمان‌های بین المللی را بی اعتبار کرده است، پیام این سفر مثل هر اقدام دیپلماتیک دیگری روشن است و مدیرکل آژانس موظف است در پی استقلال این سازمان و بیطرفی آن باشد، طبق اساسنامه سازمان بین المللی انرژی هسته ای، مدیرکل وظیفه قطعی در این خصوص داشته است و در زمان غلط در جای غلط حضور پیدا کرده و افراد غلط را ملاقات کرده است و به اعتبار آژانس ضربه بدی وارد کرده است. رژیم صهیونیستی هیچ معاهده منع اشاعه‌ای را نپذیرفته است.

وی قطعنامه آژانس را کاملا سیاسی و طراحی شده خواند و گفت: این قطعنامه در مسیری بین ایران و آژانس ایجاد شده بود و توافق شده بود، خلل ایجاد کرده است، اقدام به تغییر لحن، تغییر گفتگو، تغییر واژه ها که به ناگاه در بیان مدیرکل به پارلمان اروپا رخ داد، نشان می‌دهد که دستور پذیری از یک مرکز انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نمی‌توانستیم اقدام سیاسی و غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم لذا اقدامات خود را انجام دادیم و اقدامات قاطع و متناسب بود هر چقدر آنها بگویند که قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است اما اگر ضرورتی بر ارائه قطعنامه نبود.

وی تاکید کرد: آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. یک مقدار طرف‌های مقابل این روزها را تحمل کنند که برخی ابعاد فنی آن کاهش یابد و آن‌ها ببیند کاهش تعهدات یعنی چه. اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت پذیر است. آنچه برگشت‌ناپذیر است، تروریسم اقتصادی آمریکا و آن‌هایی که همراهی با آمریکا کردند. دردی که بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است.

کد خبر: ۱۵۵٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha