۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
آسمان فارس در حسرت پرواز «کارگو» |٢٠ سال انتظار صادرکنندگان برای داشتن ترابری هوایی
بازار گزارش می دهد؛

آسمان فارس در حسرت پرواز «کارگو» |٢٠ سال انتظار صادرکنندگان برای داشتن ترابری هوایی

شیراز- فارس به عنوان یکی از مهمترین استان های کشور در حوزه صادرات محصولات کشاورزی همچنان «کارگو» ندارد، ۲۰ سال از موضوع زمین گیر شدن هواپیمای ترابری در فارس می‌گذرد و با بن بست مواجه شده است.

بازار؛ گروه استانها: استان فارس به دلیل نداشتن چنین زیرساخت‌هایی همچنان از رقبای خود عقب مانده و نتوانسته در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به ظرفیت واقعی خود دست پیدا کند.

در حال حاضر، بار صادراتی بسیاری از محصولات به صورت هوایی و پراکنده انجام می‌شود و آن طور که صادرکنندگان و فعالان این بخش می گویند چه بارهایی که به دلیل نبودن کارگو و استفادهِ اجباری از هواپیماهای مسافربری، یا دیر به مقصد رسیده و یا هرگز رنگ مقصد را به خود ندیده است.

با این تفاسیر، بیشتر صادرکنندگان فارس چاره ای ندارند جز اینکه بار خود را از سایر استانها صادر کنند و تیر و ترکش های همین مسئله، استان را نشانه رفته است.

در طول سال‌های گذشته چندین بار وعدهِ به پرواز درآمدن کارگو در آسمان فارس در خبرگزاری‌ها و جراید منتشر شده اما این استان همچنان رنج نداشتن ترابری هوایی را به جان خریده و وعده وعیدها در این باره به ثمر ننشسته است.

اما اینکه چرا فارس با این ظرفیت از این قافله، جا مانده موضوعی است که یکی از نمایندگان اتاق بازرگانی فارس از آن به عنوان حکایت مرغ و تخم مرغ یاد می کند.

هادی حنایی جهرمی، نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس به این مسئله اذعان دارد و به «بازار» می گوید ۲۰ سال این مطالبه روی زمین مانده و پیگیری ها جواب نداده است.

آسمان فارس در حسرت پرواز «کارگو» |٢٠ سال انتظار صادرکنندگان برای داشتن ترابری هوایی

به گفته او بیشتر بارهای فارس به ویژه گل، میوه و تره بار از طریق هواپیماهای مسافربری منتقل می شود و اتفاقاً بسیاری از صادرکنندگان نیز به دلیل تاخیر در پروازها و مشکلات این چنینی، زیان های فراوان متحمل شده‌اند.

تجارت، خمره رنگ ریزی نیست، استراتژی و برنامه است
در هواپیماهای مسافربری، اولویت بار با مسافر است و آن طور که حنایی می گوید اگر یک صادرکننده بخواهد ۵۰۰ کیلو گل به کشوری دیگر صادر کند در صورت تکمیل ظرفیت بار، هیچ کس تعهدی به او نمی دهد.

از دیدگاه عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس، حکایت این روزهای صادرکنندگان و نیازشان به هواپیمای ترابری، حکایت مرغ و تخم‌مرغ است. در واقع برخی مسئولان دولتی معتقد هستند در وهله اول باید بار تهیه شود و سپس مقدمات و زیرساخت های کارگو فراهم شود، حال آنکه حنایی و صادرکنندگان بر این باورند که تجارت، خمره رنگ ریزی نیست بلکه استراتژی و برنامه است.

باید قراردادهای صادراتی منعقد شود این در حالیست که صادرکنندگان نمی‌توانند چنین ریسکی را به جان بخرند

نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس اعتقاد دارد که بیش از هر اقدامی ابتدا باید قراردادهای صادراتی منعقد شود این در حالیست که صادرکنندگان نمی‌توانند چنین ریسکی را به جان بخرند، چرا که در این صورت وارد تعهد خواهند شد و این مسئله، معقول نیست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اذعان به اینکه دولت تاکنون در این زمینه هیچ گونه همکاری نداشته است به این موضوع نیز اشاره می‌کند که باید هواپیمای ترابری و خط هوایی منظم وجود داشته باشد تا قراردادهای تجاری بر همین اساس تنظیم شود.

نداشتن «کارگو» از نبود عزم استانی و ملی و سهم‌خواهی برخی بخش ها آب می خورد
حنایی هر چند بر این باور است که راه اندازی کارگو در استان فارس، شدنی است اما در عین حال تاکید می‌کند که تاکنون نبود عزم استانی و ملی و سهم‌خواهی برخی بخش ها در این داستان، مانع تراشی کرده است.

از دیدگاه او اگر در پله اول، همه از دولت گرفته تا صادرکنندگان، حمل و نقل، شرکت فرودگاههای فارس و... از سهم خواهی بگذرند و حداقل سه ماه از منافع شخصی خود چشم پوشی کنند، کار به نتیجه خواهد رسید.

هر کس چرتکه می‌اندازد که با راه اندازی کارگو چقدر عوارض، منافع و پورسانت نصیبش می شود

به قول او در این میان، هر کس چرتکه می‌اندازد که با راه اندازی کارگو چقدر عوارض، منافع و پورسانت نصیبش می شود حال آنکه با چشم پوشی مقطعی از این سودها می توان به پرواز کارگو در آسمان فارس امیدوار شد.

این مسئول به این نکته نیز اشاره می‌کند که اگر چه امکانات و زیرساخت های فرودگاهی و پروازی فارس در این حوزه، موجود است اما یک خط هوایی منظم وجود ندارد تا صادرکنندگان و بازرگانان با خیال راحت با شرکت‌های خارجی قرارداد ببندند و زیر بار تعهد بروند.

بنا به تاکید حنایی، هر چند حمل بسیاری از اقلام با هواپیمای ترابری، توجیه اقتصادی ندارد اما بسیاری از کشاورزان به دلیل نبود زیرساخت ها به حوزه صادرات ورود نمی‌کنند و در اصل همین مسئله مانع ورود فعالان این بخش به بازارهای جهانی شده است.

با حلوا حلوا گفتن، دهان کسی شیرین نمی شود
دولت همیشه بر بحث رونق در حوزه صادرات تاکید داشته اما نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس بر این باور است که با حلوا حلوا گفتن، دهان کسی شیرین نمی شود.

به گفته او دولت باید برای صادرکننده، راه و اسکله بسازد، تونل بزند وزیرساخت های حمل و نقل دریایی و هوایی را مهیا کند تا عرصه بر فعالان تنگ نشود.

یک پای استان در نداشتن هواپیمای ترابری، لنگ می زند ربطی به نبود زیرساخت های حوزه هوایی ندارد بلکه نبودن عزم ملی و استانی است

در هر حال عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس معتقد است اینکه یک پای استان در نداشتن هواپیمای ترابری، لنگ می زند ربطی به نبود زیرساخت های حوزه هوایی ندارد بلکه نبودن عزم ملی و استانی است که در این ماجرا دخیل است.

آسمان فارس در حسرت پرواز «کارگو» |٢٠ سال انتظار صادرکنندگان برای داشتن ترابری هوایی

به قول او تا نامی از کارگو می آید هر کس به فکر سود و منافع شخصی خود می‌افتد و همین مسئله باعث شده مهمترین مطالبه صادرکنندگان فارس روی زمین بماند.

دو کارگو ترمینال با ظرفیت ۱۰۰ تن کالا در فرودگاه شیراز خاک می خورد
البته مدیرکل فرودگاههای فارس نیز به «بازار» می گوید زیرساخت های فرودگاهی و پروازی فرودگاه شیراز در این حوزه هیچ گونه مشکلی ندارد.

به گفته غلامرضا کریم آقایی، فرودگاه شیراز دارای دو کارگو ترمینال است که مالکیت یکی از آنها با فرودگاه و دیگری متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است.

بنا به تاکید این مسئول، این دو کارگو ترمینال این ظرفیت را دارند که در طول ۲۴ ساعت، حمل بیش از ۱۰۰ تن مواد غذایی و تره بار رادر حوزه صادرات و واردات فعال کنند.

در هر حال، استانی همچون فارس برای دستیابی به ظرفیت واقعی صادرات به هواپیماهای ترابری نیاز دارد. برای خلاصی از شر صادرات بار پراکنده و جهش در این حوزه، راهی نیست جز آنکه دولت، صادرکنندگان و دستگاه های استانی، دست در دست هم دهند تا کارگو در آسمان فارس به پرواز درآید.

کد خبر: ۱۵۵٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha