۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷
بارندگی‌های کم اثر برای سفره‌های آب | اعتبار برای طرح‌های سازگاری کم هستند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بارندگی‌های کم اثر برای سفره‌های آب | اعتبار برای طرح‌های سازگاری کم هستند

یزد- بارش‌های اردیبهشت ماه حتی منجر به بروز سیل شد اما کارشناسان اعتقاد دارند که برای بهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی بی‌اثر خواهند بود.

سمیه گلابگیریان؛ بازار: بارش سیل آسای اخیر هیچ تاثیری در تغذیه سفره های زیرزمینی نداشت چرا که بارش موثری نبوده و ترسالی در کار نیست بلکه پیش‌بینی کاهش بارندگی نسبت به سال قبل و متوسط سالانه، همچنان وجود دارد. بارش‌های اخیر این تصور را در اذهان ایجاد کرد که تغذیه سفره های آب زیرزمینی تحت تاثیر قرار گرفته اند و ممکن است ترسالی را برای استان یزد رقم بزند غافل از آنکه این بارش جز تخریب، چیزی به همراه نداشت.

بارش زمانی موثر است که در محل سفره ها اتفاق بیفتد و حتی سیلاب ناشی از بارش در نقطه ای ذخیره شود که بر روی سفره قرار دارد به این صورت است که می توان بارندگی را موثر دانست اما در بارش اخیر این گونه نبود در ادامه گفتگوی خبرنگار بازار با محمدمهدی جوادیان زاده، مدیرکل آب منطقه ای استان یزد درباره تاثیر بارش سیل آسای اخیر بر سفره های آب زیرزمینی و پیش‌بینی اشتباه ترسالی را بخوانید.

* درباره تاثیر بارندگی سیل آسای اخیر بر سفره های آب زیرزمینی توضیح دهید
بارش اخیر که شامل ۳۰ میلیمتر یعنی ۶۰ درصد متوسط بارش شهر یزد بود در ۵۵ دقیقه اتفاق افتاد. این بارش در دوره بازگشت بیش از ۱۰۰ سال از نظر حجم و شدت نادر بود. بارش از نوع ابرهای بهاری در محدوده کم و شدت زیاد بود و تاثیری بر تغذیه سفره های آب زیرزمینی نداشت

بارش‌های اخیر این تصور را در اذهان ایجاد کرد که تغذیه سفره های آب زیرزمینی تحت تاثیر قرار گرفته اند

* دلیل بی اثر بودن این بارش بر تغذیه سفره ها چیست؟
این بارش محدوده کوچکی را در برگرفت که شامل مناطق کوهستانی و موثر در تغذیه سفره های آب زیرزمینی نبوده و بخش کوچکی از آبخوان را تغذیه کرده چرا که فرصت نفوذ در زمان سیل وجود نداشته و در مناطقی که آب ذخیره شده نیز سفره ای وجود ندارد ذخیره آب تنها بر روی سفره ها در تغذیه آنها اثر دارد و اگر بر روی سفره اتفاق نیفتد، تاثیری بر آن ندارد از اینرو بارش اخیر تنها در ناحیه شهری و برخی نقاط روستایی اتفاق افتاد که تنها خرابی و خسارت بر جای گذاشت.

* وضعیت منابع آبی زیرزمینی استان در حال حاضر چطور است؟
در سال زراعی جاری یعنی از مهر ماه ۱۴۰۰ تاکنون، بارش خوبی در استان اتفاق نیفتاده و از متوسط بارش های استان ۴۰ درصد عقب هستیم و این موضوع باعث شده که کسری مخزن ۳۸۰ میلیون مترمکعبی تکرار شود در صورتی که وضعیت متوسط کسری مخزن به طور متوسط ۲۳۰ میلیون مترمکعب بوده است.

بارندگی‌های کم اثر برای سفره‌های آب | اعتبار برای طرح‌های سازگاری کم هستند بارندگی‌های کم اثر برای سفره‌های آب | اعتبار برای طرح‌های سازگاری کم هستند

* تاثیر این خشکسالی‌ها بر منابع آبی استان چگونه بوده است؟
خشکسالی به طور قطع در خشک شدن و کاهش آبدهی قنوات، چشمه ها و چاه ها تاثیرگذار بوده است. این تاثیر از درخواست های متعددی که برای کار بر روی قنوات و چاه ها برای آبدهی بیشتر وجود دارد، مشهود است.

* برنامه های استان در قالب کارگروه سازگاری با کم آبی چه تاثیری بر کاهش اثرات خشکسالی بر منابع آبی داشته است؟
این کارگروه ماهانه تشکیل شده و به موضوعات سازگاری با کم آبی در بخش شرب، کشاورزی و صنعت می پردازد. این برنامه ها در راستای کاهش تنش آب شرب، کشاورزی و صنعت است در این کارگروه ابتکارات شرکت های دانش بنیان در حوزه آب مطرح و راهکارهای مناسب، مورد حمایت و بحث قرار داده می شوند.

خشکسالی به طور قطع در خشک شدن و کاهش آبدهی قنوات، چشمه ها و چاه ها تاثیرگذار بوده است

از جمله طرح های این کارگروه، طرح تبدیل حجمی آب در بخش کشاورزی، مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت انشعابات، بهسازی روش های آبیاری، بهسازی کاشت، بازچرخانی آب در بخش صنعت، پایش هدررفت آب، ترویج روش های مصرف خانگی با استفاده از وسایل کاهنده و نصب کنتور هوشمند بر روی ۹۵ درصد از چاه های کشاورزی است.

* منظور از تبدیل حجمی آب چیست؟
تبدیل حجمی آب در استان به این معنا است که برداشت آب از چاه های کشاورزی بر اساس پروانه شارژ می شود و ۲۵۰۰ چاه کشاورزی که در استان وجود دارند با توجه به کنتورهای هوشمند مجوز اضافه برداشت نخواهند داشت.

* در مجموع دستاورد تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی را چه می‌دانید؟
برنامه های سازگاری با کم آب بسیار هزینه‌بر هستند البته تلاش های خوبی صورت گرفته و اعتبار از منابع مختلف جذب شده اما اجرای این برنامه ها در راستای تاثیرگذاری بیشتر، نیازمند اعتبارات قابل ملاحظه است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد تا استان با کمترین تنش آبی، سالهای خشکسالی را سپری کند.

کد خبر: ۱۵۵٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha