۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱
«توثیق سهام» ابزاری کارا برای وثیقه گیرنده و وثیقه دهنده
مدیرعامل سبدگردان اعتبار مطرح کرد

«توثیق سهام» ابزاری کارا برای وثیقه گیرنده و وثیقه دهنده

در توثیق سهام از دید وثیقه‌گذار، افراد همزمان مالک سهام هستند و بازدهی آن را کسب می‌کنند و در عین حال می‌توانند از آن به عنوان وثیقه و تضمین برای دریافت وام یا تامین مالی استفاده کنند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، اواخر اردیبهشت ماه بود که معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جزئیات توثیق سهام بورسی برای اخذ وام بانکی را اعلام کرد. به گفته محمود حسنلو، زیرساخت‌ها برای توثیق سهام در اخذ وام از بانک‌ها فراهم شده و همه تلاش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این است که این فرآیند نیاز به مراجعه حضوری اشخاص نداشته باشد. تنها شرط این است که فرد در سجام ثبت نام و احراز هویت کرده باشد؛ در واقع فرآیندی که شرکت در نظر گرفته این است که سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارائه می‌دهد و از طریق سامانه سجام احراز هویت می‌شود.

در همین راستا، مدیرعامل سبدگردان اعتبار با اشاره به مزایای «توثیق سهام» گفت: در توثیق سهام از دید وثیقه‌گذار، شخص همزمان مالک سهام است و از آن بازدهی کسب می‌کند و در عین حال می‌تواند از آن به عنوان وثیقه و تضمین برای دریافت وام یا تامین مالی استفاده کند؛ البته باید توجه داشت این کار در صورتی برای شخص وثیقه گذار جذاب است که افق سرمایه‌گذاری وی بلندمدت باشد و قصد نگهداری سهام مذکور در بلند مدت را داشته باشد، زیرا پس از توثیق تا پایان مدت آن، سهام وثیقه شده غیرقابل فروش می‌شود. از طرف دیگر این کار برای وثیقه‌گیرنده هم دارای مزایایی چون نقدشوندگی بالا، سهولت توثیق و قیمت شفاف است.

محمد کفاش پنجه‌شاهی افزود: از سهام توثیق شده می‌توان به عنوان تضمین برای دریافت وام و نیز برای انتشار اوراق مختلف استفاده کرد. براین اساس لازم نیست افراد دارایی‌های دیگر خود را برای گرفتن تضمین درگیر کنند. به طور مثال وثیقه کردن ملک، معمولاً مدت زمان زیادی می‌برد و با مشکلاتی مانند قیمت‌گذاری روبه‌رو است.

او بیان کرد: همانطور که اشاره شد، مهمترین مزیت توثیق سهام، سهولت توثیق و قابلیت نقدشوندگی بالای سهام است ضمن اینکه ارزش سهام وثیقه شده نیز بروز و شفاف خواهد بود. این ویژگی در مقایسه با دارایی‌های دیگری مانند ملک به عنوان تضمین جذابیت بیشتری دارد؛ از طرف دیگر اشخاص وثیقه گیرنده مانند بانک‌ها هم به دلیل مزایای توثیق سهام در مواجهه با تامین مالی یا اعطای وام از سهام استقبال بیشتری می‌کنند.

کفاش پنجه شاهی تصریح کرد: براساس شرایط قرارداد و قوانین اگر محدودیتی وجود نداشته باشد، افراد حقیقی هم می‌توانند از توثیق سهام برای تامین مالی و یا گرفتن تضامین استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قابلیت توثیق سهام و استفاده از مزایای آن، موضوعی است که قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند در گرایش بیشتر به سهامداری هم اثرگذار باشد.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha