۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
تخلیه حباب سکه در پی جلوگیری از معاملات فردایی| عرضه شمش مانع از ایجاد حباب قیمت سکه می شود!
«بازار» از علل نوسان قیمت ها در بازار سکه گزارش می دهد؛

تخلیه حباب سکه در پی جلوگیری از معاملات فردایی| عرضه شمش مانع از ایجاد حباب قیمت سکه می شود!

با آنکه بخشی از حباب قیمت سکه در پی ممانعت از معاملات فردایی سکه و ارز تخلیه شده است اما کارشناسان معتقدند؛ حباب هیچ وقت دست از سر سکه بر نمی دارد مگر اینکه بانک مرکزی فکری به حال این بازار کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت سکه در اوائل هفته گذشته ۱۵ میلیون تومان را رد کرد اما در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نرخ این کالا در بازار به کانال ۱۴ میلیون تومان آمد. افزایش قیمتی که به دلیل رشد میزان تقاضا و از طرفی تاثیر گذارای ارز ۳۱ هزار تومانی در بازار ارز بود که نرخ این کالا را حبابی بالا برد.

از طرفی معاملات فردایی سکه و ارز نیز تاثیر بسزایی بر رشد قیمت این کالاها در بازار به جای گذاشته است اما جلوگیری از معاملات فردایی و دستگیری سر شاخه های اصلی چنین بازاری موجب شد تا قیمت سکه روندی نزولی به خود گیرد چرا که چنین معاملات غیر قانونی تقاضای کاذب را برای خرید سکه ایجاد و این موضوع به افزایش قیمت سکه دامن می زند.

هفته گذشته حباب قیمت سکه حدود یک میلیون ۳۰۰ هزارتومان بود و سکه را به حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزدیک کرد که البته جلوگیری از معاملات فردایی این کالا، نرخ سکه را ۸۰۰ هزار تومان در بازار کاهش داد. کاهش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت حباب قیمتی، یعنی به نوعی از وجود حباب نرخ سکه ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته است

حباب قیمت سکه فرو ریخت
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره علت کاهش قیمت سکه در بازار گفت: کاهش تدریجی حباب قیمت سکه به دلیل جلوگیری از معاملات فردایی این کالاست زیرا با وجودی که سکه حدود ۸۰۰ هزار تومان ارزان شد، اما قیمت طلا برخلاف سکه روندی افزایشی داشت.

وی با بیان اینکه اقدامات بانک مرکزی در کنار تلاش نهادهای نظارتی بخصوص نیروی انتظامی در دستگیری سرشاخه های اصلی معاملات فردایی و کاغذی سکه و ارز، تاثیر قابل توجه خود را بر روی کاهش قیمت سکه به جای گذاشت که باعث تخلیه تدریجی حباب قیمتی این کالا در بازار شد، گفت: البته همین الان هم سکه دارای حباب قیمت بوده و نرخ واقعی آن ۱۴ میلیون ۹۰۰ هزار تومان نیست.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: هفته گذشته حباب قیمت سکه حدود یک میلیون ۳۰۰ هزارتومان بود و سکه را به حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزدیک کرد که البته جلوگیری از معاملات فردایی این کالا، نرخ سکه را ۸۰۰ هزار تومان در بازار کاهش داد. کاهش ۸۰۰ هزارتومانی قیمت حباب قیمتی، یعنی به نوعی از وجود حباب نرخ سکه ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

کشتی آرای در ادامه و در پاسخ به اینکه وضعیت نرخ ها در بازار سکه و طلا را طی روزهایی آینده چگونه پیش بینی می کنید و آیا احتمال کاهش قیمت و یا تخلیه بیشتر از این حباب قیمت سکه همچنان وجود دارد یا خیر؟ گفت: تعیین نرخ طلا و سکه بر گرفته از ۲ فاکتور نرخ انس جهانی و میزان قیمت ارز در بازار داخلی است اما همانطوری که گفته شد با برچیده شدن معاملات غیررسمی فردایی طلا و ارز بی تردید باید شاهد کاهش حباب قیمت سکه بیش از این رقم باشیم.

متاسفانه سالهاست که زمینه برای افزایش قیمت حباب گونه سکه فراهم است این در حالی است که در سالهای پیشین سکه بدون حباب در بازار معامله می شد اما اکنون معامله سکه حتی در زمانهایی که بازار آرام است و تقاضای چندانی برای خرید آن نیست باز هم با حباب قیمت همراه است

زمینه برای کاهش حباب قیمت سکه وجود ندارد!
میثم رادپور، کارشناس و تحلیلگر بازار نیز در گفتگو با «بازار» در باره علل رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز گفت: هر چند عوامل متعددی بر رشد قیمت ها چون افزایش میزان تقاضا و ترس از کاهش ارزش پول ملی موجب شده است تا خیلی ها برای حفظ ارزش دارایی هایشان پولهای خود را به ارز و طلا یا سکه تبدیل کنند میزان تقاضا برای خرید سکه را بالا برده است، اما باید گفت؛ تا زمانی که با برنامه ریزی دقیق، تصمیم گیری درست و اقدامات کارشناسانه بازار این کالاها ساماندهی نشود، نباید انتظار داشت که قیمت ها در این بازار روندی نزولی با شیبی تند را داشته باشند.

وی با علل رشد غیر منطقی سکه در بازار اشاره کرد و اظهارداشت: متاسفانه سالهاست که زمینه برای افزایش قیمت حباب گونه سکه فراهم است این در حالی است که در سالهای پیشین سکه بدون حباب در بازار معامله می شد اما اکنون معامله سکه حتی در زمانهای که بازار آرام است و تقاضای چندانی برای خرید آن نیست باز هم با حباب قیمت همراه است.

رادپور افزود: در سالهای ۸۵ تا ۹۳ حتی سکه زیر قیمت واقعی خود به فروش می رفت که البته برخی ها با هدف آب کردن آن اقدام به خرید می کردند، اما از سال ۹۳ به بعد و پس از تحریم بانک مرکزی موضوع حفاظت و صیانت از طلا جدی شد و حباب قیمت در بازار سکه شکل گرفت. طوری که طی چند سال اخیر سکه ۱۵ تا ۲۰ درصد حباب قیمت به خود گرفته است و اکنون نیز این حباب بیشتر نیز شده است.

این تحلیلگر و کارشناس بازار با بیان اینکه در جنس نقدی قابل معامله چون طلا و سکه خیلی عجیب به نظر می رسد که حباب قیمت وجود داشته باشد، افزود: در هیچ کجایی دنیا معامله نقدی با حباب قیمت وجود ندارد. به طور مثال در خرید شمش چنین اتفاقی نمی افتد و حتی بعضا زیر قیمت نیز هست. اما اگر سکه زیر قیمت واقعی خود در بازار باشد خریداران اقدام به خرید گسترده کرده و پس از خرید، آن را آب می کنند و احتمال دارد در آنسوی مرزها با قیمت مناسب بفروشند.

مردم عادی در خرید شمش نگران آن هستند که مبادا شمس قلابی بوده و یا از عیار و استاندارد لازم برخوردار نباشد. بنابراین بسمت خرید سکه روی می آورند چرا که به درستی می دانند که سکه از استاندارد لازم برخوردار است و در معاملات، خرید فروش راحتی دارد

نگرانی از خرید شمش با عیار و استاندارد لازم
وی در پاسخ به اینکه چرا مردم به جای خرید طلا و سکه، شمش که حباب قیمت ندارد و به نسبت ارزانتر است، اقدام به خرید نمی کنند، افزود: مردم عادی در خرید شمش نگران آن هستند که مبادا شمس قلابی بوده و یا یا از عیار و استاندار لازم برخوردار نباشد. بنابراین به سمت خرید سکه روی می آورند چرا که به درستی می دانند که سکه از استاندار لازم برخوردار است و در معاملات، خرید فروش راحتی دارد.

رادپور تصریح کرد: در ایران نه بانک مرکزی اقدام جدی برای ساخت شمش طلا با ابعاد کوچک و اوزان کمتر دارد و نه اینکه بخش خصوصی در این زمینه به خوبی فعال است. این در حالی است که خیلی از کشورها چون ترکیه و امارات شرکت های شمش سازی معتبر و استانداردی دارند و مردم نیز به دلیل وجود اعتبار شرکت سازنده اقدام به خرید شمش برای سرمایه گذاری می کنند. اما متاسفانه در ایران فقط واحدهای ساخت مصنوعات طلا اقدام به خرید شمش می کنند.

بنا به این گزارش، قیمت طلا و سکه اکنون تحت تاثیرعوامل مختلفی چون چگونگی نرخ ارز دربازار، بهای انس جهانی طلا، همچنین تصمیم گیری مسئولان در بانک مرکزی و... قرار دارد و معلوم نیست نرخ این کالا در روزهای آینده چه رقمی شود، اما آنگونه که معلوم است قیمت سکه دارای حباب قیمتی است و بنابر تاکید کارشناسان؛ اقدامات لازم برای خروج این کالا از حباب قیمتی باید از سر گرفته شود تا نرخ آن غیر واقعی در بازار افزایش نیابد.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha