۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
وقتی معادن زنجان هیچ سودی برای مردم ندارند| ضرورت توجه به اشتغال زایی معادن
بازار گزارش می‌دهد؛

وقتی معادن زنجان هیچ سودی برای مردم ندارند| ضرورت توجه به اشتغال زایی معادن

زنجان- بهره برداری از معادن در کنار وجود چالش های زیست محیطی نقش مهمی در ایجاد ثروت در مناطق مختلف دارد، فرآیندی که در استان زنجان هرگز عملیاتی نشده و تنها گروهی از منافع معادن استفاده می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: بهره برداری از معادن به عنوان یکی از مهمترین عوامل در توسعه صنعتی و اقتصادی مطرح بوده اند و با توجه به اینکه معادن نقش بسیار مهمی در اقتصاد و اشتغال کشور دارند،می طلبد به این صنعت توجه خوبی شود،چرا که توجه به ظرفیت و استفاده بهینه از صنایع معدنی از ابزارهای مهم برای توسعه اقتصادی است.

معادن علاوه بر اینکه به‌طور مستقیم در ایجاد ارزش افزوده سهم دارد می‌تواند زیر ساخت‌های مناسبی برای رشد سایر بخش‌ها فراهم کند و فعالیت مناسب معادن در میزان تولید ناخالص داخلی منجر به افزایش تقاضا و توسعه حلقه‌های دیگر تولید می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه جای خالی درآمدهای ۴۱۰ معدن استان زنجان در اعتبارات استان خالی است، می گوید: پرداختی های معادن استان طی سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان بود.

وقتی معادن زنجان هیچ سودی برای مردم ندارند| ضرورت توجه به اشتغال زایی معادن

ناصر فغفوری تاکید می کند: طی چند سال اخیر به دلیل کمبود اعتبارات کشوری که بود ۱۵ درصد از درآمد معادن برگشت داده نشده است.

سالانه ۱۲ میلیون تن مواد معدنی در استان زنجان استخراج می شود
وی با بیان اینکه سالانه ۱۲ میلیون تن مواد معدنی در استان استخراج می شود،ادامه می دهد: بیش از سه هزار نفر در معادن این استان مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه توسعه معادن نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد، می گوید: معادن یکی از پیشران های اصلی رشد اقتصادی در کشور است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۲۵ معدن غیرفعال در این استان فعال شد و ۲۰ معدن غیرفعال نیز تعیین تکلیف شد، ادامه می دهد: از مجموع معادن استان زنجان ۷۵ معدن سنگ تزئینی از جمله گرانیت، تراورتن و مرمریت و سنگ چینی با ذخیره قطعی ۷۵ میلیون تن در استان وجود دارد و از این تعداد ۳۰ معدن در حال حاضر غیرفعال است و ظرفیت استخراج اسمی سالانه معادن سنگ‌های تزئینی استان ۳۹۰ هزار تن است.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان، با تاکید بر اینکه طی سالجاری در راستای تحقق شعار سال،معادن غیر فعال استان فعال می شود،ابراز کرد: طی سال گذشته ۲۱ پروانه بهره برداری معدن در استان زنجان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دارد.

تردد ماشین های سنگین که در معدن انگوران فعالیت می کنند خسارت زیادی را به جاده ها واردمی کند

فغفوری با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری در بخش معدن در استان طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۱۲۳ درصد رشد دارد، ابراز داشت: طی سال گذشته ۱۱۰ نفر در بخش معدن و صنایع معدنی استان مشغول به کار شدند.

وی از احیای معادن غیر فعال در استان طی سالجاری خبر داد و گفت: توجه به این مهم باعث افزایش اشتغال در حوزه معدن می شود و با جدیت دنبال خواهد شد.

وقتی معادن زنجان هیچ سودی برای مردم ندارند| ضرورت توجه به اشتغال زایی معادن

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان، از وجود ۳۵۵ معدن فعال در استان زنجان خبر داد و گفت: میزان سرمایه گذاری انجام شده برای این معادن سه هزارو ۲۰۱ میلیارد ریال است.

یکی از اهالی منطقه انگوران در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: تردد ماشین های سنگین جاده ای که در معدن انگوران فعالیت می کنند خسارت زیادی را به جاده ها وارد می کند و باید به آسفالت ریزی جاده ها توجه شود.

محمد رضا قربانی می افزاید: شهرستان ماهنشان از ظرفیت خوبی برخوردار است و منطقه انگوران ظرفیت خوبی برای گردشگری و تفرجگاهی دارد ولی با این حال جوانان زیادی بیکار هستند و از درآمد معادن برای ارائه خدمات به مردم استفاده نمی شود.

بخش معدن استان جایگاه خوبی در کشور دارد
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بخش معدن استان جایگاه خوبی در کشور دارد،می گوید: گام های خوبی در این بخش برداشته شده است.

مرتضی خاتمی می افزاید: استان زنجان مهمترین سایت‌های معدنی کشور را دارد ولی متاسفانه بهره وری در این بخش کم بوده و اتلاف منابع زیاد است.

وی ادامه می دهد: باید از فعالیت معادن در استان مبلغی هم برای ارائه خدمات به مردم در مناطق ماهنشان و ایجرود در نظر گرفته شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی می افزاید: معادن در اقتصاد و اشتغال استان نقش زیادی دارند ولی این مهم در استان مورد توجه قرار نمی گیرد.

وقتی معادن زنجان هیچ سودی برای مردم ندارند| ضرورت توجه به اشتغال زایی معادن

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار،گفت: وضعیت معادن استان زنجان با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته مطلوب است و دولت حمایت لازم از بخش معادن را مورد توجه قرار دهد.

عمده مشکل معادن استان موضوع پوشش «گون» بوده و با توجه به اینکه این مشکل در کشور حل شده، اما هنوز به استان ابلاغ نشده است

علی یگانه فر می گوید: عمده مشکل معادن استان موضوع پوشش «گون» بوده که این سالها موجب عدم پیشرفت در معادن شده بود و با توجه به اینکه این مشکل در کشور حل شده، اما هنوز به استان ابلاغ نشده است و در همین راستا انتظار است تا این بخشنامه که اصلاح شده به استان نیز ابلاغ شود.

وی تصریح می کند: مشکل بعدی معادن در استان وجود ۸ الی ۱۰ معدن در مناطق حفاظت شده می باشد که موجب تعارضاتی با سازمان محیط زیست شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان،با بیان اینکه عمده واحدهای سرب و روی کشور در استان زنجان مستقر است، می گوید: با توجه به اینکه استخراج خاک از معدن، جوابگوی نیاز معادن نیست و بسیاری از واحدهای تولیدی خاک مورد نیاز خود را به صورت موقت وارد و به صورت شمش صادر می کنند.

نخستین معدن سنگ قیمتی ماهنشان آماده بهره برداری است
رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: گواهی کشف معدن سنگ قیمتی و نیمه قیمتی ملالر ماه‌نشان در سال گذشته صادر شده و در شرف صدور پروانه بهره‌برداری برای شروع فعالیت است.

مهدی فرامرزی با بیان اینکه سنگ‌های این معدن بیشتر عقیق و سیلیس بلوری در رنگ‌های مختلف است، ادامه می دهد: ذخیره این معدن ۲۰ هزار تن بوده که به ازای هر تن حدود ۵ کیلوگرم سنگ قیمتی و نیمه قیمتی از آن قابل استحصال است.

وی می افزاید: اکثر معادن شهرستان زنجان در بخش زنجان‌چایی قرار دارد و این معدن تنها معدن سنگ قیمتی استان است.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با اشاره به اینکه برخی از معادن هیچ‌گونه فعالیتی در استان ندارند و اعتبارات زیادی به فعال‌سازی آن‌ها اختصاص نمی‌یابد، تاکید کرد: البته تعدادی از معادن غیرفعال تعهد داده‌اند تا پایان خردادماه امسال فعالیت معدنی خود را از سر بگیرند.

فرامرزی با بیان اینکه نخستین معدن سنگ قیمتی ماهنشان آماده بهره برداری است، می گوید: ذخیره این معدن ۲۰ هزار تن بوده که به ازای هر تن حدود ۵ کیلو گرم سنگ قیمتی و نیمه قیمتی از آن قابل استحصال است.

امیراعلم طاهریون رئیس سازمان نظام مهندسی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار از وجود ۴۱۰ پروانه بهره برداری در حوزه اکتشافات معدنی در استان زنجان خبر دادو گفت: ۳۳۱ معدن نیز دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

میزان ذخایر معدنی پروانه‌های بهره‌برداری فعال در استان زنجان ۶۳۰ میلیون تن است و در راستای برگزاری هر چه باشکوه نمایشگاه معدن از تمام توان خود استفاده خواهیم کرد

وی میزان ذخایر معدنی پروانه‌های بهره‌برداری فعال در استان زنجان را ۶۳۰ میلیون تن اعلام کرده و ابراز می کند: در بخش معدن نیاز است که کارهای آزمایشگاهی انجام شود و عدم همراهی دستگاههای دولتی موجب جلوگیری از فعالیت معدنی می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، تاکید می کند: مطرح کردن گون و گیاهان نادر موجب معطلی سرمایه‌گذار شده و وقتی قانونی تصویب می‌شود، ابتدا باید عیب‌های آن احصا و سپس تصویب شود و در این میان بخش معدن جزو سرمایه‌گذاری های بلند مدت است و باید روی آن کار شود.

طاهریون با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش معدنی از سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است،ابراز می کند: مشکلاتی که امروز معدنکاران با آن مواجه هستند به حوزه منابع طبیعی برمی‌ گردد و بخشنامه‌های متعدد غیرکارشناسی صادر شده که این بخشنامه‌ها مانع فعالیت معدنکاران در استان زنجان می‌شود.

تاکنون از ظرفیت‌های نمایشگاهی معادن استان استفاده لازم نشده است
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه نمایشگاه معدن باید در استان با مدیریت و برنامه ریزی برگزار شود، می گوید: این مهم در راستای معرفی ظرفیت‌های معدنی استان زنجان است.

طاهریون تصریح می کند: نمایشگاه جایی است که معدنکاران می‌توانند توانمندی‌های خود را به جامعه معرفی کنند ولی تاکنون از ظرفیت‌های نمایشگاهی استان استفاده نشده است.

رئیس خانه معدن استان زنجان، در گفتگو با خبرنگار بازار می افزاید: معدنکاران علاوه بر پرداخت حقوق دولتی معین، سالانه مطابق با جزو پنج بند الف ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه، مکلف به پرداخت یک درصد فروش خود برای بهسازی جاده و انجام مسئولیت های اجتماعی هستند.

رامین سلسانی با بیان اینکه بهره برداران معادن، مطابق قوانین، هر آنچه مکلف هستند انجام دادند، ادامه می دهد: خانه معدن بازوی اجرایی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان است و رسالت خانه معدن زنجان حل مشکلات معدنکاران و تسهیل امور آنان از اولویت ها و دغدغه های اصلی است.

معدن بزرگ انگوران قطب اصلی ایجاد شغل در استان است و در این میان نیازمند جایگزین معادن دیگر هستیم

وی با بیان اینکه زیر پا گذاشتن قوانین علاوه بر اینکه، بر اعتماد به جامعه معدنی خدشه وارد می‌کند، سایرین را نیز با مشکل روبه رو می کند، می افزاید: معدن بزرگ انگوران قطب اصلی ایجاد شغل در استان است و در این میان نیازمند جایگزین معادن دیگر هستیم و وجود این بخشنامه، در عمل هرگونه عملیات معدنکاری را بی معنا می کند.

رئیس خانه معدن استان زنجان به چالش بخشنامه گون اشاره کرده و می گوید: از سال ۹۷ که بخشنامه گونه های ممنوع القطع گون، اعلام و ابلاغ شد تا به امروز معدنکاری و پیش از آن نیز فرآیند انجام استعلام از اداره منابع طبیعی استان را با چالش های عظیمی مواجه کرده است و این بخشنامه برای همه مناطق کشور صدق نمی کند و در استانی مانند زنجان که پوشش گیاهی غالب آن گون است به تبع این قضیه باید معدنکاری در آن تعطیل شود که این امر خود منجر به تضیع ثروت ملی است.

سلسانی می افزاید: معدن انگوران با حقیقت انکار ناپذیر اتمام ماده معدنی روبه رو است و مطابق آمار رسمی در سال جاری ۹۸ درصد استعلام های پروانه های اکتشاف و ۹۰ تا ۹۵ درصد مزایده ها به دلیل مخالفت به خاطر پوشش گیاهی، توسط اداره منابع طبیعی استان ابطال شده است.

علی محمدیان یکی از فعالین صنعت معدن در استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: این صنعت نیاز به شکوفایی بیشتری دارد و مشکل مهم این صنعت نبود زیرساخت‌های معدنی برای جذب بازارهای داخلی و خارجی است.

این فعال معدنی بیان می کند: ۳۲درصد محموله های استان زنجان بارهای معدنی است و این مهم ثروت را به دنبال دارد.

وی می گوید: بخش معدن نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد و تحقق این امر نیازمند تعامل همه بخش های مرتبط با حوزه صنعت و معدن است و ایجاد زیرساخت ها و صنایع فراوری سنگ های معدنی است.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه استان زنجان در حوزه صنایع معدنی غنی است،می گوید: متاسفانه عواید معادن به شهرستان‌ها اختصاص نمی یابد.

اسکندر عابدینی می افزاید: مدیران باید طوری مدیریت و برنامه ریزی کنند تا عواید حاصل از بهره‌برداری معادن به استان بازگردد.

وی به فعالیت معدن آهن در روستای علم کندی اشاره کرده و ادامه می دهد: در مسیر دهستان اوریاد، خودروهای حامل مواد معدنی با سرعت و تناژ بالا از شهرهای مختلف از جمله مشهد، اصفهان، بویین‌زهرا تردد می‌کنند که هیچ‌گونه نظارتی در این خصوص انجام نشده است.

وقتی معادن زنجان هیچ سودی برای مردم ندارند| ضرورت توجه به اشتغال زایی معادن

رئیس شورای اسلامی استان زنجان می گوید: ترد خودروهای سنگین هیچ سودی برای منطقه ندارد و تنها راه‌های مواصلاتی ماه‌نشان را از بین می‌برد.

بهره‌برداری از معادن نقاط مختلف استان زنجان به‌جز تخریب محیط‌زیست و از بین رفتن زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای این مناطق نتیجه‌ای نداشته است و فعالیت معادن باید باعث ایجاد ثروت و اشتغال در منطقه شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha