۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو در کمتر از یک دقیقه ( تابستان ۱۴۰۱) 

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو در کمتر از یک دقیقه ( تابستان ۱۴۰۱) 

پلیس خودروی شما را به دلیل تخلفی که مرتکب شده اید، توقیف و به پارکینگ منتقل کرده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پلیس خودروی شما را به دلیل تخلفی که مرتکب شده اید، توقیف و به پارکینگ منتقل کرده است. یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید نشان دهید، کاغذ تسویه خلافی ماشین است.

شما هم با خیال اینکه جریمه‌ای ندارید و مقدار نهایتاَ ۱۰۰ هزار تومان است، خلافی خودروی خود را می‌گیرید؛ اما با مبلغ یک میلیونی یا حتی بیشتر مواجه می‌شوید.

جدا از اینکه فکر می‌کنید که کجا چنین تخلفات را مرتکب شده‌اید، در نهایت باید آن را بپردازید؛ اما از آنجا که مبلغ آن زیاد است، امکان پرداخت یکجای آن را ندارید.

در این موقع از خود می‌پرسید که باید چه کار کرد؟ در چنین موقعیتی بهترین راهکار، پرداخت خلافی خودرو به صورت قسطی است؛ اما این روش چه شرایطی دارد و چگونه می‌توان خلافی‌ها را با استفاده از این روش قسطی پرداخت کرد؟ این سوالاتی است که در ادامه به آن پاسخ کامل داده‌ایم. پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

خلافی خودرو چیست؟

خلافی خودرو شامل تمامی جریمه‌هایی است که شما تاکنون مرتکب شده و آن‌ها را پرداخت نکرده‌اید. هر نوع جریمه‌ای از جمله سرعت مجاز، ورود ممنوع، دور زدن ممنوع، نبستن کمربندی ایمنی، نداشتن مدارک لازم و غیره از جمله تخلفاتی هستند که بیشتر رانندگان مرتکب می‌شوند. البته هر یک دارای مبلغ جریمه‌ای است. در صورتی که مبلغ‌های جریمه را پرداخت نکرده‌اید، کم کم روی هم انباشته خواهند شد.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که مبلغ خلافی خودرو بیش از ۳ میلیون باعث می‌شود تا خودروی شما به پارکینگ منتقل شود. همچنین اگر جریمه‌هایی مربوط به تسلیمی و الصاقی را پرداخت نکنید، بعد از ۶۰ روز دو برابر خواهند شد.

پس یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا مبلغ جریمه خودروی شما افزایش یابد، پرداخت نکردن آن است. از این رو اگر در همان لحظه پرداختی را انجام دهید، دیگر نه تنها مبلغ جریمه شما دو برابر نخواهد شد، بلکه بعد از چند ماه مجبور نیستید که هزینه‌های گزافی را پرداخت کنید.

اقساطی کردن جریمه خلافی خودرو به چه معناست؟

احتمالا از خود بپرسید که آیا امکان پرداخت جریمه به صورت قسطی هم وجود دارد؟ وقتی که پلیس خودرو را متوقف کرده باشد، دیگر در آنجا باید جریمه را کامل پرداخت کرد، پس قسطی پرداخت کردن برای چه چیزی است؟

درست است که باید در هنگام ترخیص، مبلغ را به طور کامل پرداخت کرد؛ اما شما می توانید قبل از اینکه چنین اتفاقی برایتان بیفتد، جلوی آن را بگیرید. به این صورت دیگر با چنین مبلغ بالایی برای خلافی خودرو ی خود مواجه نخواهید شد.

اقساطی کردن خلافی خودرو همانند دیگر انواع پرداخت به صورت قسطی است. به عبارتی شما به جای اینکه مبلغ کاملی را پرداخت کنید، هر ماه جزئی از جریمه را صفر خواهید کرد.

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو در کمتر از یک دقیقه ( تابستان ۱۴۰۱) 

روش های پرداخت قسطی خلافی خودرو

برای پرداخت قسطی انواع خلافی خودرو دو راه پیش روی شما قرار دارد:

پرداخت از طریق دستگاه ATM

پرداخت از طریق سایت راهور

در بالا هم نوشتیم که تفاوت این نوع پرداخت قسطی با بقیه، در این است که شما می‌توانید هر بار یکی از جریمه‌های دلخواه را پرداخت کنید. در حقیقت محدودیتی برای شما وجود ندارد. حالا در ادامه به چگونگی واریز مبلغ جریمه خودرو پرداخته‌ایم.

چگونگی پرداخت اقساط خلافی خودرو

به توصیه بیمه دات کام، روش پرداخت اقساط و یا استعلام خلافی خودرو با کد ملی به اینکه شما کدام روش را انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود.

در روش اینترنتی، اول از همه باید وارد سایت راهور به آدرس rahvar۱۲۰.ir شوید. در وسط صفحه روی گزینه استعلام تخلف رانندگی کلیک کنید. در ابتدا باید استعلام خلافی خودروی خود را بگیرید و بعد امکان پرداخت آن وجود دارد.

برای استعلام از طریق سایت راهور، از روش بارکد استفاده می‌شود. روی هر کارت خودرو، میله‌های مشکی کنار هم قرار دارند که به آن بارکد می‌گویند و زیر آن چند عدد نوشته شده است.

بعد از ورود به صفحه استعلام خلافی، اگر در سامانه سخا از قبل ثبت نام کرده باشید، فقط کافی است تا کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنید.

اگر هم ثبت نام نکرده باشید، در همانجا و در مدت چند دقیقه، مبلغ خلافی پرداخت خواهد شد. بعد نیاز است تا کد بارکد وارد شود. بعد از آن مبلغ خلافی نشان داده خواهد شد.

در این بخش می توانید تمامی خلافی خودرو را به صورت یکجا یا قسطی پرداخت کنید. برای پرداخت قسطی این امکان برای شما وجود دارد که هر یک از خلافی‌ها را خودتان انتخاب و بعد پرداخت کنید.

برای مثال، اگر نمی‌توانید بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان بپردازید، خلافی‌هایی را انتخاب کنید که مبلغ جریمه آن ها بیشتر از این مقدار نشود. بعد از انتخاب، جریمه‌های مورد نظر شما پرداخت خواهند شد.

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو در کمتر از یک دقیقه ( تابستان ۱۴۰۱) 

برای پرداخت قسطی خلافی خودرو چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟

وقتی که شما جریمه می‌شوید، حداقل ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا اطلاعات مربوط به خلافی در سایت راهور قرار بگیرد.

در حالت توصیه می‌شود که سه روز بعد به سایت مراجعه و اقدام به پرداخت کنید. برای پرداخت قسطی خلافی هم فقط شماره بارکد و کارت بانکی نیاز است. بقیه موارد به صورت خودکار انجام خواهد شد.

پرداخت قسطی خلافی خودرو یک امکان بسیار عالی برای کسانی است که به هر دلیلی جریمه‌های قبلی خود را پرداخت نمی‌کنند.

حالا که قصد دارند، مبلغ آن افزایش پیدا کرده و از این رو نمی‌توانند که آن را کامل بپردازند. بهترین حالت در اینجا، استفاده از پرداخت قسطی است.

البته به این نکته دقت داشته باشید که برای ترخیص خودرو فقط صفر کردن خلافی خودرو ضروری نیست، بلکه باید بیمه‌نامه معتبر هم داشته باشید. اگر تاریخ انقضای بیمه ‌نامه خودروی شما صفر شده است، همین الآن آن را تمدید تا در هنگام انجام مراحل ترخیص با مشکلی روبرو نشوید.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha