۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
کمک دانش بنیان‌ها به تولید | ارتقای فناوری و کاهش هزینه‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کمک دانش بنیان‌ها به تولید | ارتقای فناوری و کاهش هزینه‌ها

سمنان- کرمی، کارشناس اقتصادی گفت: از آنجا که فرسودگی ماشین آلات تولیدی و همچنین هزینه تولید بسیار دردسر ساز شده، می‌بایست از ظرفیت دانش بنیان‌ها در این دو حوزه به خوبی بهره گرفت.

فرشاد کرمی در گفتگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان از دانش بنیان‌ها در ارتقای تولید بهره گرفت، تاکید کرد: یکی از مقوله‌های مهمی که دانش بنیان‌ها به خوبی می‌توانند در آن کمک رسانی کنند، تکنولوژی مورد نیاز تولید است.

وی با بیان اینکه بخشی از تکنولوژی تولیدی و دستگاه‌ها و ماشین آلات تولیدی ما برای سه دهه قبل هستند و همچنان در استان سمنان فعالیت دارند و بعضاً شاهد هستیم که در مواردی مانند تولید قند، کاشی و ... حتی برای شش دهه قبل لذا امروز این موارد خودشان به یک مانع تولید بدل شده اند، افزود: دانش بنیان ها در این بخش بهترین همراهی را می توانند کنند.

کمک دانش بنیان‌ها به تولید
کارشناس اقتصاد کلان با بیان اینکه یکی از کمک‌هایی که دانش بنیان‌ها می توانند انجام دهند این است که نمونه فناوری های روز دنیا را بازسازی کنند که نمونه آن را در استان سمنان شاهد بودیم، گفت: بهره برداری از چاپگر زیستی در پارک علم و فناوری استان سمنان هر چند مورد توجه رسانه ها چندان قرار نگرفت اما یک رویداد بسیار مهم است که می تواند ما را از بسیاری داشته های خارجی، بی نیاز سازد.

کرمی با اشاره به اینکه می توان از دانش بنیان ها در ارتقای فناوری تولید در کنار ماشین آلات نیز بهره برد، بیان کرد: همچنان متاسفانه ما به قطعات و فناوری های خارجی در بخش های تولیدی نیاز داریم و با این شرایط که در مذاکرات و مسائل بین المللی و به خصوص تلاطم های دلاری پیش آمده، نیاز به نگاه به درون بیشتر هم شده است.

بخشی از تکنولوژی تولیدی و دستگاه ها و ماشین آلات تولیدی ما برای سه دهه قبل هستند و همچنان در استان سمنان فعالیت دارند

وی با بیان اینکه دانش بنیان ها اصلاً مصداق بارز و گواه اصلی نگاه به درون محسوب می شوند، ابراز کرد: گره گشایی از تولید در زمینه هایی که در بالا نیز به آن اشاره شد، بهترین کارویژه دانش بنیان ها محسوب می شود از سوی دیگر این شرکت ها عمدتاً جوان هستند و با انگیزه؛ لذا کمی اگر میدان به آنها بدهیم شاهد هستیم که به تولید مان کمک می کنند.

ارتقای فناوری
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مهمترین داشته‌های ما در بخش ارتقای فناوری دانش بنیان‌ها هستند، گفت: در مقابل متاسفانه ماشین آلات فرسوده و همچنین فناوری قدیمی بزرگترین مانع تولید محسوب می شوند و واحدهای بسیاری در همین استان سمنان به آن مبتلا هستند در نتیجه باید ساز و کاری اندیشید تا بتوانیم از ظرفیت دانش بنیان ها در کاهش هزینه تولید و رفع موانع آن کمک بگیریم.

کرمی با بیان اینکه دیگر کارویژه مهم دانش بنیان‌ها در تولید، کاهش هزینه است، بیان داشت: اگر دانش بنیان ها به کمک تولید بیایند و برای مثال آنان را از ماشین آلات صنعتی و تولیدی بی نیاز سازند و یا هزینه آنها را کاهش دهند، خود به خود کمکی در کاهش هزینه تولید صورت گرفته است و این گشایش بزرگی در تولید خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانش بنیان ها مستقیماً می توانند هزینه اولیه تولید را کم کنند، افزود: امکان دارد دانش بنیان ها اصلا فناوری یا روش های دیگری از تولید را احصا کنند که بتواند هزینه یک تولیدگر را کاهش دهد که در نتیجه آن می تواند به کارگران خود برسد، قیمت تولید را کاهش دهد و ... که نفع همه آنها به جامعه باز می گردد و لذا این نشان از اهمیت دانش بنیان‌ها دارد.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha