۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تسهیلات دامداران نوش دارویی پس از مرگ| «بی‌پولی» دام‌های گلستان را به مسلخ برد
بازار گزارش می دهد؛

تسهیلات دامداران نوش دارویی پس از مرگ| «بی‌پولی» دام‌های گلستان را به مسلخ برد

گرگان- افزایش قیمت نهاده دامی پس از حذف ارزدولتی، دامداران گلستانی را برای تامین خوراک دام با مشکل مواجه کرد موضوعی که باعث سلاخی دام ها با هدف افزایش نقدینگی دامدار و سیرکردن شکم سایر دام ها شد.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: با توجه به جنگ اوکراین و روسیه در ماه های اخیر، موضوع امنیت غذایی در دنیا بسیار حائز اهمیت شده تاجاییکه برای دولت‌ها این روزها به یک دغدغه تبدیل شده است. در همه کشورها دولت به منظور امنیت غذایی از دامدار و کشاورز حمایت ویژه ای دارد و اجازه نمی دهند که این مشاغل به راحتی از بین رفته یا آسیب ببیند.

در کشور ما صنعت دامپروری، برخلاف اهمیت در اشتغال و نقش آن در تأمین پروتئین حیوانی برای نیل به تامین امنیت غذایی، در اولویت ‏های کم اهمیت تر قرار گرفته است و متاسفانه شاهد این هستیم که با اجرای طرح عادلانه سازی یارانه ها دامداران گلستانی بدون پشتوانه و حمایت مسئولان برای ادامه حیات شغلی با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند تا جاییکه دامداران برای تامین خوراک دام های خود به دلیل هزینه بالای نهاده و کمبود نقدینگی، ناگزیر به فروش دام برای تهیه خوراک و تامین نیاز مابقی دام هایشان هستند.

فروش دام راهکاری برای تامین نهاده
یک دامدار گلستانی در گفتگو با خبرنگار بازار در این رابطه، گفت: خسته از طرح مشکلات هستیم چراکه تاکنون راهکاری برای آن پیدا نشد و هر روز شرایط بدتر از روز دیگر می شود.مشکلات ما برای همه مسئولان واضح و مشخص است و این روزها وقتی در جلسات برای بیان مشکلات وارد می شویم، به نوعی حس می کنم ما را به ُسخره گرفته اند و هیچ تلاشی برای رفع این مشکلات وجود ندارد.

در کشور ما صنعت دامپروری، برخلاف اهمیت در اشتغال و نقش آن در تأمین پروتئین حیوانی برای نیل به تامین امنیت غذایی، در اولویت ‏های کم اهمیت تر قرار گرفته است

محسن عابدینی با بیان اینکه به دلیل قیمت بالا و نبود نقدینگی برای تامین نهاده، ناگزیر به فروش دام سنگین و خرید خوراک برای زنده نگه داشتن دیگر دام ها هستیم، ابراز کرد: ۳۲۰ راس گاو دارم که به خاطر نبود نهاده دامی، خوراک و شیردهی آنها را به کمتر از نصف رسانده ام تا بتوانم حیات آنها را حفظ کنم.

وی با بیان اینکه از فروردین ماه، پول نهاده را واریز کردیم اما هنوز چیزی به ما تحویل نشده و تنها جو در اختیار دامدار قرار دادند و سویا و ذرت را به ما ندادند، ادامه داد: سه شرکت آریا تجارت، قسمتی از آوا تجارت و امور پشتیبانی دام پول نهاده واریز کردیم اما آنها هنوز نهاده به ما تحویل ندادند و می گویند که دولت برای تامین نهاده ارزی تحصیص نداده است.

این دامدار با اشاره به اینکه در حال حاضر نهاده با قیمت آزاد در بازارگاه بارگذاری شده است، تصریح کرد: قرار بود تا خرداد ماه نهاده دولتی به ما دهند تا بتوانیم گردش مالی برای تهیه نهاده با قیمت آزاد را داشته باشیم که متاسفانه این مسئله محقق نشده که بماند، نهاده هایی را که از قبل از حذف ارز، پول آنها را واریز کردیم هنوز به ما تحویل ندادند.

تسهیلات دامداران نوش دارویی پس از مرگ| «بی‌پولی» دام‌های گلستان را به مسلخ برد

خلف وعده های دولت
رئیس تعاونی گاوداران صنعتی گرگان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دولت وعده تامین نهاده به دامداران صنعتی داده بود اما تاکنون محقق نشده و دامداران در شرایط سختی به سر می برند، ابراز کرد: شرایط خیلی سختی در پیش روی داریم و وعده جهاد کشاورزی در خصوص تخصیص نهاده دولتی تاکنون محقق نشده است تنها یک نوبت نهاده دولتی به دامدار در اردیبهشت ماه تخصیص یافت که آن هم برای سهمیه فروردین بود.

محمد تیموری با بیان اینکه متاسفانه همان سهمیه فروردین را نیز شرکت ها هنوز به دامدار ندادند و طی تماسی که داشتیم، به ما گفته شده هنوز دولت ارز تامین نهاده را تخصیص نداده است، افزود: اگر تامین نهاده برای دام ها انجام نشود، ضربه سنگینی به دامدار وارد خواهد شد دام یک موجود زنده است که اگر خللی در تغذیه آن به وجود بیاید هم از لحاظ شیردهی و هم ژنتیک لطمه سنگینی خواهد خورد که جبران آن زمان زیادی می طلبد

به دلیل قیمت بالا و نبود نقدینگی برای تامین نهاده، ناگزیر به فروش دام سنگین و خرید خوراک برای زنده نگه داشتن دیگر دام ها هستیم

وی با اشاره به اینکه گاو های صنعتی اکثرا اصلاح نژادی هستند، بیان کرد: این دام ها یک سرمایه ملی هستند که باید برای حفظ و بقا آنها تلاش بیشتری از سوی دولت انجام شود. دولت به منظور تامین نقدینگی حذف ارز ترحیجی برای دامداران تسهیلات به عنوان سرمایه گردش در نظر گرفته اما از آنجایی که بانک ها قوانین خاص خودشان را دارند تاکنون حتی یک دامدار، موفق نشده این تسهیلات را دریافت کند.

مشکلی در تامین نهاده نداریم
با توجه به مشکلات مطرح شده از سوی دامداران به سراغ مدیرکل امور پشتیبانی دام گلستان رفتیم تا از اقداماتی که در این حوزه انجام دادند مطلع شده و جویای راهکاری برای حل مشکلات دامداران باشیم مدیرکل امور پشتیبانی دام گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: تامین و ذخیره سازی نهاده دامی یکی از وظایفی است که بر عهده داریم اما توزیع نهاده دامی با مجوز وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود. ما برای تامین نهاد مشکلی نداریم اما باید مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شود تا ما بتوانیم نهاده را در بازارگاه بارگذاری کنیم.

محمدرضا جامی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی این اداره کل ذخیره سازی نهاده دامی است، تصریح کرد: نهاده های ذخیره شده، ذخایر استراتژیک کشور است تا زمانی که بازار با مشکل مواجه می شود بتوانیم تامین نهاده داشته باشیم. پشتیانی امور دام، تامین کننده نهاده بازار نیست، اما در چند سال گذشته به دلیل تحریم ها از یک ذخیره کننده به تأمین کننده بزرگ تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه۱۳۲ هزار تن نهاده ذرت، کنجاله و جو دامی از اول سال تاکنون توزیع کردیم که بیشترین توزیع نیز برای مرغداری ها بوده است، ابراز کرد: از اول اسفند نگاه به این سمت است که دامداران دام سنگین، نهاده را ازطریق علوفه ای که کشت می شود تامین کنند.

وی در با بیان اینکه برای تامین نهاده تاکنون مشکلی نداشتیم، یادآورشد: از قبل اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها عمدتا نهاده های دامی را توزیع کردیم و بعد از آن بیشتر بخش خصوصی در این حوزه فعال است.

تسهیلات دامداران نوش دارویی پس از مرگ| «بی‌پولی» دام‌های گلستان را به مسلخ برد

تسهیلات به دامداران
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: تامین نهاده در بخش دام و طیور به صورت ارز نیمایی به اندازه کافی در سامانه بازارگاه بارگذاری شده لیکن واحدهای مرغداری می توانند این نهاده ها را به طور مستقیم خریداری کند و بخش دام با اقدام از طریق تشکل ها می تواند نهاده دامی خرید کند.

عبدالغفار تخله با اشاره به حذف ارز ترجیحی از نهاده های دامی و تامین نهاده با قیمت ارز نیمایی برای دامداران، تصریح کرد: دولت تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ ۱۰ درصد را برای دامداران در نظر گرفته است. همچنین برای سرمایه در گردش دامداران، تسهیلات تا ۲۰۰ میلیون تومان برای دامداران سنتی و برای دامداران صنعتی هم به ازای هر راس دام سه میلیون ۲۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده است

. پشتیانی امور دام، تامین کننده نهاده بازار نیست، اما در چند سال گذشته به دلیل تحریم ها از یک ذخیره کننده به تأمین کننده بزرگ تبدیل شده است.

وی همچنین در خصوص عدم تخصیص نهاده های فروردین ماه به دامداران، گفت: مشکلی در خصوص تخصیص ارز برای شرکت های وارد کننده وجود داشت که با پیگیری، تاحدودی رفع شده است. در حال حاضر شرکت ها، تحویل ذرت را شروع کردند و کنجاله سویا نیز تا یک هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

اولویت تامین نهاده ها
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه نهاده سهمیه اردیبهشت را هنوز وزارتخانه تحویل نداده، افزود: به دنبال این هستیم که نهاده دولتی تا ۲۱ اردیبهشت یعنی قبل از اجرای طرح به دامداران تعلق بگیرد.

تلخه با بیان اینکه اولویت ما این است که تامین نهاده سهمیه یارانه ای اردیبهشت ماه را از وزارت خانه دریافت کنیم، تصریح کرد: هنوز توزیع سراسری نهاده انجام نشده و وزارت خانه در حال بررسی است و امیدواریم که نهاده بخش دولتی در کوتاه ترین زمان تعیین تکلیف شود.

همیشه زمانی که مشکلات مردمی را بررسی می کنیم و به صحبت های مسئولان می رسیم هیچ مشکلی وجود ندارد، اما مسئولان باید بدانند که پیگیری کردن مشکلات اگر منتج به نتیجه نشود دردی از مردم دوا نخواهد کرد. هرچند که دولت معتقد است مردم برای به بار نشستن طرح عادلانه سازی یارانه ها صبور باشند، اما این صبر در زمینه دام جواب نمی دهد و پسندیده تر این بود مسئولان قبل از اجرای این جراحی بزرگ اقتصادی، تسهیلات سرمایه در گردش را فراهم می کردند تا امروز دامداران گلستانی مجبور نباشند برای ادامه روند در این صنعت، دام های مولد خود را به کشتارگاه بفرستند اعطلای تسهیلات درگردش برای دامداران بعد از اجرای طرح عادلانه سازی یارانه ها با توجه به فراینده های طولانی بانک ها، همانند نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.

کد خبر: ۱۵۵٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha