۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
«ایمنی» سوغات مجتمع‌های بین‌راهی در سفرهای تابستانه| بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«ایمنی» سوغات مجتمع‌های بین‌راهی در سفرهای تابستانه| بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند

مشهد- مسافران در سفرهای طولانی به دنبال مکانی برای رفع خستگی هستند که خوشبختانه وجود مجتمع‌های بین‌راهی در جاده‌های خراسان و استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری سوغاتی جز ایمنی به همراه نداشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سفر جاده‌ای که از رایج‌ترین مدل‌های سفر کردن است به مسافران این فرصت را داده تا از مناظر طبیعی اطراف جاده لذت ببرند و تجربه‌های بیشتری را در طول سفر کسب کنند.خوردن یک غذای گرم و استراحتی کوتاه نه‌تنها لذت سفر را دوچندان کرده بلکه درصد زیادی از آمار تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد.

خستگی رانندگان معمولاً علت اصلی تصادفات جاده‌ای تخمین زده‌شده است و وجود یک مکان راحت برای استراحت و رفع خستگی تأثیر زیادی در سرحال بودن راننده و تمرکز در زمان رانندگی دارد و اگر به تاریخ و زمان‌های گذشته نگاهی بیندازیم همیشه مکان‌هایی برای استراحتگاه مسافران در نظر گرفته‌شده است.

چاپارخانه‌ها و کاروان‌سراها از مکان‌های ابتدایی برای خوردن و نوشیدن مسافران بودند که امروزه مجتمع‌های بین‌راهی جای آن‌ها را پرکرده‌اند. میزان امنیت جاده، رونق اقتصادی منطقه و پتانسیل گردشگری از عوامل مؤثر در انتخاب مکان ساخت استراحتگاه‌های بین‌راهی هستند که محور تهران – مشهد و هم چنین مشهد- شمال به دلیل موقعیت استراتژیکی که بین جاده‌های کشور دارد از مجتمع‌های بین‌راهی خوبی برخوردار است.

فعالیت ۵۱ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی
رئیس اداره بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بابیان اینکه افزون بر ۵۱ مجتمع بین‌راهی در خراسان فعالیت دارد در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: این مجتمع‌ها شامل جایگاه سوخت، رستوران، واحدهای تجاری و خدماتی، مسجد یا نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی عمومی است و به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که تمامی نیازهای مسافران جاده‌ای را برآورده کرده و نیاز به توقف‌های مکرر برای دریافت هرکدام از خدمات فوق به حداقل برسد و نهایتاً باعث افزایش ایمنی راه‌ها شود.

«ایمنی» سوغات مجتمع‌های بین‌راهی در سفرهای تابستانه | بخش خصوص از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند

سید حامد افتخار زاده افزود: در حال حاضر تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی فعال در سطح استان به ۵۱ باب رسیده و خراسان رضوی در رتبه سوم کشور از حیث تعداد مجتمع‌های در حال بهره‌برداری قرارگرفته است. همچنین ۲۴ مجتمع دیگر نیز در حال احداث است که امیدواریم ظرف ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: در کنار موارد گفته‌شده ۶۷ موافقت اصولی برای راه‌اندازی مجتمع‌های خدماتی رفاهی صادرشده که هم‌اکنون در مرحله اخذ سایر استعلامات و مجوزهای لازم از دستگاه‌هاست تا وارد مرحله ساخت شود. با به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها وضعیت خراسان رضوی از حیث تأمین خدمات رفاهی بین‌راهی به شکل قابل‌توجهی ارتقا و به عدد حدود هر ۴۷ کیلومتر یک مجتمع خدماتی رفاهی خواهد رسید.

افتخارزاده در خصوص وضعیت مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی در جاده‌های خراسان رضوی اظهار کرد: ارتقای ایمنی ترددکنندگان در سطح جاده‌های خراسان رضوی مهم‌ترین هدف برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی است و در اولویت‌های مهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور قرار دارد.

وی افزود: ۱۰ فقره موافقت اصولی تأسیس مجتمع خدماتی و رفاهی جدید نیز برای سرمایه‌گذاران صادرشده که عملیات ساخت ۱۲ مجتمع خدماتی رفاهی از این تعداد آغازشده‌ است.

رئیس اداره بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی از استقبال خوب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری خبر داد و افزود: بهره‌برداری از ۲۴ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی طی ۲ سال آینده یکی دیگر از موفقیت‌های کسب‌شده در این راستا است.

حمایت از سرمایه‌گذاران
رئیس اداره بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا حمایتی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد یا خیر نیز افزود: به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران ضوابط و حداقل‌های این سازمان برای صدور موافقت اصولی مجتمع‌های خدماتی رفاهی تسهیل شده و در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران نیز کمک‌های بلاعوض مانند پرداخت هزینه‌های احداث راه‌های ورود و خروج و نصب تابلوهای راهنما مجتمع‌ها توسط این سازمان در نظر گرفته‌شده است. در حال حاضر این کمک‌ها به اغلب سرمایه‌گذارانی که عملیات احداث مجتمع خود را به مراحل نهایی رسانده‌اند، تخصیص پیدا می‌کند.

وی گفت: سرمایه‌گذاران و دارندگان موافقت اصولی از این اداره کل می‌توانند در صورت نیاز از تسهیلات مرتبط گردشگری در بانک‌ها و سایر دستگاه‌های خراسان رضوی نیز بهره‌مند شوند. همچنین تخصیص مشوق‌های جداگانه برای صاحبان برند ها که اقدام به احداث مجتمع‌های زنجیره‌ای می‌کنند یا سرمایه‌گذارانی که در موقعیت‌های موردنظر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌خصوص جاده‌هایی که فقر مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی دارند، در نظر گرفته‌شده است.

افتخار زاده در خصوص اشتغال‌زایی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی خاطرنشان کرد: مجوزهای این مجتمع‌ها در چهار درجه با توجه به وسعت و امکانات مجتمع درجه‌بندی می‌شود و هر مجتمع بسته به درجه آن برای ۲۰ تا ۵۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰ تا ۴۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند که با توجه به ماهیت و محل قرارگیری مجتمع‌ها عمدتاً از نوع اشتغال روستایی هستند.

کد خبر: ۱۵۵٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha