۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
سیگنال افت معاملات به زیر ۴ هزار میلیارد تومان| سیاست های عامدانه در بورس برای توقف انتظارات تورمی
بازار خبر داد؛

سیگنال افت معاملات به زیر ۴ هزار میلیارد تومان| سیاست های عامدانه در بورس برای توقف انتظارات تورمی

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار در شرایط کنونی نمی تواند اصلاح قیمتی طولانی داشته باشد زیرا اقتصاد کاملا تورمی است و حتی به نظر می رسد برخی سیاست ها برای توقف رشد بورس عامدانه است.

بازار گروه بورس: بازار سرمایه در حالی نوسانات رو به پایینی را در هفته های اخیر آغاز کرده که بسیاری از کارشناسان بورس با در نظر گرفتن انتظارات تورمی در اقتصاد کشور و افزایش قیمت برخی کامودیتی ها و نرخ غلات در بازار جهانی تارگت های بالاتری را برای بازار سرمایه پیش بینی می کردند، بر همین مبنا سهامداران تصور می کردند که شاخص تا بعد از پایان مجامع همچنان روندی صعودی داشته باشد و حتی به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد هم برسد، اما به یکبار با سیگنال هایی که دولت درباره عوارض صادرات، قطعی برق برای صنایع و حتی برهم خوردن مذاکرات برجام صادر کرده است، عملا این پیش بینی ها را باطل کرد و باعث شد بازار روندی نزولی پیدا کند، البته نباید فراموش کرد که این سیاست های دولت بیشتر عامدانه اتفاق افتاد و تلاش دارد با توقف روند صعودی شاخص بورس به نوعی تورم در بازار را مهار کند، زیرا در مقطع کنونی که انتظارات تورمی بالایی در کشور وجود دارد اگر بازار سرمایه هم به صورت پیوسته رشد داشته باشد این روند روی سایر معاملات بازارهای موازی هم تاثیر می گذارد و باعث می شود انتظارات تورمی تشدید شوند.

در شرایط کنونی خبرهایی درباره برجام، قطعی برق صنایع و ... منتشر شده است که فضای بازار را تا حدودی ملتهب کرده است و همین موضوع باعث شده عده ای سهام خود را عرضه کنند، زیرا چشم انداز روشنی برای اقتصاد کشور قابل تصور نیست

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه به دلیل انتظارات تورمی در یک کانال صعودی قرار دارد و نوسانات رو به پایین هم می تواند به صورت ذاتی داشته باشد، گفت: در شرایط کنونی خبرهایی درباره برجام، قطعی برق صنایع و ... منتشر شده که فضای بازار را تا حدودی ملتهب کرده است و همین موضوع باعث شده عده ای سهام خود را عرضه کنند، زیرا چشم انداز روشنی برای اقتصاد کشور قابل تصور نیست، اما به طور کلی نمی توان بر مبنای یک خبر سایر شرایط بنیادی شرکت ها را نادیده گرفت، از این رو نوسانات رو به پایین بازار سرمایه نمی تواند خیلی ادامه دار باشد و کم کم تقاضا برای سهام های بنیادی بیشتر می شود.

مهدی دلبر با بیان اینکه قیمت برخی کامودیتی ها در بازار جهانی روندی صعودی دارند و این مساله می تواند منجر به افزایش تقاضا برای نمادهای فلزی شود، تصریح کرد: چند وقت اخیر بازار سهام ایران رشد قابل توجهی داشته، اما برخی از نمادهای بزرگ رشدی نداشته اند، به همین دلیل در موقعیت کنونی نمادهای کوچک و متوسطی که رشد زیادی داشته اند اصلاح می کنند و آنهایی که ارزنده هستند همچنان در یک روند صعودی باقی می مانند و بعد از اینکه کمی نمادها دست به دست شود دوباره روند صعودی بازار آغاز می شود.

او با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود برخی از گروه هایی که در یک سال گذشته سودسازی داشته اند و هم اکنون نمادهای آن در آستانه مجمع هستند با تقاضای بالایی روبرو می شوند، اظهار کرد: به همین دلیل شاخص کل بورس در مقطع کنونی با کف فاصله چندانی ندارد و بیشتر به نظر می رسد نوسانات مقطعی داشته باشد و بعد از ان دوباره روند صعودی خود را طی کند. در همین مقطع تک نمادهایی که ارزندگی بالایی دارند می توانند روند صعودی خود را در همین مقطعی که بازار درجا می زند ادامه دهند.

ارزش معاملات برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ سه شنبه به زیر ۴ هزار میلیارد تومان افت داشته که یک سیگنال منفی برای بازار است، اما با توجه به سیگنال های بازار جهانی و... پیش بینی می شود روند کمی بهتر شود

افت ناگهانی ارزش معاملات به زیر ۴ هزار میلیارد تومان
همچنین یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس در هفته اخیر به بازار گفت: از آنجایی که بورس از روز سه شنبه معاملات متعادلی داشته است به نظر می رسد کم کم تقاضا بهبود پیدا کند، ارزش معاملات برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ سه شنبه به زیر ۴ هزار میلیارد تومانی افت داشته که یک سیگنال منفی برای بازار است، اما با توجه به سیگنال های بازار جهانی و... پیش بینی می شود روند کمی بهتر شود.

سارا فلاح با بیان اینکه سیگنال های منفی درباره برجام و از طرف دیگر اختلاف ۳۰ درصدی بین ارز آزاد و ارز نیمایی باعث شده عرضه در بازار سهام افزایش یابد، افزود: پیش بینی می شود بازار در روزهای آینده متعادل تر دنبال شود، هرچند ممکن است در ابتدای روز کمی معاملات منفی شود اما رفته رفته تقاضا برای خرید نمادها بیشتر می شود.

او با تاکید بر اینکه بهبود وضعیت کرونا در شانگهای و پکن تقاضا در بازار نفت را افزایش داده است، تصریح کرد: به نظر می رسد که عربستان به دنبال جایگزین کردن نفت روسیه در ژاپن و کره جنوبی است و از طرف دیگر اروپا که تا قبل از جنگ روسیه حدود ۳۸ درصد از تقاضای نفت خود را از روسیه تامین می کرد و در شرایط کنونی منبع مطمئنی برای تامین سوخت خود ندارد و این خبر بدی برای بازار جهانی است، اما از طرف دیگر خبر مثبتی برای اقتصاد ایران و به ویژه نمادهای پالایشی در بورس است.

در شرایط کنونی وضعیت غالب تمام بازارها تورمی است، از این رو شاخص احساسات بازار بسیار شکننده است و همین موضوع باعث توقف رشد در قیمت برخی بازارها از جمله طلا شده و این موضوع تحت تاثیر سیاست های تهاجمی فدرال رزرو و سایر اقتصادهای بزرگ است

شاخص احساسات بازار بسیار شکننده است

همچنین یک کارشناس بورس با نگاهی به وضعیت بازار جهانی و تاثیر آن بر سایر بازارهای مالی گفت: در شرایط کنونی وضعیت غالب تمام بازارها تورمی است، از این رو شاخص احساسات بازار بسیار شکننده است و همین موضوع باعث توقف رشد در قیمت برخی بازارها از جمله طلا شده و این موضوع تحت تاثیر سیاست های تهاجمی فدرال رزرو و سایر اقتصادهای بزرگ است، هرچند اتحادیه اروپا تحت تاثیر جنگ اوکراین همچنان سیاست های انقباضی را اجرا می کند.

شهیر محمدنیا با بیان اینکه بازار مواد غذایی به دلیل تصرف بنادر اوکراین و بمباران مسیرهای راه آهن به شدت ملتهب است، تصریح کرد: پیش بینی می شود قیمت مواد غذایی همچنان در بازار جهانی روندی صعودی داشته باشد، از این رو تورم در اقتصادهای بزرگ ادامه می باید و این موضوع می تواند روی بازارهای جهانی به ویژه گروه های بورسی مرتبط با این مساله تاثیر بگذارد.

کد خبر: ۱۵۵٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha