۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
کشاورزان جنوب کرمان و کوهی از مشکلات| از نبود زیرساخت ها تا جولان دلالان
گزارش بازار:

کشاورزان جنوب کرمان و کوهی از مشکلات| از نبود زیرساخت ها تا جولان دلالان

رودبار جنوب- کشاورزان جنوب استان کرمان از نبود زیرساخت ها در رنج هستند اما با وجود کوهی از مشکلات به تولید ادامه داده و چشم انتظار اقدام مسئولان برای رفع مشکلات هستند.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب استان کرمان با توجه به شرایط آب و هوایی که دارد به بستری مناسب برای فعالیت های کشاورزی تبدیل شده است و سالانه حدود ۴.۵ تن محصول در این منطقه کشت شده و نقش مهمی در تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور ایفا می کند.

رودبار جنوب از جمله شهرستان های جنوبی استان کرمان که علیرغم ظرفیت های بالای اقتصادی نامش با محرومیت همراه شده است. مردم زحمتکش این دیار اغلب کشاورز بوده و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و در سایه نبود امکانات کشاورزی این منطقه از محرومیت ها رنج می برد.

نبود صنایع تبدیلی و عدم بازاریابی برای محصولات کشاورزی این شهرستان، باعث شده که تولیدات با کیفیتش بی نام و نشانی از رودبار جنوب و با نام شهرهای دیگر روانه بازارها شوند. همچنین قیمت بالای نهاده ها، مشکلات حمل و نقل محصولات، سودجویی دلالان و قیمت پایین محصولات کشاورزی رمق کار را از کشاورزان گرفته است.

محصولاتمان خوراک دام ها می شود
علی رحیمی از اهالی رودبار جنوب با گلایه مندی از مشکلات فراوان کشاورزان رودبار جنوب در گفتگو با بازار اظهار کرد: متاسفانه به دلیل نبود بازاریابی، کم توجهی به فروش و صادرات محصولات، کشاورزان شهرستان رودبار جنوب در وضعیت خوبی قرار ندارند.

این کشاورز رودباری ادامه داد: با وجود گرانی بسیار زیاد نهادها اما کشاورزان این شهرستان هر ساله محصولات با کیفیت فراوانی را تولید می کنند اما بسیاری از قیمت محصولات تولیدی بسیار اندک است و حتی کفاف کرایه کامیون ها را هم نمی دهد. در این شرایط محصول روی زمین می ماند و یا خوراک دام ها شده یا فاسد می شود.

رحیمی گفت: دلالان یکی از اساسی ترین مشکلات ما هستند آنها محصولاتی که با هزار رنج و زحمت کشت کرده ایم را با قیمت ارزان از ما می خرند و خودشان به قیمت گران به بازار عرضه می کنند و سودی که باید نصیب کشاورز شود به جیب آنهایی می رود که کوچکترین زحمتی برای به دست آمدن این محصولات نکشیده اند.

وی مشکل سوخت، تهیه نهاده های کشاورزی و حمل و نقل محصولات را از دیگر مشکلات کشاورزان این خطه عنوان کرد: گاهی ۱۰ تن محصولات جالیز شهرستان رودبار جنوب جوابگوی کرایه کامیون ها نیست و کامیون دار از مقصدی که این بار فرستاده شده برمی گردد و یقه کشاورز را می گیرد تا کرایه اش را از جیب کشاورز در بیاورد.

حتی یک واحد بسته بندی در منطقه وجود ندارد تا محصول با اسم رودبار جنوب در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسد

عرضه محصولات کشاورزی رودبار به نام شهرهای دیگر
الیاس محمدی از دیگر کشاورزان جنوب استان کرمان اظهار کرد: در نبود صنایع تبدیلی کنجد، وسمه و حنای تولیدی رودبار جنوب در مراکز شهرستان یزد، مشهد، تهران و اصفهان فرآوری می شود و مشتقات آن در این مراکز گرفته می شود. دریغ از وجود یک صنعت فرآوری در این شهرستان! حتی یک واحد بسته بندی در منطقه وجود ندارد تا محصول با اسم رودبار جنوب در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسد. اگر هم در جاهای دیگر محصولات کشاورزی ما فرآوری شود متاسفانه با نام همان شهر راهی بازارهای داخلی و خارجی می شود.

وی با اشاره به حجم بالای تولید گوجه در رودبار جنوب گفت: یکی دو کارخانه که نمی توان به آن ها کارخانه گفت و در واقع کارگاه هستند، مقدار اندکی از گوجه کشاورزان را خریداری و تبدیل به رب گوجه فرنگی می کنند و آن ها را به کارخانه های بزرگ در مراکز استان هایی نظیر مشهد می فرستند و در نهایت با برند همان شهرستان در بازار عرضه می شود.

تغییر الگوی کشت نسخه مسئولان برای کشاورزی جنوب کرمان
نماینده مردم شهرستان های رودبار جنوب، کهنوج، فاریاب، قلعه گنج و منوجان در گفتگو با خبرنگار بازار میزان تولید محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان را ۴.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: بیشترین محصولات کشاورزی از نوع جالیزی مانند سیب زمینی، هنداونه، گوجه فرنگی، پیاز و... است.

منصور شکرالهی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با وزیر جهاد کشاورزی و طرح مشکلات جنوب کرمان ادامه داد: ما نیاز به تغییر الگوی کشت و آموزش کشاورزان منطقه داریم و جنوب نباید بر محصولات کنونی متمرکز باشد. برنامه ای در خصوص تغییر الگوی کشت داریم و جلساتی در این زمینه در شورای راهبردی استان برگزار شده است.

وی با انتقاد از اینکه هر سال کشاورزان روی یک محصول متمرکز می شوند، افزود: چنانچه الگوی کشت تغییر کند و به سمت برخی محصولات که نیاز مبرم کشور است، برویم مشکلات رفع می شود.

نماینده مردم شهرستان های رودبار جنوب، کهنوج، فاریاب، قلعه گنج و منوجان اظهار کرد: هفت شهرستان جنوبی استان کرمان بر روی کشت بادمجان، گوجه، سیب زمینی یا پیاز متمرکز می شوند اما اگر تغییر الگوی کشت رخ دهد ۴.۵ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی متنوع شده و محصولات دیگر را هم شامل می شود.

وی گفت: به عنوان نمونه یک کشاورز ۲۰ سال متوالی اقدام به کشت گوجه می کند در حالی که نیاز کشور کمتر از میزان تولید این محصول است در نتیجه کشاورزان متضرر می شوند.

شکرالهی با اشاره به وضعیت بد سیب زمینی و پیاز در دو سال گذشته و دپوی محصولات افزود: امسال با توجه به بحث صادرات، وضعیت نسبتا بهتر است.

کشاورزان زحمت کش جنوب استان کرمان در این شرایط سخت و امکانات اندک کار می کنند و در نهایت با توجه به گرانی بذر و نهاده ها و هزینه های بالای کشت، سودی نصیبشان نمی شود

سود ناچیزی که نصیب کشاورزان می شود
وی گلایه های کشاورزان را به حق دانست و گفت: کشاورزان زحمت کش جنوب استان کرمان در این شرایط سخت و امکانات اندک کار می کنند و در نهایت با توجه به گرانی بذر و نهاده ها و هزینه های بالای کشت، سودی نصیبشان نمی شود.

نماینده مردم شهرستان های رودبار جنوب، کهنوج، فاریاب، قلعه گنج و منوجان با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی بیان کرد: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های جنوب استان برنامه مدونی در خصوص بحث آموزش دارند.

شکرالهی گفت: به عنوان مثال در منوجان روزانه سیب زمینی توسط ۵۰۰ تا ۶۰۰ کامیون حمل می شود و مشخص است که این شرایط باعث کمبود خودروهای حمل بار می شود.

کشاورزان از وام ۱۲ درصدی استقبال نکردند
وی در خصوص نبود صنایع فرآوری در رودبار جنوب اظهار کرد: دولت در این زمینه سرمایه گذاری نمی کند و بخش خصوصی باید در این خصوص ورود کند. در سفر خاوازی وزیر کشاورزی وقت و رئیس بانک کشاورزی کشور به جنوب کرمان اعلام شد وام ۱۲ درصد به هر فردی که تمایل دارد در زمینه سورتینگ سرمایه گذاری کند، پرداخت می شود.

شکرالهی با اشاره به اینکه هیچ کس از این وام استقبال نکرد، افزود: بانک ها نیاز به وثیقه دارند و پشتوانه و ضمانت می خواهند. کشاورزان ما توانایی اخذ چنین وام هایی را ندارند. حتی اعلام کردیم هر کس از جاهای دیگر تمایل به سرمایه گذاری در منطقه دارد ورود کند اما استقبالی نشد.

وی گفت: وام هایی برای کشاورزان در نظر گرفته شده است اما برخی کشاورزان وثیقه ندارند و بانک ها هم الزام در خصوص ارائه وثیقه دارند. برخی کشاورزان نمی توانند وام های چند میلیارد تومانی بگیرند تا بتوانند استفاده خوبی از آن بکنند.

سود وام های کلان حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد است در حالی که کشاورزان درخواست وام های ۳ الی ۴ درصد را دارند و بازپرداخت وام هایی با نرخ بالای ۱۲ درصد برای کشاورزان دشوار است

وی ادامه داد: سود وام های کلان حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد است در حالی که کشاورزان درخواست وام های ۳ الی ۴ درصد را دارند و بازپرداخت وام هایی با نرخ بالای ۱۲ درصد برای کشاورزان دشوار است.

نماینده مردم شهرستان های رودبار جنوب، کهنوج، فاریاب، قلعه گنج و منوجان در خصوص حمایت از کشاورزان اظهار کرد: در بحث کود شیمیایی و بذر امسال وزیر جهاد کشاورزی دستور ویژه ای صادر کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی ما بحث بسته بندی و سورتینگ است، افزود: دنیای امروز روی این بحث سرمایه گذاری کرده است. این مشکل فقط مربوط به محصولات جالیزی نیست بلکه خرما و رطب هم از این مساله رنج می برد.

شکرالهی ادامه داد: با وزیر جهاد کشاورزی صحبت کرده ایم که سهمیه ادوات کشاورزی و تراکتور جنوب استان کرمان افزایش پیدا کند. اما متاسفانه کارخانه سازنده دچار یکسری مشکلات به ویژه در زمینه ساخت تراکتور است.

جنوب استان کرمان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب دارای ظرفیت های بالای کشاورزی بوده و در زمینه تولید بسیاری از محصولات پیشتاز است. نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی سبب شده که سود کافی نصیب اقتصاد این منطقه نشود و کشاورزان چشم انتظار حمایت های مسئولان هستند تا با رفع مشکلات دسترنجی که مستحق آن هستند را دریافت کنند نه اینکه محصولاتشان روی زمین بماند و نابود شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha