۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
کره جنوبی رکورددار رشد اقتصادی دنیا در دهه جاری
بازار گزارش می دهد؛

کره جنوبی رکورددار رشد اقتصادی دنیا در دهه جاری

موسسه مطالعاتی بروکینگز اعلام کرد در دهه جاری میلادی کره جنوبی رکورددار رشد اقتصادی و صنعتی در دنیا خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: موسسه مطالعاتی بروکینز اخیرا مطالعه ای در مورد پیشگام ترین اقتصادهای دنیا در دهه جاری تهیه کرده است. بر مبنای این گزارش کره جنوبی در این دهه بالاترین نرخ رشد اقتصادی و صنعتی را در دنیا تجربه می کند و می تواند جایگاه خود را در رده بندی های جهانی تغییر دهد. اما دلیل این انتخاب چیست؟

کره جنوبی، کشوری که در زمره اقتصادهای صنعتی است، زیرساخت‌های توسعه‌یافته‌ای دارد و فرصت‌های رشد اقتصادی برای آن فراهم است. این کشور از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی رشد اقتصادی را شاهد بود و موتور اقتصادی این کشور برای بالغ‌ بر دو دهه با سرعت بالایی حرکت کرد.

در این دو دهه کمتر سالی بود که رکود یا رشد اندک اقتصادی در کشور کره جنوبی مشاهده شود و همین مسئله باعث تبدیل‌شدن کره جنوبی به یک اقتصاد توسعه‌یافته آسیایی شد. البته در سال ۱۹۹۷ یعنی زمانی که بحران مالی در کشورهای شرق آسیا ایجاد شد، اقتصاد کره جنوبی هم به‌شدت آسیب دید ولی این کشور توانست به‌سرعت از بحران خارج شود و دوباره رشد را شاهد باشد.

افرادی که انتخاب کره جنوبی را در فهرست قهرمانان اقتصاد دنیا در دهه جاری میلادی نادرست می‌دانند، بر این باورند که کشورهای ثروتمند و اقتصادهای توسعه‌یافته پتانسیل کمتری برای رشد در اختیاردارند و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت نرخ رشد اقتصادی آنها به‌اندازه کشورهای درحال‌توسعه باشد.

بررکینگز سرمایه‌گذاری این کشور در سرمایه‌های انسانی را عامل اصلی رشد در این کشور می داند. در سال ۲۰۱۹ به ازای هر یک‌میلیون نفر از جمعیت این کشور ۳۳۱۹ درخواست ثبت اختراع ارائه شد که این نسبت در تمامی کشورهای صنعتی بی‌سابقه است.

در کشور ژاپن که از این نظر در جایگاه دوم قرار دارد به ازای هر یک‌میلیون نفر از جمعیت کشور تنها ۱۹۴۳ درخواست ثبت اختراع وجود دارد و در کشورهای چین و امریکا به ترتیب ۸۹۰ و ۸۶۹ درخواست ثبت اختراع ارائه می‌شود.

در آوریل سال ۲۰۱۹ کره جنوبی کمپین جی فایو را در سراسر کشور راه‌اندازی کرد و توانست نام خود را به‌عنوان اولین کشوری در دنیا که این تکنولوژی را در سطح وسیع به کار گرفته است، ثبت کند. اما فهرست موفقیت‌های این کشور به اینجا ختم نمی‌شود و گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که شرکت‌های کره‌ای در نظر دارند تا سال ۲۰۲۶ میلادی ۱۵ درصد از سهم بازار جی فایو دنیا را به خود اختصاص دهند. در صورت تحقق این طرح قدرت و جایگاه اقتصادی این کشور در دنیا افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

به‌علاوه در این کشور طرح بسیار خلاقانه‌ای اجراشده است که نشان‌دهنده تمرکز دولت روی سرمایه‌گذاری تمام‌عیار برای تربیت فرزندان کشورش است. این کشور افرادی که از نظر سطح هوش و توانمندی‌های فردی بالاتر از دیگر افراد هستند را به‌عنوان معلم انتخاب می‌کند و ضمن دادن آموزش‌های لازم به آنها، از این افراد برای تربیت نسل بعدی کشور کمک می‌گیرد.

در ضمن در این کشور معلمان بالاترین درآمد را دارند و در زمره ثروتمندترین افراد جامعه هستند. یک نمونه از این افراد را می‌توان «چا گیل یانگ» دانست که داستانش در مورد تدریس ریاضی طی یک سال به‌صورت آنلاین توانسته است درآمدی بالغ‌بر ۸ میلیون دلار برای او به همراه بیاورد. درآمدی که هیچ معلمی در دنیا به دست نمی‌آورد و در مشاغل دیگر هم کمتر دیده می‌شود.

از دیگر عواملی که باعث می‌شود تا این کشور در همین مسیر مثبت اقتصادی به حرکت خود ادامه دهد این است سیاست‌های دولت کره جنوبی با هدف افزایش برابری اقتصادی و ارائه فرصت‌های مناسب برای تمامی مردم است.

در واقع تمامی مردم در جریان رشد اقتصادی کشور منفعت می‌برند و هیچ‌ کسی نمی‌تواند ادعا کند از مسیر رشد بازمانده است. در این فضای اقتصادی و سیاسی، انتظار می‌رود سرانه درآمد ملی کره در یک دهه پیش رو از ژاپن بیشتر شود و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و تکنولوژیکی از دیگر کشورهای آسیایی فراتر رود.

کد خبر: ۱۵۴٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha