۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
آینده‌نگری فاکتوری اصلی در شکل گیری اقتصاد مقاومتی| از شعارها دور شده و وارد عمل شویم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

آینده‌نگری فاکتوری اصلی در شکل گیری اقتصاد مقاومتی| از شعارها دور شده و وارد عمل شویم

همدان - هاشمی، یک کارشناس مسائل اقتصادی در همدان گفت: اقتصاد مقاومتی بر اصلاح ساختار، آینده‌نگری، توانمندی و استحکام ساخت درونی کشور تاکید دارد و باید مورد توجه باشد.

بهرام هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مدل رشد و سرآمدی اقتصادی سازمان‌های دولتی و خصوصی را طراحی کرده است، اظهار کرد: سه مدل در دنیا وجود دارد که طبق آنها سازمانها و شرکت‌ها در پی رشد و تعالی هستند.

وی با بیان اینکه مدل ارزیابی سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی دولتی و خصوصی نمونه‌ای است که نقاط قوت و ضعف و نیز تهدیدها و فرصت‌ها را ارزیابی و بر اساس آن برنامه رشد ارائه می‌دهد، گفت: این مدل موقعیت یک شرکت و سازمانی را با سازمانها و شرکت‌های مشابه در کشور، منطقه و دنیا مقایسه می‌کند و راه‌های ورود به موفقیت را نیز ارائه می‌دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در همدان با بیان اینکه امروز موضوعی که مطرح است این بوده که سازمان‌ها و شرکت‌های موجود در کشور چه شرایطی دارند و آیا سوده‌اند و یا زیان‌ده افزود: در حال حاضر عملکرد و نقاط قوت و ضعف شرکت‌ها و سازمان‌های کشور ایران مشخص نیست و به همین خاطر نمی‌توان تعالی و رشد خوبی را برای آنها تصور کرد.

وی با بیان اینکه امروز کشور ایران از مدل تعالی سازمانی اروپایی استفاده می‌کند که جایزه EFQM را هم دارد، خاطرنشان کرد: در برخی از شرکت‌ها این مدل اجرایی می‌شود که طبق آن قیمت تمام شده خدمات را پایین می‌آوردند و می‌توانند رقابت‌پذیر باشند.

هاشمی با بیان اینکه مدلEFQM راهکاری را برای خدمات و تولید ارائه می‌دهد که بنده نیز ارزیاب ارشد ملی این مدل در کشور هستم و هم EFQM صنایع کوچک را دارم و آموزش‌هایی در این زمینه ارائه می‌دهم، اضافه کرد: نام ارزیابی دیگر مالکوم بالدریج Malcolm Baldrige است که در آمریکا مورد استفاده بوده و شرکت‌های موجود دارای سیسیم‌های قوی با کیفیت هستند.

وی با اشاره به اینکه به خاطر سیاست خصمانه آمریکا این مدل مورد استفاده کشور ایران نیست، افزود: تحقیقات گسترده‌ای روی این مدل انجام دادم و تقریبا آشنایی کامل به موضوع دارم‌ اما به خاطر سیاست خصمانه یک کشور با مردم ایران با شرکت‌های آن وارد کار نشده‌ایم.

این کارشناس مسائل اقتصادی و صنعتی در همدان با اشاره به اینکه مدل ملی دیگر در جنوب شرق آسیا استفاده می‌شود و تولیدات ناب دارد، گفت: کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و مالزی از این مدل استفاده می‌کنند که در ایران هم آشنا هستیم و در کارخانه‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه از جایزه ملی این مدل استفاده نمی‌کنیم اما در ایزوها و تضمین‌های کیفیت مورد توجه است، عنوان کرد: شرکت‌های خودروساز نیز طبق این مدل به تولید مشغولند.

ارائه مدلی ایرانی و اسلامی تضمین کننده پیشرفت سازمان‌ها و شرکت‌ها بر اساس قوانین بومی
هاشمی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به ارائه الگوی ایرانی اسلامی تاکید دارند که قدم‌های پیشرفت کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: در این راستا ارائه مدلی ایرانی و اسلامی تضمین کننده پیشرفت سازمان‌ها و شرکت‌ها بر اساس قوانین بومی طراحی کرده‌ام که امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اقتصاد مقاومتی مدلی طراحی شده است که در پیشرفت اقتصادی راهگشا خواهد بود، گفت: اقتصاد مقاومتی ابلاغیه سال ۹۲ بود و سال ۸۴ نیز سند چشم انداز ۲۰ ساله مطرح شد و چون رهبری تاکید داشتند از شعارها به دور باشیم و وارد عمل شویم ما نیز در این راستا پای کار آمده‌ایم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در همدان با اشاره به اینکه این مدل طبق پلتفرم EFQM طراحی شده اما متن بر اساس عملکرد سیاست‌های ۲۴‌گانه اقتصاد مقاومتی است، گفت: به عنوان مثال آیتم هفتم ابلاغیه اقتصاد مقاومتی به موضوع امنیت غذایی و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تاکید بر افزایش کمی و کیفی تولید اشاره دارد که به این موضوعات پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه در این مدل تمام موضوعات اقتصاد مقاومتی که به دولت‌های وقت ابلاغ شده مورد توجه ماست، افزود: مدل ۲۴‌گانه‌ای از اقتصاد مقاومتی ارائه شده که می‌طلبد برای رهایی از مشکلات اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.

دولت‌ قبل اقدامات اقتصادی را در قالب اقتصاد مقاومتی معرفی می‌کرد در حالی که عملکردش جزو ۲۴‌ آیتم موجود نبود

هاشمی با اشاره به اینکه دولت‌ قبل اقدامات اقتصادی را در قالب اقتصاد مقاومتی معرفی می‌کرد در حالی که عملکردش جزو ۲۴‌ آیتم موجود نبود، خاطرنشان کرد: مدل ارائه شده ما اهدافی دارد و در مورد ضرورت مدل ایرانی و اسلامی نیز توضیحاتی دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌ها و شرکت‌های خود را با مدل بومی ارزیابی کنیم و نه غیربومی و دلیل طراحی این مدل نیز آن بوده که اقتصاد مقاومتی به عنوان مکتب جدید اقتصادی تاب‌آوری دارد، افزود: اقتصاد مقاومتی بر اصلاح ساختار کشور، آینده‌نگری، توانمندی و استحکام ساخت درونی کشور تاکید دارد و باید مورد توجه باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در همدان با بیان اینکه طبق این مدل متوجه خواهیم شد که آیا دستگاهی به طرف اهداف اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند، گفت: در این راستا کاهش آسیب‌ پذیری اقتصادی شرکتی مورد توجه است و اینکه بتواند تکانه‌پذیری را در مقابل شرایط آسیب موجود افزایش دهد و یک مکتب جدید با جامعیت و رشد یافتگی برای آن ایجاد شود، حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه مدل ما نقشه راه می‌دهد و آسیب‌ها را شناسایی می‌کند، افزود: این مدل مثلثی را طلب می‌کند تا همراه باشند که یک ضلع آن مردم هستند.

هاشمی با بیان اینکه هدف ما نقش آفرینی شرکت‌ها و سازمان‌ها در اقتصاد مقاومتی تا بتوانند عنوان جایزه ملی تعالی سازمان در اقتصاد مقاومتی را کسب کنند، تصریح کرد: بخش دیگر مثلث را بنگاه‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی تشکیل می‌دهند و ضلع بعدی سه قوه حاکمیتی هستند که باید عملکردهایی را طبق این مدل داشته باشند.

وی ادامه داد: قوه قضائیه به عنوان نمونه می‌تواند طبق دستورالعمل موجود جلوی شرکتی که راه را اشتباهی طی می‌کند، بگیرد و یا مجلس برای تعالی اقتصادی جایزه ملی تعیین کند و سیاست تشویقی را به کار گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در همدان خاطرنشان کرد: دولت نیز می‌تواند برای سنجش شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خدماتی در کشور از مدل تعالی اقتصاد مقاومتی بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به این موارد تاکید دارند و ما نیز لبیک گفته‌ایم و کار کرده‌ایم که امیدواریم طرح ما رونمایی شود و مورد استفاده قرار گیرد، گفت: وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت کار و سازمان استاندارد می‌توانند در این مدل نقش‌آفرینی کنند.

هاشمی بیان کرد: وزارت مسکن و راه و شهرسازی در خصوص موضوعات لجستیک بحث‌هایی دارند و در مورد مسائل درآمد بالای ناخالص ملی و شرکت مدیریت و صادرات از سوی وزارت صمت نیز مسائلی مطرح است که می‌توان طبق این مدل جدید موقعیت‌سنجی کرد و اقداماتی را داشت.

هدف از ابلاغ سیاست‌ها ارائه نقشه راه در هر بخش است اما در خصوص موضوع کلی اقتصاد مقاومتی هدف از ابلاغ آن تنها ارائه نقشه راه نیست بلکه ارائه شاخص‌های لازم و صحیح برای پیمودن راه مدنظر بوده است

وی با بیان اینکه رهبری می‌فرمایند هدف از ابلاغ سیاست‌ها ارائه نقشه راه در هر بخش است اما در خصوص موضوع کلی اقتصاد مقاومتی هدف از ابلاغ آن تنها ارائه نقشه راه نیست بلکه ارائه شاخص‌های لازم و صحیح برای پیمودن راه مدنظر بوده است گفت: ایشان فرمودند باید مدلی برای این منظور طراحی شود و شاخصی ارائه بدهد تا راه را درست را برویم که در این راستا مدلی طراحی شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی و صنعتی با اشاره اینکه مقام معظم رهبری در جای دیگری می‌فرمایند مجموعه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در واقع الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی متناسب با وضعیت امروز و فردای کشور باشد، عنوان کرد: برای شناسایی مشکلات دستگاه‌ها و میزان هزینه‌هایی که باید داشته باشند و اینکه تا چه اندازه در کشور، منطقه و دنیا مفید خواهند بود و تولید ثروت خواهد کرد، مدلی طراحی شده و می‌تواند کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس بند ۲۰ سیاست اقتصاد مقاومتی برای ترغیب و تشویق اشخاص و سازمان‌ها به سمت تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی نشان اقتصاد مقاومتی داده می‌شود، گفت: برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی نشانی خواهیم داشت تا هر سال بر اساس یک مدل اروپایی برای آنها جایزه تعیین نکنیم و طبق الگوی بومی، انقلابی و اسلامی و با شرایط موجود رفتار کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه این مدل برای تمام سازمان‌های تابعه طراحی شده است، افزود: جایزه ملی تعالی اقتصاد مقاومتی سطوح مختلفی بر اساس رضایتمندی مشتری، نتیجه‌گرا، دانش بنیان، آموزش به روز و با کیفیت، کاهش هزینه خدمات تمام شده، تولید بهینه و بهره‌وری در انرژی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما در این مدل امتیاز ۲۰۰ تا ۳۰۰ را برای سازمانها و شرکت‌هایی در نظر گرفتیم که سطح بالای اهتمام به اقتصاد مقاومتی دارند، گفت: اگر رشد بالاتری داشته باشند و به امتیاز ۳۰۰ تا ۴۰۰ برسند به آنها جایزه سطح یک اقتصاد مقاومتی تعلق می‌گیرد و اگر وضعیت بهتری داشته باشند امتیاز ۴۰۰ تا ۵۰۰ را می‌گیرند.

این کارشناس مسائل اقتصادی و صنعتی در همدان به جایزه سطح سه اقتصاد مقاومتی با امتیاز ۵۰۰ تا ۶۰۰ اشاره کرد و افزود : به امتیاز ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ جایزه سطح نشان اقتصاد مقاومتی داده می‌شود که در مدل EFQM تندیس بلورین، نقره‌ای و طلا دارد.

وی از ضرورت ایجاد ستاد جایزه ملی اقتصاد مقاومتی و بهره‌وری ایران به عنوان مدل تعالی اقتصاد مقاومتی سخن گفت و ادامه داد: بر این اساس تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی طبق‌ بندهای ۲۴‌گانه اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کنند و با شناخت جایگاه خود در جهت تعالی و رشد حرکت خواهند کرد.

هاشمی با بیان اینکه امیدوارم هرسال برای جایزه‌ای در راستای تشویق شرکت‌ها و سازمان‌های نسبت به اجرای طرح اقتصادی مقاومتی در نظر گرفته شود، عنوان کرد: حمایت از لحاظ اعطای تسهیلات، بخشودگی مالیات و اختصاص بیمه می‌تواند راهگشا باشد و بر اساس آن فسادستیزی و استعمارستیزی را می‌توان در منطقه توسعه داد و حتی مدل موجود را به کشورهای دیگر اشاعه داد.

کد خبر: ۱۵۴٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha