۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
افزایش موانع تولید در سال تولید و اشتغالزایی| دستور قطع ۷ هفته‌ای برق برای صنایع یزد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش موانع تولید در سال تولید و اشتغالزایی| دستور قطع ۷ هفته‌ای برق برای صنایع یزد

یزد- دستور قطع برق صنایع یزد برای مدت هفت هفته، شوکی بزرگ برای صنایع بود آن هم در سالی که بر تولید و اشتغالزایی تاکید جدی شده است.

سمیه گلابگیریان؛ بازار: صاحبان صنایع یزد با سختکوشی بسیار، با دشواری های متعدد در مسیر تولید مقابله کرده و در این حوزه در کشور خوش آوازه هستند اما برخی مواقع مشکلاتی از جمله قطعی برق، آنها را از بی تدبیری مسئولان برای حل این بحران همیشگی و تکراری به تنگ می آورد.

در ادامه گفتگوی خبرنگار بازار با سیدعلی اکبر کلانتر، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد درباره معضلات تولید صنایع با قطع شدن برق در فصل گرم سال را بخوانید.

* در حال حاضر مشکلات اصلی در مسیر تولید استان یزد چیست؟
متاسفانه در سال تولید و اشتغال زایی از زمین و زمان مانع بر سر تولید کننده می بارد، حذف بخشودگی های گمرکی ماشین آلات در حالی که اندک دریچه هایی برای نوسازی و ارتقاء تکنولوژی خطوط تولید صنعت و معدن باز شده، افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی حقوق گمرکی و حالا دستور قطع برق هفت هفته ای برخی صنایع استان، مشکل اصلی صنایع به شمار می رود.

* خسارت قطعی برق برای صنایع استان چقدر است؟
استان یزد یک استان صنعتی و معدنی است و ۴۸ درصد اشتغال، سهم عمده؛ صادرات،GDP ، درآمد و مالیات استان را صنعت بر عهده دارد که عمده آن هم توسط دو رسته مهم صنایع فولاد و کاشی و سرامیک تامین می شود و حالا دولت دستور داده هفت هفته تولید تعطیل شود یعنی که ۱۵ درصد درآمد صنایع عمده استان از دست برود.

۴۸ درصد اشتغال یزد مبتنی بر صنعت است

برق، رگ حیات صنعت است و تولید صنعتی، بدون انرژی ممکن نیست. تابستان برق و زمستان گاز صنعت قطع می شود. عزمی هم برای رفع این مانع بزرگ تولید نمی بینیم. مشخص نیست که کند هستیم یا بی برنامه عمل می کنیم؟ بعد از بحران سال گذشته کدام برنامه با مشارکت نخبگان و خبرگان صنعت برای بالانس تولید و مصرف انرژی صنعت تدوین شده؟ حداقل خانه صنعت و معدن اطلاعی ندارد. گویا یک سال خواب بودیم و حالا در شروع فصل گرما یاد کمبودها افتادیم و راحت ترین کار هم گذاشتن مسئولیت روی دوش صنعت است.

افزایش موانع تولید در سال تولید و اشتغالزایی| دستور قطع ۷ هفته‌ای برق برای صنایع یزد

* مصرف برق در بخش صنعت چقدر است، آیا این مدیریت برای مدیریت مصرف برق در بخش صنعت نیز محسوب می شود یا فقط برای جبران کمبودها اعمال می شود؟
مصرف برق صنعت فصلی نیست، در تمام ماه‌های سال تقریبا ثابت است بر این اساس کمبودی که در پیک و اوج گرمای تابستان ایجاد می‌شود مربوط به صنعت نیست و مربوط به وسایل سرمایشی بخش های تجاری، اداری و خانگی و عمومی است.

سال گذشته در همین ایام وزارت نیرو گزارشی منتشر کرد که نشان می داد ۱۷ هزار و ۹۲۵ مگاوات ظرفیت نیروگاه های در حال احداث بخاطر عدم تامین مالی از طریق فاینانس و سرمایه گذاری خارجی به دلیل تحریم متوقف مانده و حالا بخاطر ۱۱ هزار کسری در پیک مصرف بار جبرانی را روی سر صنعت گذاشتند. سال گذشته کمبود برق صنعت در پیک ۳ هزار مگاوات و امسال چهار الی شش هزار مگاوات اعلام شده اگر این بیانگر کم کاری و بی برنامگی نیست، پس چیست؟

* راهکار پیشنهادی شما چیست؟
آیا از تجربیات سال گذشته درس گرفتیم؟ چرا برنامه برای رفع این مشکل نداریم؟ وقتی کمبود داریم یا باید تولید را اضافه کنیم یا کمتر مصرف کنیم. چرا عرضه و تقاضا را بالانس نکردیم؟ اگر نمی توانیم عرضه را به سرعت بالا ببریم و تاسیس نیروگاه های جدید زمان بر و طولانی است، حداقل مصرف را افزایش نمی دادیم. چرا برای ایجاد صنایع پرمصرف مجوز دادیم؟ چرا اجازه استفاده از اسپلیت و وسایل سرمایشی غیر استاندارد را دادیم که حالا در سال تولید و اشتغال مجبور شویم رگ حیات تولید را قطع کنیم؟

به نظر می‌رسد امسال هم در حق صنعت یزد اجحاف شده است. عادلانه نیست استانی که کمتر از سه درصد مصرف برق کشور را دارد، مجبور شود هشت درصد کسری پیک مصرف را بر عهده بگیرد احساس می شود در حق یزد بی انصافی و تبعیض شده بنابراین انتظار داریم کاهش مصرف صنایع در استانهای کشور شفاف اعلام شود و اجرای آن هم به طور دائم و لحظه ای توسط دیسپاچینگ ملی اعلام شود و مرجعی بر صحت آن نظارت کند و گزارش‌های آن در اختیار تشکل های صنعتی قرار گیرد.

به نظر می‌رسد امسال هم در حق صنعت یزد اجحاف شده است

میزان مصرف برق استان یزد نزدیک به ۲ هزار مگاوات یعنی سه درصد از کل کشور است و میزان تولید برق در استان بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مگاوات است و سهم کاهش مصرف برق در پیک بار برای استان یزد نزدیک به ۹۰۰ مگاوات یعنی ۴۵ درصد تعیین شده در صورتی‌که برای کل کشور در پیک مصرف ۱۱ هزار مگاوات از ۶۹ هزار مگاوات یعنی ۱۶ درصد کسری وجود دارد.

* انتظار شما از دولت چیست؟
مسلماً انتظار ما این نیست که برق خانه ها، بیمارستان ها و ادارات را قطع کنید. سخن این است که رشته کار و مدیریت تولید و مصرف برق در دست دولت است. می‌گوییم درست مدیریت نشده که این حجم تجهیزات سرمایشی غیر استاندارد و پرمصرف وارد کشور شده است؟ چه کسی مجوز داده است؟ کدام دستگاه نظارت نکرده است؟ سازمان نظام مهندسی کجای این خطای بزرگ است؟ موسسه استاندارد، گمرک، سازمان های نظارتی چرا وظایفشان را درست انجام ندادند؟

وزارت صمت در صدور مجوز ایجاد صنعت های پر مصرف سهل انگاری کردند. وزارتی که متولی صنعت است و اشتباه کرده، خیلی راحت دستور تعطیلی هفت هفته ای تولید را می دهد؟ آیا وقتی شرکت تعطیل است حقوق کارگر را دولت می‌دهد؟ آیا بانک ها سود تسهیلات را می بخشند؟ تعهدات غیر قابل اجرای ما در قراردادهای فروش و به ویژه صادرات و بی‌اعتمادی ایجاد شده را چه کسی بر عهده می‌گیرد؟

یکی از ارزان‌ترین روش ها، کاهش مصرف، مدیریت مصرف و انرژی سیوینگ است. ما قانون اصلاح الگوی مصرف در صنعت مصوب سال ۸۸ برای دیماند بیش از یک مگاوات را داریم که موظف به ایجاد سیستم مدیریت انرژی شده ایم. می شود حداقل پنج تا هشت درصد، کاهش مصرف انرژی داد چه کسی مسئول پیگیری این موارد است؟ یادمان باشد ما پنج تا هشت درصد در پیک باید کاهش بدهیم که با اجرای سیستم انرژی سیوینگ حاصل می شود.

افزایش موانع تولید در سال تولید و اشتغالزایی| دستور قطع ۷ هفته‌ای برق برای صنایع یزد

*به نظر شما این صرفه جویی می تواند در بخش‌های دیگر اعمال شود؟
بله؛ در بخش های عمومی و صنعت با آموزش می توان حداقل پنج درصد صرفه جویی کرد. پیشنهاد مشخص خانه صنعت در میان مدت تشکیل کمیته ای برای آموزش و نظارت بر مدیریت مصرف متشکل از دستگاه های دولتی مرتبط نظیر برق و گاز، استاندارد، صمت و بخش خصوصی است و آمادگی دپارتمان انرژی کمیسیون مشاورین خانه صنعت را برای همفکری و همکاری، برگزاری کارگاه های آموزشی و ارائه مطالعات بسیار خوب انجام شده این دپارتمان اعلام می‌کنیم

در بخش های عمومی و صنعت با آموزش می توان حداقل پنج درصد صرفه جویی کرد.

* در سالی که به نام دانش بنیان ها نامگذاری شده است، از چه راهی می توان از توان آنها برای بهینه سازی مصرف برق در صنعت بهره گرفت؟
اتلاف انرژی چه در بخش تولید، چه انتقال و چه مصرف ارتباط تنگاتنگ با فناوری دارد. یک مطلب مهم دیگر هم اتلاف انرژی چه در بخش تولید، چه انتقال و چه مصرف است که بسیار با فناوری رابطه دارد و باید برای نوسازی و بهسازی صنعت که سال‌هاست به دلایل مختلف انجام نشده، فکر شود که دانش فنی و فناوری و حمایت از صنایع برای ارتقا تکنولوژی و دانش بنیان شدن صنایع باید توسط دولت و نهادهایی که می سازد، مهم است.

گله های زیادی هم توسط صنعتگران استان به ما منتقل شده که به نظرم استاندار باید یک تیم را برای شنیدن حرف صنعتگران استان تعیین کند. برای مثال از عده ای تحت عنوان سرمایه گذاری برای تامین برق میلیاردها تومان پول گرفتند آیا باید بازهم برقشان قطع شود؟ یا تعدادی از شرکت های فولادی تامین کننده مواد اولیه یا مواد موثر بر تولید تعداد زیادی از شرکت های دیگر غیر فولادی هستند و تعطیلی اینها روی خیلی از شرکت های دیگر تاثیر می‌گذارد که باید برای آنها هم راهکاری اندیشیده می شد.

نوع صنعت استان یزد خاص است، اشتغال و GDP صنایع اصلی استان خاص است و تعمیم تصمیمات عمومی به یزد اجحاف است. فولاد، سرامیک، کاغذ و ۲۶ شهرک که تعداد زیادی از صنایع خوب و پاک استان را در خود جا داده چرا باید آسیب ببینند. انتظار این بود که با بخشی که بیشترین تاثیر را از قطع برق می‌گیرد؛ مشورت می شد.

کد خبر: ۱۵۴٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha