۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
صادرات «خدمات فنی و مهندسی» بال‌‎‌‎های شکوفایی اقتصادی فارس| وقتی دانش ارزآور می شود
گزارش بازار؛

صادرات «خدمات فنی و مهندسی» بال‌‎‌‎های شکوفایی اقتصادی فارس| وقتی دانش ارزآور می شود

شیراز- استان فارس ظرفیت های بالقوه متعددی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد از این رو فارس با برنامه ریزی جدی متولیان امر، می تواند حضور موفقی در بازارهای آفریقا و آسیای میانه داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها: صادرات خدمات نسبت به صادرات کالا و منابع از مزیت های خاصی برخوردار است، چرا که صادرات خدمات ارزآوری به کشور آن هم بدون خروج کالا و از طریق صادرات دانش، تخصص و فناوری را مهیا می کنند. به همین خاطر کشورهای توسعه یافته ای که از زیرساخت های فناوری خوبی برخوردار هستند در حال حرکت به سمت صادرات خدمات فنی مهندسی هستند زیرا منابع طبیعی کمیاب بالاخره یک روزی تمامی می شوند ولی آن چه روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است استفاده از فناوری در همه جنبه های زندگی است.

در یکی از حکایات سعدی می‌خوانیم که در ۷۰۰ سال پیش بازرگانی در جزیره کیش از تجارت خود سخن گفته و از کشورهای چین، سوریه، یمن و هندوستان و از معاملات تجاری خود با این کشورها یاد کرده است. این مقدمه از قدمت تجارت جهانی فارس حکایت دارد. مدارک و مستندات دیگری نیز از حضور معماران ایرانی در ساخت مسجد گوهرشاد در هندوستان، عراق و کشورهای دیگر و صادرات خدمات فنی و مهندسی به واسطه این صاحبان تخصص گواهی می دهد.

در سفر به شرق آفریقا در کشورهای کنیا و تانزانیا و زنگبار، آثار بسیاری از ایرانیان به ویژه از متخصصان فارسی رویت می شود. در دوران تاریخ چند هزار ساله ما، مراودات و تجارت بازرگانی به صورت صادرات و واردات کالا و خدمات رواج کامل داشته و ما تجربه های زیادی در این حوزه داریم.

با ایجاد حصار نمی توان در حوزه صادرات موفق شد
رئیس تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی فارس در این رابطه به بازار گفت: هیچ کشوری نمی تواند با ایجاد حصار و بستن درهای آن کشور بر روی تعاملات خارجی در حوزه صادرات و توسعه پایدار موفق شود؛ تمام کشور ها به یکدیگر نیاز دارند و سرعت پیشرفت تکنولوژی به قدری است که احتیاجات و مراودات دوجانبه و چند جانبه کشورها را قطعی می‌کند.

مرتضی سیف زاده با اشاره به اینکه بدیهی است در این راستا، ایجاد ارزش افزوده و افزایش توانمندی های داخلی و درآمد سرانه و تولیدات صنعتی کشور افزایش خواهد یافت، افزود: البته که در این میان نمی توان از نقش مهم صادرات در تقویت بنیان اقتصاد کشور غافل شد.

نیازهای هر کشور به اقلام وارداتی باید با تامین ارز مرتفع شود و آنچه مسلم است ارز مورد نیاز واردات باید از منابع مطمئن تامین شود صادرات کالا و خدمات مهندسی یکی از منابع مهم تامین ارز و تقویت ستون های اقتصاد است

به گفته وی نیازهای هر کشور به اقلام وارداتی باید با تامین ارز مرتفع شود و آنچه مسلم است ارز مورد نیاز واردات باید از منابع مطمئن دنبال شود که صادرات کالا و خدمات مهندسی یکی از منابع مهم تامین ارز و تقویت ستون های اقتصاد است.

رئیس تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی فارس ادامه داد: بررسی آمارهای ۲۰ سال گذشته کشورمان از رشد مناسب صادرات کالا تا رقم ۵۰ میلیارد دلار حکایت دارد.

صادرات «خدمات فنی و مهندسی» بال‌‎‌‎های شکوفایی اقتصادی فارس| وقتی دانش ارزآور می شود

سیف زاده معتقد است تحریم‌های ناجوانمردانه که بر کشور ما تحمیل شده است، یکی از موانع رشد صادرات است در حوزه صادرات نمی توان از ارزش و اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی غافل شد؛ صادرات در حوزه ای که توانایی منحصر به فردی در تامین ارز دارد.

مزایای صادرات خدمات فنی و مهندسی
وی اظهار کرد: آنچه مسلم است صادر کننده خدمات فنی و مهندسی به منظور رقابت با شرکتهای معتبر جهانی، باید خود را به دانش فنی و علم روز مجهز کند؛ بنابراین کسب دانش، ارتقاء کیفی خدمات را به دنبال خواهد داشت در نگاهی دیگر در صادرات خدمات فنی و مهندسی نیروهای متخصص و فنی حضور دارند؛ از این حیث به ایجاد فرصت های شغلی در قشر تحصیل‌کرده منجر شده و از فرار مغزها جلوگیری می شود.

علاوه بر این ارز حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌تواند سهم قابل توجهی در تأمین ذخایر ارزی ایفا کند؛ ضمن اینکه در مسیر صادرات خدمات فنی و مهندسی، ارتباط بین کشورمان و کشورهای هدف افزایش یافته و صلح و دوستی را به دنبال خواهد داشت

رئیس تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی فارس بیان کرد: علاوه بر این ارز حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌تواند سهم قابل توجهی در تأمین ذخایر ارزی ایفا کند؛ ضمن اینکه در مسیر صادرات خدمات فنی و مهندسی، ارتباط بین کشورمان و کشورهای هدف افزایش یافته و صلح و دوستی را به دنبال خواهد داشت؛ علاوه بر این در کنار صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالاهای مرتبط نیز انجام می شود و عملاً میزان صادرات کالا نیز افزایش می یابد.

سیف زاده گفت: در این گذار در کشورهایی که امکان نقل و انتقال ارزی وجود ندارد می توان برنامه تهاتر در مقابل خدمات مهندسی را پیاده کرد که با این شرایط واردات کالا آسان‌تر و بدون تشریفات اداری انجام خواهد شد.

به گفته وی تولید کنندگان داخلی با رونق صادرات کالا و خدمات مهندسی نسبت به تولید کالاهای مورد نیاز مرتبط اشتیاق نشان داده و از این جهت تولیدات داخلی نیز رونق می گیرند.

رئیس تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی فارس با تاکید بر اینکه صادرات خدمات فنی مهندسی در داخل کشور نیز، رونق تولید را به دنبال دارد، گفت: در مجموع با ملاحظه جغرافیای منطقه و شناسایی ظرفیت های کشورمان، متوجه بازار مناسب و فرصت های موجود در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی خواهیم شد.

صادرات «خدمات فنی و مهندسی» بال‌‎‌‎های شکوفایی اقتصادی فارس| وقتی دانش ارزآور می شود

جام جهانی قطر فرصتی که از دست رفت
سیف زاده افزود: در این زمینه ابتدا باید به یک فرصت از دست رفته در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره شود؛ فرصتی که در قطر و به مناسبت برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی برای ما مهیا بود. از چند سال پیش مقرر شده بود به مناسبت این رویداد بزرگ، پروژه های مختلف ساختمانی با بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری، در کشور ما ساخته و اجرا شوند که این فرصت با تمام اهمیت آن از دست رفت اما در حال حاضر عراق با ویرانی وسیعی رو به روست و جنگهای داعش و غیره ساختمانها را تخریب کرده و در این راستا امکان ساخت و نوسازی میلیاردها دلاری فراهم است.

وی ادامه داد: روسیه نیز با خرابی های زیادی روبرو بوده و شرایط این کشور فرصت خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی برای ما مهیا کرده، افغانستان در چند دهه گذشته دچار جنگ های داخلی بوده و به بازسازی و استفاده از خدمات مهندسی متخصصان ما نیازمند است.

کشورهای آفریقایی و آسیای میانه نیز بازار خوبی برای صادرات کالای خدمات فنی و مهندسی هستند

رئیس تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی فارس با عنوان اینکه پاکستان اعلام کرده است که علاقه‌مند به ساخت ۵ میلیون واحد مسکن در سه سال آینده است که این نیز بازار خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی برای ما خواهد بود، ادامه داد: کشورهای آفریقایی و آسیای میانه نیز بازار خوبی برای صادرات کالای خدمات فنی و مهندسی هستند.

سیف زاده گفت: با تمام توضیحات ارائه شده می توان به روشنی دریافت که شرایط و بازارهای مناسبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی برای مهندسان و صاحبان تخصص در کشور ما فراهم است؛ اما آنچه مسلم است باید برای استفاده از این بازار بزرگ و توانمندی و تخصص نیروهای انسانی ماهر در این حوزه آستین همت بالا زد و نقش صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه ارزآوری را محقق کرد.

باید در نظر داشت که استان فارس از متخصصان و نیروی انسانی خبره کافی در حوزه های مختلف بهره می برد که ظرفیت استفاده از آنان برای صدور خدمات فنی و مهندسی وجود دارد از این رو باید برنامه ریزی جدی و مدونی برای بازاریابی انجام داد و ظرفیت های متخصصان استان فارس در بازارهای هدف خارجی معرفی و تبلیغ شود.

کشورهای اطراف فرصت مناسبی برای صادرات خدات فنی و مهندسی هستند که می توانند بازار خوبی برای استان فارس فراهم کنند.

کد خبر: ۱۵۴٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha