۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
کلید خاموشی ها روشن شد| وعده های محرابیان محقق نشد؛ خبری از افزایش ظرفیت تولید نیست
بازار گزارش می دهد

کلید خاموشی ها روشن شد| وعده های محرابیان محقق نشد؛ خبری از افزایش ظرفیت تولید نیست

با شروع گرما کلید خاموشی ها هم روشن شد. وزارت نیرو قصد دارد تا از طریق کاهش مصرف، کسری برق را مدیریت کند. بر همین اساس طرح های ویژه ای را برای تشویق مشترکان خانگی، کشاورزی و صنایع در نظر گرفته است.

سهیلا روزبان؛ بازار: با گرم شدن هوا، کلید قطعی های برق هم روشن شده است. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به بازار می گوید: مصرف برق در روزهای گذشته از مرز ۵۵ هزار مگاوات هم عبور کرده است. حالا در شرایطی طبق گفته های این مقام مسئول مقدار مصرف انرژی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲.۲۸ درصد بیشتر شده که پیش بینی می شود مصرف در امسال از مرز ۶۶ هزار مگاوات هم گذر کند. این در حالی است که ظرفیت تولید در کشور حدود ۵۲ الی ۵۳ هزار مگاوات اعلام می شود. کمبود برق و فاصله بین تولید و مصرف موجب شده که وزارت نیرو دست به سیاست های تنظیمی بزند. البته مثل همیشه صنایع اولین قربانیان این سیاست ها هستند. فعالین صنعتی می گویند که مقدار مجاز مصرفی که برای آنها تعیین شده بسیار اندک بوده و تولید آنها را تقریبا به صفر می رساند. اما مسئولین وزارت نیرو ادعایی دیگری داشته و مدعی اند که تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که برق صنایع دچار قطعی نشده و مشکلات سال گذشته برای آنها تکرار نشود.

محرابیان وزیر نیرو وعده داده بود که قبل از شروع پیک امسال، ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود. اما به نظر می رسد که این هدف گذاری ها محقق نشده و وزارت نیرو بیشتر به دنبال تامین برق از طریق کاهش و مدیریت مصرف برق شبکه است

وعده های محرابیان محقق نشد

طبق وعده ای که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو از مدت ها قبل داده بود که قبل از شروع پیک امسال، ۶ هزار مگاوات(۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۰۰۰ مگاوات هم ارتقای توان تولید یا به‌روز کردن نیروگاه‌های موجود) به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد. هرچند که پیگیری های خبرنگار بازار درباره میزان تحقق این وعده ها به نتیجه نرسید، اما از گفته های اخیر سکاندار ساختمان نیایش می توان فهمید که نباید خیلی روی تحقق این وعده و وعیدها حساب کرد. جالب است که بدانید تنها ۱۰ درصد از ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیری که باید قبل از تیر به بهره برداری می رسیدند، وارد مدار شده اند. به همین دلیل وزیر نیرو در جدیدترین گفت‌وگوی تلویزیونی خود زمان تحقق این برنامه را ۲ ماه به عقب انداخته و تاریخ آن را شهریور امسال اعلام کرده است. به نظر می رسد که بیشترین تمرکز دولت سیزدهم هم برای گذر از تابستان امسال روی تامین پایدار برق شبکه از طریق مدیریت مصرف است. این را از طرح های تشویقی که در دستور کار توانیر قرار گرفته به خوبی می توان فهمید. البته اسکندری معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی در گفتگو با بازار مدعی است که تعمیرات و به روز رسانی تمامی نیروگاه ها به اتمام رسیده و تولید برق در این نیروگاه با حداکثر ظرفیت در حال انجام است.

کلاهی فعال صنعت برق: ظرفیت تولید برق امسال نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده چرا که قیمت خرید برق از بخش خصوصی حتی هزینه های آنها را هم پوشش نمی دهد و نیروگاه داران روی خط زیان هستند. مادامی که اقتصاد برق اصلاح نشود، خاموشی ها هم ادامه دارد

خاموشی ها ادامه دارد
علیرضا کلاهی صمدی فعال صنعت برق معتقد است که مادامی که اقتصاد برق در ایران اصلاح نشود، خاموشی ها هم ادامه خواهد داشت. اودر اینباره به بازار گفت: ظرفیت تولید برق امسال نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده چرا که قیمت خرید برق از بخش خصوصی حتی هزینه های آنها را هم پوشش نمی دهد و نیروگاه داران روی خط زیان هستند. به گفته کلاهی، اگر از تابستان قبل تا امسال نیروگاه جدیدی وارد مدار شده باشد، در خوشبینانه‌ترین حالت به میزانی است که بتواند رشد مصرف نسبت به سال قبل را جبران کند، بنابراین به نظر نمی‌رسد امسال مشکل خاموشی حل شود. این وضعیت تا چندین سال با کشور همراه است، زیرا برق صنعتی است که سرمایه‌گذاری در آن نیاز به سرمایه عمده دارد و تامین آن در وضعیت فعلی کشور خیلی سخت است، از طرف دیگر زمان احداث نیروگاه‌های حرارتی طولانی است، بنابراین تا چند سال با این قضیه دست به گریبان هستیم.

رجبی مشهدی: مشترکان خانگی که مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند، می توانند به ازای هر کیلو وات کاهش مصرف ۵۰۰ تومان جایزه دریافت کنند. به عبارت دیگر مشترکی که در سال گذشته ۳۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می کرده، چنانچه مصرفش را به ۲۵۰ کیلو وات ساعت کاهش دهد، می تواند قبض برق خود را رایگان کند

چطور از توانیر بستانکار شوید

برنامه های مدیریت بار هم زمان با رشد مصرف در سراسر کشور آغاز شده؛ تمرکز این طرح ها بیشتر روی سیاست های تشویقی برای کاهش مصرف است. رجبی مشهدی می گوید: مشترکان خانگی که مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند، می توانند به ازای هر کیلو وات کاهش مصرف ۵۰۰ تومان جایزه دریافت کنند. به عبارت دیگر مشترکی که در سال گذشته ۳۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می کرده، چنانچه مصرفش به ۲۵۰ کیلو وات ساعت کاهش دهد، می تواند قبض برق خود را رایگان کند.

البته آنگونه که این مقام مسئول در صنعت برق گفته چنانچه مشترکی بتواند مصرف خود را به ۲۰۰ کیلووات‌ساعت برساند، در کنار رایگان شدن قبض، حدود ۳۰ هزار تومان نیز از صنعت برق بستانکار می‌شود.

تغییر ساعت اداری از دیگر طرح های وزارت نیرو برای گذر از تابستان امسال است. طرحی که هم اکنون در ۱۰ استان گرمسیر کشور اجرایی شده و طبق گفته های سخنگوی صنعت برق احتمالا طی روزهای آینده در ۱۰ استان دیگر هم استارت آن خواهد خورد. بر اساس آنچه اعلام شده اداره‌ها قبل از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه تعطیل می شوند تا در دوره اوج مصرف که از ساعت ۱۳ یا ۱۴ آغاز می شود، مصرف شبکه کاهش پیدا کند.سخنگوی صنعت برق مدعی است که تغییر ساعت اداری می تواند به مدیریت ۱۲۰۰ مگاواتی مصرف برق در کشور منجر شود.

۱۹ ساعت برق مجانی برای کشاورزان
البته طرح های مدیریت مصرف تنها به بخش خانگی و تجاری محدود نمی شود. به گفته سخنگوی صنعت برق، کشاورزانی که در ۵ ساعت پیک، مصرفی نداشته باشند می توانند از برق مجانی در ۱۹ ساعت دیگر برخوردار شوند. به عبارت دیگر در صورتی که کشاورزی در تمام طول ۴ ماه آینده در مدیریت مصرف همکاری کند، صورت حساب دوره ای آنها به صفر می رسد.

شرکت برق منطقه ای تهران از شرکت نورد و تولید قطعات فولادی (نماد بورسی فنورد) خواسته است که از آخر خرداد تا نیمه شهریور سال جاری مصرف برق خود را به ۱.۴ مگاوات محدود کند. این در حالی است که دیماند مصرفی این شرکت فولادی بورسی حدود ۲۴ تا ۲۵ مگاوات است و محدودیت اعلامی، عملاً به‌معنای توقف کامل فعالیت تولیدی این شرکت است

تولید صنایع باید متوقف شود؟
در صنایع هم دولت سعی دارد تا با تغییر ساعت های کاری و حتی تغییر روزهای تعطیل شرایط برای کاهش خاموشی ها فراهم شود. همین چند روز پیش بود که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو طی پیشنهادی به مدیرعامل شهرک های صنعت اعلام کرده که واحدهای صنعتی می تواند به جای روز جمعه روز دیگری را در طی هفته به عنوان تعطیلات رسمی در نظر بگیرند. همایون حائری معاون وزیر نیرو پیشتر گفته بود که صنایع حدود ۳۷ درصد برق تولیدی کشور را مصرف می کنند بر همین اساس قرار شد که با احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه، بخشی از نیازشان را خود تامین کنند.

البته فعالین صنعت از درخواست های عجیب و غریب دیگری که شرکت های برق منطقه ای از آنها داشته، می گویند. بر اساس نامه ای که تصویر آن در فضای مجازی منتشر شده، شرکت برق منطقه ای تهران از شرکت نورد و تولید قطعات فولادی (نماد بورسی فنورد) خواسته است که از آخر خرداد تا نیمه شهریور سال جاری مصرف برق خود را به ۱.۴ مگاوات محدود کند. این در حالی است که دیماند مصرفی این شرکت فولادی بورسی حدود ۲۴ تا ۲۵ مگاوات است و محدودیت اعلامی، عملاً به‌معنای توقف کامل فعالیت تولیدی این شرکت است.

اگرچه اغلب طرح‌های اصلاح مصرف برق، به‌صورت تشویقی تعریف شده؛ اما پرمصرف‌های برق که یارانه بیشتری را با افزایش مصرف خود دریافت می‌کنند و پایداری شبکه را به ضرر سایر مشترکان برهم می‌زنند؛ فراموش نشده‌اند. در این راستا، براساس اعلام شرکت توانیر، برای مشترکان پرمصرف کنتورهای کنترل از راه دور نصب شده که میزان مصرف آنها قرائت و رصد شود. در صورت افزایش مصرف اخطار دریافت خواهند کرد تا مصرف خود را کاهش دهند و حتی بعد از اخطار احتمال قطع برق برای مشترکان پرمصرف هم وجود دارد.

صرف نظر از توقف سرمایه گذاری در صنعت برق به دلیل سیاست گذاری های اشتباه، سرانه مصرف در ایران ۶ برابر استانداردهای جهانی است. همچنین به استناد اظهارات سخنگوی صنعت برق، ۸۰۰ هزار مشترک خانگی صنعت برق با مصرف حداقل دو برابر الگوی منطقه، سالانه بیش از ۱۳ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند. بنابراین با توجه به اینکه هزینه تبدیل انرژی و توزیع برق معادل ۴۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته می‌شود، بنابراین سالانه معادل ۲/ ۵ هزار میلیارد تومان به جیب تنها ۸۰۰ هزار مشترک بسیار پرمصرف و عمدتا ثروتمند می‌رود. با توجه به کسری برقی که محرابیان رقم آن را ۱۵ هزار مگاوات اعلام کرده، دیگر زمان آن رسیده که جدی تر از همیشه به دنبال کاهش مصرف خود باشیم. کاهش مصرفی که در بسیاری موارد خیلی هم سخت نیست. کافی است که از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۷) استفاده نکنیم یا یک چراغ اضافی را خاموش کرده و دمای کولرهای گازی روی ۲۵ درجه تنظیم کرده یا از دور کند کولرهای آبی استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۵۴٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha