۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
ارزش یک پالایشگاه ۵۰ برابر پوشش جاماندگان سهام عدالت! | تیر ماه آغاز فرایند تخصیص سهام
«بازار» گزارش می دهد

ارزش یک پالایشگاه ۵۰ برابر پوشش جاماندگان سهام عدالت! | تیر ماه آغاز فرایند تخصیص سهام

با آنکه آمار جاماندگان سهام عدالت تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر اعلام شده اما برآوردها نشان می دهد چنانچه شمار جاماندگان حتی ۵ میلیون نفر هم باشد ارزش یک پالایشگاه می تواند ۵۰ برابر این آمار را پوشش دهد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور(قشر متوسط به پایین جامعه) هم اکنون دارای سهام عدالت هستند اما خیلی ها که مشمول این طرح بوده و از همان روزهای اولیه ثبت نام که به ۱۵ سال پیش برمی گردد؛ برگ نام نویسی سهام عدالت را پر کرده اند ولی متاسفانه به دلایلی اسم آنها در لیست مشمولان دریافت این نوع سهام وجود ندارد.

با این وجود دولت برای اینکه حقوق چنین افرادی پایمال نشود، اعلام کرده است؛ آندسته از افراد جامانده مشمول این طرح که قبلا ثبت نام کرده و به علت مشکل اطلاعات بانکی و ... سود سهام عدالت دریافت نکرده اند، در سامانه سجام ثبت نام کنند تا بتوانند از حقوق خود در این طرح بهره مند شوند. البته دولت فقط آمار ۳ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر از جاماندگان سهام عدالت که جزو افراد کم درآمد و یا سری افراد بی بضاعت تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند را اعلام کرده است در حالی که برخی ها شمار جاماندگان این طرح را علاوه بر افراد، خیلی بیشتر از این تعداد عنوان می کنند.

شرکت های سهام عدالت از ارزش بالایی برخوردار و دارای پرتفوی قوی هستند، طوری که به راحتی می توانند همه جاماندگان این طرح را تحت پوشش قرار دهند، اما هنوز خیلی از مشمولان این طرح که قبلا ثبت نام کرده اند متاسفانه از چنین امتیازی برخوردار نشده اند

شرکت های سهام عدالت قوی و کارا هستند
طبق گفته کارشناسان، شرکت های ذیل سهام عدالت نیز از ارزش بالایی برخوردار و دارای پرتفوی قوی هستند، طوری که به راحتی می توانند همه جاماندگان سهام عدالت را تحت پوشش این نوع سهام قرار دهند، اما همانطور که گفته شد هنوز خیلی از مشمولان این طرح که قبلا ثبت نام کرده اند از چنین امتیازی برخوردار نشده اند.

البته کار شناسایی افراد مشمول سهام عدالت از سالهای پیش شروع شد و تا پایان سال ۱۳۹۳ ادامه داشت تا اینکه مجموعه تعداد این افراد به ۴۹ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۲۵۱ نفر رسید. اما همچنان تعداد قابل توجهی از اقشار کم درآمدی که برای سهام عدالت ثبت نام کرده اند در لیست دریافت کنندگان این نوع سهام جای نگرفته اند. با این وجود طرحی در مجلس در خصوص چنین موضوعی در دست بررسی قرار گرفت تا با بررسی دقیق شرایط ثبت نام برای جاماندگان سهام عدالت فراهم شود.

نکته قابل توجه این است که اکنون کسی نمی تواند سهامدار جدید سهام عدالت شود چرا که این سهام تنها متعلق به کسانی است که از سال ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۸ برای دریافت آن اقدام کرده و این افراد جزو جاماندگانی هستند که قبلا مشمول طرح بوده و ثبت نام کرده اند.

قرار است ابتدا کار بررسی طرح واگذاری سهام عدالت با اولویت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی انجام شود که برگه سهام عدالت دارند، اما چنین سهامی تاکنون به آنها تعلق نگرفته است و بعد فکری به حال بقیه جاماندگان شود

اولویت پرداخت سهام عدالت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی
در این میان اما جلسات متعددی در رابطه با جاماندگان سهام عدالت تاکنون برگزار شده تا آنها نیز بتوانند از این طرح که حق آنهاست بهره مند شوند، طوری که قرار است ابتدا کار بررسی طرح واگذاری سهام عدالت با اولویت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی انجام شود که برگه سهام عدالت دارند، اما چنین سهامی تاکنون به آنها تعلق نگرفته است.

از طرفی طبق گفته کارشناسان، شرکت های سهام عدالت به دلیل برخورداری از ارزش فوق العاده، توانایی پوشش همه جاماندگان سهام عدالت را دارند چرا که این شرکت ها شرکت های بسیار بزرگ و سودآوری هستند.

به طور مثال در بین شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت ۳۱ درصد فلزات اساسی، ۲۴ درصد پتروشیمی، ۱۶ درصد پالایشگاه، ۱۲ درصد بانک و مابقی دیگر سهام قراردارند یعنی حدود ۸۷ درصد از کل سهام عدالت متعلق به پنج صنعت که در آن ۱۴ شرکت وجود دارد هستند.

دولت قصد دارد ابتدا جاماندگانی چون افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی را که قبلا مشمول طرح سهام عدالت بوده و برای گرفتن این نوع سهام اقدام کرده اند اما نام آنها در لیست افراد دارای سهام عدالت قرار ندارد را از چنین طرحی برخوردار کند

شرکت های بزرگی که با واگذاری چند درصد از آنها می توان کل جاماندگان سهام عدالت را پوشش داد
اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی سازی دولت نهم، در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت شرکت های سهام عدالت و نیز چگونگی بهره مندی مشمولان جامانده این طرح، گفت: هرچند شرکت های سهام عدالت بنیه ای قوی دارند و به راحتی می توانند همه جاماندگان سهام عدالت را تحت پوشش قرار دهند اما گویا دولت قصد دارد ابتدا سری جاماندگانی چون افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی را که قبلا مشمول طرح سهام عدالت بوده و برای گرفتن این نوع سهام اقدام کرده اند اما نام آنها در لیست افراد دارای سهام عدالت قرار ندارد را از چنین طرحی برخوردار کند.

وی با بیان اینکه البته خیلی از افرادی که مشمول این طرح هستند و طی سالهای گذشته صاحب فرزند شده اند اما سهمی از سهام عدالت ندارند، افزود: به نظر می رسد اولویت اصلی برخورداری از سهام عدالت همان افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی باید باشد چرا که این افراد جزو فرودستان جامعه محسوب می شوند و بعد از دستیابی این گروه به سهام عدالت باید فکری نیز برای بقیه جاماندگان شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اینکه شرکت های زیر مجموعه سهام عدالت قوی هستند و به راحتی می توانند همه جاماندگان سهام عدالت را پوشش دهند شکی نیست، چرا که فقط یک پالایشگاه چون پالایشگاه اراک ارزشی بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان دارد. در این میان چنانچه به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شناسایی شده از جامانده ها تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هر نفر یک میلیون تومان سهم داده شود، رقم این سهام بیش از ۳ هزار میلیارد تومان می شود که در مقابل ۲۵۰ هزار میلیارد ارزش یک پالایشگاه دولتی، رقمی بسیار ناچیز است.

اگر شرکت های بزرگ و ریشه دار چون پترو شیمی ها، فولادی ها، بانک ها به جای تقسیم سود، همین پول را صرف توسعه و رونق بخشی شرکت ها کنند، بی تردید ارزش و کارایی شرکت ها بشدت افزایش یافته و سهام داران آن نیز در آینده نزدیک بیشتر منتفع خواهند شد

به جای تقسیم سود اندک سهام، شرکتها را مترقی کنید
غلامی در ادامه با بیان اینکه تقسیم سود آن هم سود ناچیز، خیلی به سهامداران این شرکتها که مشمول طرح سهام عدالت قرار گرفته اند نمی تواند بر معیشت آنها تاثیرگذار شود، پیشنهاد کرد: اگر مدیران شرکت های بزرگ و ریشه داری چون پترو شیمی ها، فولادی ها، بانک ها و ... به جای تقسیم سود، همین پول را صرف توسعه و رونق بخشی شرکت ها کنند، بی تردید ارزش و کارایی آنها در آینده بشدت افزایش یافته و سهام داران آن نیز بیشتر منتفع خواهند شد.

معاون سازمان خصوصی سازی دولت نهم اضافه کرد: شرکتهای پتروشیمی و فولادی چون پتروشیمی فارس و پتروشیمی جم همچنین فولاد خوزستان و خراسان شرکتهای بزرگی هستند که برای توسعه هر چه بیشتر نیازمند منابع مالی هستند بنابراین با سودآوری که دارند چنانچه تقسیم سود را به عقب بندازند تا صرف توسعه شرکت ها شوند هم خود شرکت ها قویتر خواهند شد و هم اینکه از محل رشد و ترقی و کارایی شرکتها سهامداران آن بهره قابل توجهی را می برند.

وی افزود اکنون پالایشگاه هایی نظیر پالایشگاه تهران، اراک، آبادان و ... که ارزش فوق العاده ای دارند و هنوز همه سهام آن نیز به فروش نرفته چنانچه بخشی از سهام آنها واگذار شود به راحتی می توانند تمام جاماندگان سهام عدالت از آن بهره مند شوند. البته این را باید گفت که قبلا ۴۰ درصد از ۲ پالایشگاه اراک و آبادان واگذار شده بود اما ۲۰ درصد آن برگردانده شد.

طبق گفته رئیس سازمان خصوصی سازی در مرحله بعد برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما در دو دهک اول قرار دارند و مستحق دریافت این نوع سهام هستند، از این مزایا برخوردار خواهند شد و از تیر ماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت به این افراد آغاز می‌شود

تعیین تکلیف همه جاماندگان سهام عدالت از ماه آینده
بنا به این گزارش، پس از آزادسازی سهام عدالت، تعیین تکلیف جاماندگان این نوع سهام مورد پیگیری جدی مسؤولان قرار گرفت و طی دو سال گذشته وعده‌های زیادی در راستای زمان اجرایی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان اعلام شد. اما اکنون قرار است جاماندگان سهام عدالت در دو نهاد حمایتی کمیته امداد و بهزیستی و افراد واجد شرایط از تیرماه ۱۴۰۱ سهام عدالت به آنها تعلق گیرد که تعداد آنها سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر است.

این در حالی است که طبق گفته رئیس سازمان خصوصی سازی در مرحله بعد برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما در دو دهک اول قرار دارند و مستحق دریافت این نوع سهام هستند، از این مزایا برخوردار خواهند شد و از تیر ماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت به این افراد آغاز می‌شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha