۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
دلار بالای ۳۱ هزار تومان، با نفت ۱۲۰ دلاری غیر واقعی است| بانک مرکزی بازار ارز را ساماندهی کند
گزارش «بازار» از رشد بی منطق قیمت ها در بازار ارز؛

دلار بالای ۳۱ هزار تومان، با نفت ۱۲۰ دلاری غیر واقعی است| بانک مرکزی بازار ارز را ساماندهی کند

قیمت سکه و ارز درحالی روندی افزایشی به خود گرفته اند که به گفته کارشناسان این افزایش قیمت خیلی واقعی نیست واحتمال ریزش آن در روزهای آینده با اجرای سیاست گذاری های ارزی بانک مرکزی وجود دارد.

بازار؛ گروه بانک وبیمه: هرچند افزایش قیمت ارز طی چند هفته اخیر موجب شده است تا نرخ سکه نیز در بازار حبابی رشد کند اما با توجه به غیر واقعی بودن قیمت این کالاها، بی تردید اجرای سیاستگذاری ارزی و تصمیم گیری بانک مرکزی در ساماندهی چنین بازاری قیمت ها طی روزهای آینده منطقی می شوند.
بازاری که هیجانی و درپی اخبار منتشره از مذاکرات برجام دچار تغییر شده تا خیلی ها را برای تهیه ارز راهی بازار کند و با تشکیل صف خرید موجبات افزایش قیمت این کالاها در بازار فراهم شود.

بازار ارز مدتی است تحت تاثیر اخبار مذاکرات برجام قرار گرفته و بر مدار صعود قرار گرفته است، این افزایش قیمت موجب شده تا قیمت طلا و سکه نیز به تبع رشد قیمت ارز در بازار گران شوند آنطور که سکه تمام بهار آزادی هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون تومان حباب دارد

رشد یک و نیم میلیون تومانی حباب قیمت سکه
پنج شنبه هفته گذشته و در آخرین روز از معاملات هفتگی بازار ارز، قیمت دلار در بازار آزاد ۳۱ هزار تومان را رد کرد، این افزایش قیمت موجب شد تا نه فقط نرخ طلا افزایشی شود بلکه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز به ۱۵ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان برسد.
افزایش قیمتی که محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی گفتگویی با «بازار» این رشد قیمت ارز را هیجانی و همراه با حباب بیش از یک و نیم میلیون تمام در قیمت سکه عنوان کرد و افزود:‌ بازار ارز مدتی است تحت تاثیر اخبار مذاکرات برجام قرار گرفته بر مدار صعود قرار دارد این افزایش قیمت موجب شده است تا قیمت طلا و سکه نیز به تبع از رشد قیمت ارز در بازار گران شوند.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت سکه و عبور بهای آن از ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متناسب با ارزش و وزن آن خیلی نمی تواند واقعی باشد، افزود: تبعیت قیمت سکه از نرخ ارز دربازار داخلی موجب شده تا نرخ این کالا حبابی رشد کند در حالی که قیمت واقعی سکه چنین رقمی نیست.
اما اینکه چرا نرخ ارز و در پی آن بهای سکه در بازار به یکباره بر مدار رشد قرار گرفت، ناشی از عوامل متعددی است که مهمترین آن موضع گیری و تاثیر گذاری ادامه روند مذاکرات برجام همچنین رشد قیمت همه کالاها و خدمات بدنبال حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و انتظارات تورمی ایجاد شده ناشی از ان است.

هنچنین برخی نیز افزایش سرعت گردش نقدینگی ، افزایش نقد ینگی، کم رمق بودن بورس و داغ شدن پول می دانند.علاوه بر این وقوع جنگ روسیه با اوکراین، کاهش اندک قیمت نفت و نیز وجود کانالهای غیر رسمی در شبکه های اجتماعی چون نرخ گذاری قیمت فردایی ارز موجب شده تا نرخ ارز به این شکل غیر منطقی افزایش یابد.

پلیس امنیت اقتصادی در راستایی غیر قانونی بودن معاملات فردایی طلا و ارز با عنایت به اینکه اخلالگران بازر ارز و طلا با ایجاد تقاضای کاذب و غیر واقعی نسبت به افزایش تقاضا و بالا بردن قیمت طلا و ارز اقدام می کردند، ۱۶ نفر از اخلالگران را در این بازار را دستگیر کردند

دستگیری مخلان بازار ارز با راه اندازی معاملات فردایی دلار
البته پلیس امنیت اقتصادی در راستای اجرای مصوبه اخیر سران قوا مبنی بر غیر قانونی بودن معاملات فردایی طلا و ارز با عنایت به اینکه اخلالگران بازار ارز و طلا با ایجاد تقاضای کاذب و غیر واقعی نسبت به افزایش تقاضا و بالا بردن قیمت طلا و ارز اقدام می کردند، با اشراف اطلاعاتی نسبت به شناسایی مخلان بازار ارز فردایی و طلا اقدام و با هماهنگی قضائی و بانک مرکزی ۱۶ نفر از اخلالگران و سرشاخه های تاثیرگذار در این بازار را دستگیر کرده است. بازاری که تعیین کننده قیمت همه کالاهاست اما اکنون دستخوش برخی اتفاقات شده که بی تردید مخلان آن باید به سزای اعمالشان برسند.
علاوه بر این برخی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار نیز می گویند؛ ‌ادعای فروش بیشتر نفت با افزایش قیمت جهانی بانک مرکزی را قادر کرده تا با برنامه ریزی درست و تصمیم گیری های اصولی، در روزهای آتی امیدوار به ساماندهی بازار ارز و معکوس شدن هجوم خریداران به این بازار بود. چرا که طبق تجارب گذشته که دلار بدون توجه به متغیرهای بنیادین اقتصاد کشور به کانال ۳۱ هزار تومان صعود کرد اما پس از مدتی دوباره به کانال ۲۵ هزار تومانی بازگشت.

اکنون که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و منابع ارزی محدود می باشد اما همچنان خیلی ها با هدف کسب سودهای بالا اقدام به خروج ارز برای واردات کالاهای غیر ضرور و لوکس می کنند و یا کالایی را به کشور وارد می کنند که مشابه آن در داخل تولید می شود

ضرورت ممانعت از تخصیص ارز برای واردات کالاهای غیر ضرور
کیامرث جهانگیر، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «بازار» درباره علل افزایش قیمت ارز در بازار گفت: هرچند نقش منفی دلالان در بازار موجب شده است تا قیمت ارز در بازار روندی افزایشی البته غیر منطقی به خود گیرد اما ساماندهی این بازار نیازمند کار کارشناسی دقیق است. به طور مثال چرا اکنون که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و منابع ارزی محدود می باشد اما همچنان خیلی ها با هدف کسب سودهای بالا اقدام به خروج ارز برای واردات کالاهای غیر ضرور و لوکس می کنند و یا کالایی را به کشور وارد می کنند که مشابه آن در داخل تولید می شود.
وی با بیان اینکه چنانچه تخصیص ارز فقط به کالاهای ضروری و یا مواد اولیه کارخانه ها صورت گیرد، مشکلی کمبود منابع ارزی را تهدید نمی کند، افزود: اقدام درست و اساسی این است که تقاضا برای واردات کالاهای غیر ضرور ارزبر بشدت کاهش یابد. البته این کار نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی است چرا که همین وارد کنندگان هستند که با خالی کردن خزانه ارزی کشور اقتصاد را فلج کرده اند. طوری که با تداوم چنین رویکرد غلطی نه تنها صف تقاضا برای ارز را در بازار داخل طولانی می کنند بلکه با واردات بی رویه کالاهای خارجی مانع رشد تولید و رونق اشتغالزایی نیز می شوند.

تنها راه علاج صیانت از منابع ارزی کشور مدیریت درست در تخصیص ارز برای واردات است در چنین شرایطی می توان حتی پاسخگوی نیازهای منطقی ارزی متقاضیان این کالا در بازار بود تا سطح تقاضا که منجر به افزایش نرخ ارز می شود افزایش نیابد

مدیریت بازار ارز با سیاست گذاری کاهش میزان تقاضا در بازار
جهانگیر اضافه کرد: خیلی از کشورهای جهان با بستن در دروازهای خود بر روی واردات به پیشرفت های قابل توجهی دست یافتند با این وجود نه تنها مسیر خودکفایی را طی کردند بلکه با تمرکز بررونق تولید و اشتغال، صادر کننده هم شدند و این موضوع باعث شد تا رشد اقتصادی قابل توجهی را نصیب کشور خود کنند اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست.
وی ادامه داد: به نظر می رسد تنها راه علاج صیانت از منابع ارزی کشور مدیریت درست در تخصیص ارز برای واردات است یعنی مدیران و دست اندرکاران طوری برنامه ریزی کنند که حتی یک سنت برای واردات کالاهای غیر ضرور اختصاص نیابد در چنین شرایطی می توان حتی پاسخگوی نیازهای منطقی ارزی متقاضیان این کالا در بازار بود تا سطح تقاضا که منجر به افزایش نرخ ارز می شود افزایش نیابد.

نباید انتظار داشت که قیمت دلار بدون اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد کلان کشور رخ داده شود به این منوال در بازار افزایشی شود. بنابراین افزایش قیمتی که اکنون دربازار به چشم می خورد حاصل هیجاناتی است که مردم این روزها از آینده نامعلوم اقتصاد و نتایج مذاکرات دارند

گرانی ارز در بازار هیجانی است
اسفندیار شاه منصوری، کارشناس بازار نیز در گفتگو با «بازار» درباره علل چرایی افزایش نرخ ارز دربازار گفت: اکنون نرخ ارز به نتایج مذاکرات برجام گره خورده است در حالی که خیلی ها از سر هیجان و با کسب اطلاع از اخبار این مذاکرات موجبات افزایش نرخ ارز را در بازار فراهم می کنند.
به طور مثال موضع گیری های طرف مقابل مذاکره کننده و ایران بر سر برخی مسائل که به تداوم روند انجام مذاکرات برای توافق نهایی منجرشده است باعث تغییرقیمت ها در بازار ارز شده است.
وی با بیان اینکه نرخ ارز بین ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان در نوسان است گفت:‌ نباید انتظار داشت که قیمت دلار بدون اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد کلان کشور رخ داده شود به این منوال در بازار افزایشی شود. بنابراین افزایش قیمتی که اکنون دربازار به چشم می خورد حاصل هیجاناتی است مردم این روزها از آینده نامعلوم اقتصاد و نتایج مذاکرات دارند در حالی که تغییر نرخ ارز چنانچه بدون اصول افزایش یابد کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی با سیاست گذاری های خود مانع از رشد قیمت ارز دربازار نشود این احتمال وجود دارد که قیمت ارز همچنان در بازار بی منطق ادامه دار شود بنابر این اگر نرخ دلار ۳۲ هزار تومان را رد کند بی تردید جلوگیری از آن نیز سخت خواهد بود. البته این را باید گفت که کم توجهی به مدیریت این بازار موجب شد که طی کمتر ازیکسال نرخ دلار در بازار از ۲۵ هزار تومان به ۳۱ دهزار تومان برسد.
بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ رشد قیمت ارز که مدتی در بازار اتفاق افتاده است هیجانی است و دوام آنچنانی ندارد چرا که عرضه و تقاضای واقعی ارز با شواهد عینی بازار متفاوت است و یکی از دلایل این ناهماهنگی‌ها خرید و فروش اسکناس و فعالیت دلال‌ها در بازار نقدی و فردایی دلار است. طبق گفته فعالان بازار؛ قیمت دلار ۳۱ هزار تومانی بازار آزاد و سکه ۱۵ میلیون ۳۰۰ هزار تومانی غیر واقعی و حبابی افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۵۴٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 0
      دیگه کار از کار گذشته خدا بیامرزه مون