۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کاهش تقاضای مشتریان اغذیه فروشی ها؛ «گرانی» ذائقه مردم را تغییر داد
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش تقاضای مشتریان اغذیه فروشی ها؛ «گرانی» ذائقه مردم را تغییر داد

گرگان- افزایش قیمت مواد اولیه اغذیه فروشی‌ها، تعطیلی برخی از این واحدهای صنفی یا تعدیل نیرو را بسیار محتمل کرده و از سویی دست گلستانی ها نیز برای خرید این کالا کوتاه شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قرار بود حذف ارزدولتی از آرد صنف و صنعت و کالاهای اساسی برای مردم رونق اقتصادی به ارمغان بیاورد اما آنچه این روزها رخ داده، افزایش قیمت مواد اولیه در تمامی اصناف است. مشکلی که گریبان اغذیه فروشان استان را گرفته و باعث شده تا به گفته فعالان اقتصادی در این صنف، بسیاری از صاحبان این شغل به تعطیلی شغل فکر کنند.

آن گونه که از ظواهر امر پیدا است اینکه حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی نه تنها قدرت خرید مرد را افزایش نداده بلکه باعث شده تا اصنافی مانند اغذیه فروشان با مشکل مواجه شوند چراکه در بسیاری از مواقع مشتری این اصناف در مرکز و پائین شهر از اقشار کم درآمد بودند که درحال حاضر از تهیه این کالا هم صرف نظرکردند

افزایش بی‌سابقه مواد اولیه
در همین رابطه صاحب یک اغذیه فروشی قدیمی در گرگان به خبرنگار بازار، با بیان اینکه پس از افزایش چند برابر مواد اولیه، اگر مبلغ ساندویچ‌ها را افزایش دهیم، مشتریان خود را ازدست می‌دهیم و اگر با قیمت قبل ادامه دهیم که کارمان توجیه اقتصادی ندارد، گفت: افزایش مواد اولیه ساندویچ‌فروشان بی‌سابقه بود.

حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی نه تنها قدرت خرید مرد را افزایش نداده بلکه باعث شده تا اصنافی مانند اغذیه فروشان با مشکل مواجه شوند

آرش ضیغمی ادامه داد: بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت نان ۳۰۰ درصد و روغن ۵۰۰ درصد افزایش یافت و همین امر موجب کاهش چشمگیر مشتریان شده است: سایر مواد اولیه مانند همبرگر و سوسیس که هم افزایش یافته و اگر با این شرایط تعرفه ساندویچ را حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش ندهیم عملاً فروش ساندویچ هیچ صرفه اقتصادی نخواهد داشت.افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگران و اجاره بها باعث تعطیلی اصناف و بیکاری کارگران و کارفرمایان این حوزه می‌شود

یک اغذیه فروش علی آبادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در چند سال اخیر قیمت مواد اولیه ساندویچ فروشان حداقل ۳۰ در صد افزایش یافته است، می گوید: قیمت نان ساندویچی به یکباره از ۶۰۰ تومان به دو هزار تومان افزایش پیدا کرد که این به یک چالش برای کسبه تبدیل شده است.

مجتبی حسینی با بیان این مطلب که حاشیه سود ساندویچ‌فروشی‌ها را از ۵۰ به ۳۰ درصد کاهش یافته، می‌افزاید: پس افزایش قیمت مواد اولیه در یکی دو سال گذشته قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و برای اینکه مشتری‌های خود را حفظ کنیم به ناچار سود کار را کاهش داده‌ایم.

گرانی تجهیزات
صاحب یک اغذیه فروشی در شهرستان گنبد است که ضمن انتقاد از افزایش چند برابری مواد اولیه در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: گران شدن ساندویچ‌ها به معنای افزایش دستمزد ما نیست و ساندویچ فروشان همان پنج هزار تومان سود را کسب می کنند همچنین هزینه تهیه تجهیزات ساندویچ فروشان، نظیر کولر، یخچال، میز و صندلی از وسایل ضروری است که در چند سال اخیر چند برابر شده است.

پس از افزایش چند برابر مواد اولیه، اگر مبلغ ساندویچ‌ها را افزایش دهیم، مشتریان خود را ازدست می‌دهیم

علی شاه حسینی با بیان ایکه این افزایش قیمت‌ها سرمایه در گردش مورد نیاز این صنف را چند برابر کرده در حالی که به دلیل نبود کشش بازار، سود کار را زیاد نشده و این امر به معنای ضرر و کاهش سود واقعی در کار ما است، تاکید کرد: کاهش قدرت خرید مردم منجر به ضرر مضاعف ساندویچ فروشان می شود لذا کاهش مشتری بیشتر از همه به کارگران ساندویچ فروشان آسیب می‌زند زیرا نتیجه آن تعدیل نیرو است.

افزایش ۵۰ درصدی تعرفه
موضوع تعدیل نیرو و تعطیلی اغذیه فروشی‌های استان از مواردی است که رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گلستان هم نسبت به آن هشدار می‌دهد. علی نعیمی در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌افزاید: حذف ارزدولتی از کالای اساسی منجر به افزایش ۵۰ درصدی تعرفه اغذیه فروشان گلستان شد لذا افزایش قیمت روغن، سس، نان باگت و اجاره بهای مغازه موجب گرانی تعرفه ساندویچ فروشی‌ها شده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گلستان از همبرگر و فلافل به عنوان ساندویچ ارزان قیمت یاد می‌کند و می‌گوید: دهک‌های کم درآمد برای رفع نیاز خود با توجه به قیمت مناسب این ساندویچ‌ها از آن استفاده می‌کردند که در به شرایط فعلی این غذا هم از سبد خرید مردم حذف شد پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک حدود ۲۵درصد از اغذیه فروشی‌های استان تعطیل شوندکه البته تعطیلی بسیاری از مشاغلی که کسب و کار آن‌ها در ملک استیجاری بود، محتمل است.

وی در از افزایش ۱۰۰درصدی تعرفه اجاره بهای مغازه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: در شرایطی که مواد اولیه و اجاره بها اغذیه فروشی‌ها افزایش یافته، احتمال تعطیلی این واحدهای صنفی دور از انتظار نیست.

از آنجا که دولت برای ایجاد شغل سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته و مبنای بسیاری از کسب و کارها را بر پایه اشتغال می‌داند حذف واحدهای صنفی که با افزایش قیمت توان مقاومت در بازار را ندارند، قدری دور از انتظار به نظر می‌رسد بنابراین نیاز است تا راهکاری برای حذف این مشاغل در گردونه بازار از سوی مسئولان تبیین شود تا شاهد آنچه فعالان اقتصادی در آینده به عنوان تعویل نیرو هشدار دادند، نباشیم.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رمضانی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      13 14
      اینجور نیست اینها با سود یک برابر دوبرابر رازی نمیشن باید 5تا شیش برابر سود کنن
      • ناشناس IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
        0 0
        جی میگی واقعا با فلافل 50000 تومانی کی میخره
    • سالار IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      دیگه هیچ کاری سودی نداره فقط ضرر بس
    • مهرداد IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 1
      وقتی که حقوق کفاف ندهد مردم فقط به فکر سیر کردن شکم وپوشش خود هستند و مشاغلی که در رابطه با تفریح و شادی است محکوم به فنا هستند
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      درک این موضوع سخت نیست افزایش حقوق ده درصد میباشد و افزایش تورم 50 درصد گرانی در کالا چرا تعجب میکنید مشتری نباید کم شود.