۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
کردستان قطب تولید گوشت قرمز کشور می شود| افزایش میزان تولید سالانه به ۵۰ هزار تن
بازار گزارش می‌دهد؛

کردستان قطب تولید گوشت قرمز کشور می شود| افزایش میزان تولید سالانه به ۵۰ هزار تن

سنندج- بهره برداری از طرح ها و پروژه های در دست اجرا و وجود ظرفیت های بی بدیل آب و هوایی و طبیعی، از جمله فرصت های کردستان در راستای تبدیل شدن به قطب اصلی تولید گوشت قرمز در کشور است.

بازار؛ گروه استان ها: به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و همچنین سابقه طولانی، کردستان یکی از استانهای مستعد کشور در زمینه تولید گوشت قرمز به شمار می رود و در صورت برنامه ریزی مناسب این استان می تواند به یکی از قطب های اصلی در این زمینه تبدیل شود.

جدای از طرح های صنعتی دامپروری در استان کردستان، شمار زیادی از کشاورزان کردستانی در کنار فعالیت های مربوط به کشاورزی به امر دامداری و دامپروری هم مشغول هستند و به همین دلیل ظرفیت های خوبی برای توجه و توسعه این بخش وجود دارد.

وجود مراتع و علفزارهای غنی، آب و هوای مناسب و همچنین میزان علاقه مردم به فعالیت های دامداری و دامپروری باعث شده است تا کردستان در زمینه های تولید گوشت و مواد لبنی ظرفیت های خوبی را در اختیار داشته باشد.

بر اساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، در حال حاضر از مجموع گوشت تولیدی کشور حدود ۳۳ هزار تن از آن در کردستان تولید می شود و البته برنامه ریزی های برای افزایش این میزان در برنامه ای دوساله تدوین شده و هم اکنون در حال اجرا و پیگیری است.

پیمان اسکندی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای غنی کردستان در زمینه تولید گوشت، اظهار کرد: خوشبختانه هم منابع طبیعی غنی و هم میزان علاقه مردم به ویژه در شهرستان های همچون دیواندره باعث شده است تا کردستان ظرفیت ها و استعداد خوبی برای تولید گوشت قرمز داشته باشد.

تولید ۳۳ هزار تن گوشت قرمز طی سال گذشته در کردستان
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود استان کردستان در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۳ هزار تن گوشت قرمز تولید کرده است و البته انتظار داریم که با بهره برداری از طرح های صنعتی در دست اجرا، این میزان تا پایان سال جاری افزایش پیدا کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۲ هزار راس پرواربندی بره، ۲۴ هزار راس پرواربندی گوساله فعال هستند و در زمینه گوسفندداری داشتی حدود ۳۰۰ واحد به ظرفیت هفت هزار راس در قالب طرح‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی ظرفیت‌سازی صورت گرفته است و بقیه هم در قالب دامداری‌های روستایی فعالیت دارند.

کردستان قطب تولید گوشت قرمز کشور می شود| افزایش میزان تولید سالانه به ۵۰ هزار تن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ما به صورت ویژه از سرمایه گذاران این بخش حمایت می کنیم، گفت: در حال حاضر چندین پروژه و طرح صنعتی در شهرستان های مختلف استان از جمله دیواندره، قروه، دهگلان و سنندج در دست اجراست.

وی با اشاره به تسهیل در سرمایه گذاری در بخش های دامداری و دامپروری دام های سنگین و سبک در استان کردستان، افزود: خوشبختانه تسهیلات خوبی در این راستا به متقاضیان پرداخت شده است و ما آمادگی برای پرداخت تسهیلات به افراد جدید و سرمایه گذار را داریم.

میزان تولید سالانه گوشت قرمز در کردستان به ۵۰ هزار تن می رسد
اسکندری به برنامه ریزی و چشم انداز تولید گوشت قرمز در استان کردستان اشاره کرد و گفت: برنامه ما این است که میزان تولید گوشت قرمز استان در سال به ۵۰ هزار تن برسد که اگر این میزان محقق شود کردستان به یکی از قطب های اصلی تولید این محصول تبدیل می شود.

وی با اشاره به نیاز کشور به واردات گوشت قرمز، اظهار کرد: در صورت افزایش میزان تولید در استان کردستان و سایر استانهای کشور نه تنها واردات گوشت قرمز از بین می رود، بلکه فرصت برای صادرات این محصول نیز فراهم خواهد شد.

در همین حال یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از چالش های اصلی در توسعه و تقویت فعالیت های کشاورزی و دامداری در استان کردستان را مسئله تامین سرمایه می داند و اعتقاد دارد که سیستم و شبکه بانکی باید تسهیلات بیشتری در اختیار افراد سرمایه گذار قرار دهد.

کردستان قطب تولید گوشت قرمز کشور می شود| افزایش میزان تولید سالانه به ۵۰ هزار تن

علی محمد عمرانی با اشاره به استعدادهای بالای کردستان برای توسعه بخش دامداری و دامپروری، اظهار کرد: ما ظرفیت و زمینه های خوبی داریم و برای بهره مندی از این ظرفیت ها باید برنامه ریزی مستمر و منظمی نیز داشته باشیم.

دامداری و دامپروری کردستان در مسیر صنعتی شدن قرار گیرد
وی با بیان اینکه عبور از فضای سنتی دامداری و دامپروری استان کردستان یکی از نیازهای ضروری برای توسعه این بخش به شمار می رود، عنوان کرد: امروز بخش زیادی از مردم ساکن در روستاهای کردستان برای تامین نیازهای خود دام نگهداری می کنند که این کار از گذشته سابقه داشته و باید برای حفظ آن تلاش کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما در کنار این فضای سنتی باید زمینه برای راه اندازی واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی را در مناطق مستعد استان کردستان از جمله دیواندره، سروآباد، بانه، مریوان و حتی سقز فراهم کنیم که در صورت تحقق این مهم، هم زمینه برای اشتغال بیشتر افراد فراهم می شود و هم میزان تولیدات کردستان در زمینه فراورده های دامی افزایش پیدا می کند.

وی بر تدوین برنامه منظم از سوی سازمان های مسئول از جمله جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی و هدف گذاری مشخص باعث می شود تا بتوانیم از منابع و ظرفیت های در اختیار به خوبی بهره برداری کنیم.

متاسفانه استان کردستان از گذشته دور تاکنون در زمینه صنعت نام و نشان چندانی نداشته و حداقل واحدهای کوچک صنعتی این استان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و تنها راه توسعه این استان مربوط به سایر بخش های از جمله کشاورزی، دامداری و گردشگری است.

بدون شک کردستان به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی می تواند در زمینه های کشاورزی و دامداری به یکی از قطب های اصلی در کشور تبدیل شود و در همین راستا باید از ظرفیت ها و استعدادهای این استان برای نیل به این هدف مهم بهره برداری شود.

وجود دو مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان و بازار بکر اقلیم کردستان عراق همه ظرفیت های دیگر کردستان برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی است که باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان و مدیران استان قرار گیرد.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha