۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
چرخ وزارت صمت در قرعه کشی خودروها پنچر شد
بازار گزارش می دهد

چرخ وزارت صمت در قرعه کشی خودروها پنچر شد

علیرغم اعلام قبلی زمان معرفی برندگان سامانه یکپارچه فروش خودرو، روزگذشته وزارت صمت اطلاعیه در خصوص تاخیر منتشر کرد، به نظر می رسد چرخ های وزارت صمت در قرعه کشی پنچر و وعده های وزیر بی عمل شده است.

بازار؛ گروه خودرو: روزگذشته صدها هزار نفر تاپایان دقایق روز منتظر دریافت نتیجه اسامی برندگان نخستین دوره قرعه کشی خودروها توسط وزارت صمت بودند. اما دریغ از اعلام نتیجه، اوایل ساعات کاری روزگذشته علیرغم اعلام قبلی زمان برندگان قرعه کشی مذکور، وزارت صمت اطلاعیه ای در خصوص تاخیر در اعلام منتشر کرد. در همین نکته می توان دریافت فاطمی امین در شطرنج قرعه کشی خودرو کیش و مات شده است.

به علاوه اعلام تاخیر در نام برنده شدگان خود شائبه های دیگری را به همراه دارد که پس ازبازدید های اخیر وی از خودروسازان باید وزارت صمت به آن بیشتر توجه کند.

وزیرمحترم صمت حتما می داند که به عنوان شخص اول سیاستگذار صنعتی کشور، وظیفه تدوین راهبرد و استراتژی و نظارت به حسن اجرایی آن توسط خودروسازان به جای دخالت صریح و مستقیم با هدف اختلال در نظام فروش و بازار را دارد.

وزیرصمت با آگاهی نسبت به وضع خودروسازان و عدم تحقق اجرایی برنامه های کوتاه و میان مدت خود، طرح سامانه فروش یکپارچه خودرو را با چه دستاوردی آغاز کرده است؟

با راه اندازی این سایت، این شائبه و سوال را در ذهن مشتریان ایجاد کرده است که آیا سامانه مذکور شفاف عمل می کند؟ آیا این سایت در ایجاد و توزیع رانت جدید می تواند نقش ایفا کند؟ یا اینکه با توجه به سابقه قبلی، هر لحظه باید انتظار هک شدن شبانه آن را از سخنگو تازه نفس وزارت صمت و مشاور فاطمی امین شنید؟

شاید زمان توجه و پاسخگویی وزیر صمت نسبت به عملکرد خود در دولت سیزدهم برای صنعت خودرو به اصحاب رسانه رسیده است.

چرخ وزارت صمت در قرعه کشی خودروها پنچر شد

براساس آمار منتشر شده، ۴ میلیون نفر برای قرعه کشی ۳۸ مدل خودرو ثبت نام کردند، اگر فرض کنیم، هر نفر به طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان در حساب اش وجه نقد جهت خرید خودرو دارد، نشان از توان ۴۰۰تریلیون برای خرید خودرو وجود دارد

۳۸ مدل خودرو برای ۴ میلیون نفر
براساس آمار منتشر شده، ۴ میلیون نفر برای قرعه کشی ۳۸ مدل خودرو که محصول پنج خودروساز کشور است، در سامانه فروش یکپارچه خودرو یا قرعه کشی به سبک «فاطمی امین»، ثبت نام کردند. اگر فرض کنیم، هر نفر به طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان در حساب اش وجه نقد جهت خرید خودرو دارد، نشان از توان ۴۰۰تریلیون برای خرید خودرو به عنوان کالا سرمایه ای و ایجاد تورم در این بازار توسط متقاضیان دارد. اعداد مذکور شامل کسانی است که اجازه ثبت نام داشته اند وگرنه بسیاری نیز برای دریافت رانت ۳۰۰ میلیونی به این سامانه سر زده اند ولی موفق به ثبت نام نشده اند.

این اعداد نه تنها ماحصل سیاست های اقتصادی اشتباه دولت پیشین در صنعت خودرو است، بلکه سرازیر شدن آن به بازار خودرو، تورم را چندبرابر افزایش خواهد داد. خودروسازان دولتی مانند گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا، در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارند. اگر نظام فروش این خودروسازان به شیوه معقولانه و منطقی بهبود پیدا می کرد، این حجم از نقدینگی نه تنها چرخه تولید را بهبود می بخشید، بلکه زیان انباشت این خودروسازان را به پایین ترین میزان خود می رساند.

البته امروز باید منتظر بود و دید که چندهزار نفر در بلیت بخت آزمایی وزیرصمت صاحب خودرو می شوند که در کوتاه ترین زمان سود آنی کسب کنند.

در چهارمین نمایشگاه بین المللی خودرویی تهران، مدیران ارشد این شرکت ها، طی گفت و گو با خبرنگار «بازار» نسبت به سامانه ایجاد شده گلایه و به آینده فروش خودروها بد بین شده بودند

دخالت در بخش خصوصی
سیدرضا فاطمی امین وزیر محترم صمت، با ایجاد سامانه متمرکز فروش خودرو در فعالیت خودروسازان خصوصی دخالت و اخلال مستقیم ایجاد کرده است. برخی از شرکت های خصوصی بدون قرعه کشی و براساس نیاز مشتریان، محصولات تولیدی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن تولید و عرضه می کردند. اما راه اندازی این سامانه فروش این شرکت ها را با چالش و در گردش مالی مشکل ایجاد کرده است.

در چهارمین نمایشگاه بین المللی خودرویی تهران، مدیران ارشد این شرکت ها، طی گفت و گو با خبرنگار «بازار» نسبت به سامانه ایجاد شده گلایه و به آینده فروش خودروها بد بین شده بودند. شاید هنگام ورود یک برند جدید به بازار کشور، مهم ترین مساله تولید و توزیع به موقع و درست محصولات برای مشتریان است. این مورد را معمولا مدیران دولتی به دلیل عدم پاسداری از منافع سهامداران درک نمی کنند.

هیچ یک از شرکت های بخش خصوصی مانند دو خودروساز بزرگ با چالش مالی یا حتی فشارهای تحریم های ظالمانه مواجه نیستند، شاید سامانه قرعه کشی وزارت صمت هدف یکسان سازی زیان انباشت در صنعت خودرو به ویژه برای بخش خصوصی به دنبال دارد.

چرخ وزارت صمت در قرعه کشی خودروها پنچر شد

وزیرمحترم صمت زمانی که شکست خود را در عدم تحقق برنامه های اعلام شده در خانه ملت دید، برای بهبود و کنترل قیمت در بازار خودرو تنها راه چاره را آزادسازی واردات خودرو یافته است. مدیران هزینه در وزارت صمت اکنون درحال تدوین آئین نامه اجرایی واردات هستند

آئین نامه اجرایی واردات چه کسی تدوین می کند؟
در میان آشفتگی سامانه یکپارچه فروش خودرو، وزارت صمت در حال تدوین آئین نامه اجرایی واردات خودرو است. آن طور که شنیده می شود واردات خودرو تا سقف ۲۵ هزار دلار به کشور براساس همان ممنوعیت حجم موتور سابق، آزاد شده است.

وزیرمحترم صمت زمانی که شکست خود را در عدم تحقق برنامه های اعلام شده در خانه ملت دید، برای بهبود و کنترل قیمت در بازار خودرو تنها راه چاره را آزادسازی واردات خودرو یافته است. مدیران هزینه در وزارت صمت که اکنون درحال تدوین آئین نامه اجرایی واردات هستند، باید این نکته را به درستی درک کنند که بازار خودرو کشور اکنون نیاز به واردات با پایین ترین تعرفه دارد. درحال حاضر باید واردات خودروهای سواری کارکرده به کشور نیز آزاد شود تا مشتریان حقیقی توان خرید محصولات اقتصادی را داشته باشند.

به زعم کارشناسان، برای تدوین آئین نامه اجرایی واردات خودرو باید شورای سیاستگذاری خودرو تشکیل و با کسب نظر افراد عضو در آن، آئین نامه تدوین شود. برخی از کارشناسان معتقد هستند قوانینی که وزارت صمت برای واردات مقرر خواهد کرد، تاثیری در بهبود فضا بازار خودرو نخواهد داشت.

عرضه خودرو در بورس بدعت جدیدی است که در کارنامه فاطمی امین نقش می بندد، زیرا در هیچ جای دنیا کالایی به نام خودرو در بورس معامله نمی شود. اگر اطمینان نسبت به کنترل بازار توسط سامانه قرعه کشی در وزارت صمت وجود دارد، چرا وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس موافق است؟

سامانه قرعه کشی یا بورس؟
آنطور که به نظر می رسد وزیر صمت در ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو در بازار چندان موفقیتی به همراه نخواهد داشت. همزمان با فعالیت این سامانه، تعدادی خودرو در بورس کالا عرضه شده است.

عرضه خودرو در بورس بدعت جدیدی است که در کارنامه فاطمی امین نقش می بندد، زیرا در هیچ جایی دنیا کالایی به نام خودرو در بورس معامله نمی شود. اگر اطمینان نسبت به کنترل بازار توسط سامانه قرعه کشی در وزارت صمت وجود دارد، چرا وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس موافق است؟ اگر وزیر اقتصاد نسبت به این مساله واکنش نشان نمی دهد، شاید نیاز است که وزارت صمت در رد این طرح واکنشی را نشان دهد.

درپایان باید اشاره داشت، به عقیده کارشناسان صنعت خودرو راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو نشان از بی اعتمادی کامل وزیر صمت نسبت به عملکرد مدیران، سازمان ها و خودروسازان متبوعش است. اخلال در عملکرد سامانه مذکور در بدو راه اندازی و تاخیر در اعلام اسامی برندگان، همگی نشان می دهد که چرخ های وزارت صمت در بازار خودرو و جاده مخصوص پنچر شده است.

کد خبر: ۱۵۳٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سامانی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      7 2
      آب از سرچمه. خراب. است
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 0
      شاید آقای وزیر متوجه شد که مافیای خودرو فقط به فکر منافع اقتصادی خود میباشد و در این راه وزیر و مقامات بالاتر از او را نیز از سر راه بر می‌دارد و این تازه شروع این زور آزمایی میباشد
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      6 0
      دلسوز‌واقعی‌مردم‌‌عادی‌نیستند‌همشه‌حق‌با‌سرمایه‌داران‌است‌وبس
    • داود IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      2 0
      چرا در مورد مسکن که از نان شب واجب تر است اینقدر خبر نمیزنید ؟!!! شما ها به فکر منفعت خودتان هستید نه مردم
    • محسن IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      2 0
      این قرعه کشی ها امش دورغه. من ۴۰بار ثبت نام کردم از فروش فروی گرفته تا پیش فروش ۱ساله ولی اصلا در نیومد
    • کاظم بلوچی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      4 1
      نویسنده محترم خبر از خودرو ساز ها چقدر پول گرفتی تا سنگ اونا رو به سینه بزنی؟ همین که یه دفعه ۱۸۰ هزار خود رو دادن به مردم معلوم طرح خوبیه قبلاً خودرو ساز ها ۱۰ هزار میدادن و ۱۰۰ هزار با پارتی بازی وارد بازار آزاد می کردن.
    • رضاقاسمی آسیابر IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 0
      باعرض ادب... ما همیشه وهمه روزه مطیع سرمایه دار هستیم اصلا ما اسب سرمایه دار هستیم. ما همیشه دعاگوی شماایم
    • رضاقاسمی آسیابر IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 0
      ماحتی یه نظریه هم نمی‌توانیم بدهیم کار آقای وزیر صمت درست است همیشه سربلند باشید
    • محسن IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 0
      دخالت در تولید و عرضه خودروهای شرکت های خصوصی بزرگترین ضربه رو به این شرکت ها و سپس به مصرف کننده های واقعی میزنه ، چه لزومی داره دولتی که در تولید و عرضه خودرو شرکت های دولتی هم عاجز هستن ، بیاد همه شرکت ها رو در چرخه نامفهوم و ننگین لاتاری عرضه کنه ؟؟؟ مثلا بهمن هر ماه ثبت نام داشت و همیشه محصولات رو به موقع تحویل مشتری میداد بدون کم و کسر با قیمت قطعی ، حالا هر کس‌پول هم نداشته باشه ثبت نام میکنه و اگر برنده بشه امتیاز میفروشه !! دلالی و رانت دو برابر شده ، حالا ابهام و مشکلات و داستان های دیگه بماند ...