۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
گلایه نانوایان از کاهش ساعت کار و سهمیه آرد | مسئولان گلستانی تکذیب کردند
بازار گزارش می‌دهد؛

گلایه نانوایان از کاهش ساعت کار و سهمیه آرد | مسئولان گلستانی تکذیب کردند

گرگان- نانوایان گلستانی از کاهش ساعت کار و سهمیه آرد گلایه دارند و آن را عامل شلوغی صف‌های نان می‌دانند با این حال مسئولان این موضوع را رد کرده و معتقدند هرگونه کاهش سهمیه ناشی از تخلف است.

مریم رضایی؛ بازار: دولت سیزدهم طرح مردمی سازی یارانه‌ها را با عنوان جراحی اقتصادی چندی پیش در شرایطی آغاز کرد که سرانه درآمد خانوارهای گلستانی بر اساس آمارها از نصف میانگین کشوری هم پایین‌تر بود، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان عامل اصلی صف‌های طولانی این روزهای نانوایی است.

به باور این متخصصان درآمد پائین مردم گلستان و گرانی کالاهایی نظیر برنج و ماکارونی مردم را ناگزیر به افزایش مصرف نان در سبد غذایی کرده که با تداخل هدفمندی یارانه آرد صنف و صنعت و فاصله قیمتی زیاد آن با آرد دولتی این مساله به چالش جدی مردم گلستان این روزها برای تهیه نان تبدیل شده است به رغم اینکه مسئولان در رسانه‌ها عامل صف‌های شلوغ را تخلف نانواها می‌دانند اما این واحدهای صنفی معتقدند که دولت سهمیه و ساعت کار آنها را کاهش داد و منجر به ایجاد چنین فضای آشفته‌ای شده است.

گلایه نانوایان از کاهش ساعت کار و سهمیه آرد | مسئولان گلستانی تکذیب کردند

دولت همکاری با نانوا ندارد
یک نانوا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دولت همکاری با نانواها ندارد و باوجود افزایش هزینه‌ها فکری به حال شرایط ما نمی‌کند، گفت: مجوز نانوایی در سال‌های اخیر زیاد صادر شده و از سوی دیگر سهمیه آرد ما آزاد و نیمه آزاد بود و پخت بالایی داشتیم و تا ۱۰ شب هم نان پخت می‌کردیم و مردم خیلی راحت به آن دسترسی داشتند.

پائین مردم گلستان و گرانی کالاهایی نظیر برنج و ماکارونی مردم را ناگزیر به افزایش مصرف نان در سبد غذایی کرده است

احمد تاجیک با بیان اینکه پخت روزانه ما را دولت از ۱۷ کیسه به ۱۲ کیسه تقلیل داده و حالا سوال این است واقعاً این مقدار کیسه آرد کجا رفته است؟ اضافه کرد: سال گذشته طی دو ماه در برج‌های بهمن و اسفند به دلیل گازسوز نشدن مشعل‌های مغازه، سهمیه من را کم کردند و الان دوباره سهمیه نانوایی‌ها به خصوص آزاد و نیمه آزادها کم شده و جوابگوی نیاز مردم نیست.

یکی دیگر از نانواها در خصوص کم شدن ساعت کاری نانواها به خبرنگار بازار، گفت: در حال حاضر به نانوایی‌های آزاد پز گفته شده که حداکثر ۳ ساعت صبح و غروب پخت داشته باشند. این در حالی است که من می‌توانم در روز ۲۰ کیسه هم نان پخت کنم و مشتری هم وجود دارد به نظر می‌رسد که تخصیص سهمیه سلیقه‌ای اعمال می‌شود زیرا سهمیه یک نانوایی در خیابان فرعی بیش از سهمیه نانوایی مستقر در خیابان اصلی شهر است.

انتقاد از عملکرد
حسن محمدی یک فعال حوزه آرد و نان هم ضمن انتقاد از عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های در گفتگو با خبرنگار بازار مدیریت نادرست را عامل آشفتگی بازار دانست و گفت: این نوع مدیریت بستر را برای سوءاستفاده فرصت طلبان مهیا می‌کند از سوی دیگر یکسان سازی ساعات کار نانوایی‌ها با توجه به تفاوت سبک زندگی در شهر و روستا درست نیست زیرا اهالی روستا همواره سحرخیز هستند و زمان پخت نان در این مناطق با شهرها باید متفاوت باشد.

محمدی از افزایش سهمیه نانوایی محلات در مقایسه با این واحدهای صنفی خیابان اصلی شهرانتقاد کرد و افزود: ساعت و نحوه کار نانوایی‌های دولتی طوری طراحی شده که مردم به سمت خرید از نانوایی آزاد و سوپر آزاد بروند.

وی باانتقاد از صحبت مسئولان در خصوص تعطیلی واحد صنفی در صورت تخلف، گفت: ابطال مجوز نانوایی با توجه به قانون نظام صنفی درست نیست مگر اینکه قانونی به جز نظام صنفی را این مسئولان مد نظر قرار دهند لذا باید تاکید کرد که حذف یک نانوایی برای مردم نان نمی‌شود بنابراین دولت باید این موضوع را اساسی و ریشه‌ای حل کند زیرا بازرسی‌های آنها هم کمکی به کاهش تخلفات نکرده است.

گلایه نانوایان از کاهش ساعت کار و سهمیه آرد | مسئولان گلستانی تکذیب کردند

میانگین پخت آرد پخت روزی ۸ تا ۱۰ کیسه
حمید مقیمی رئیس اتحادیه صنف نانوایی‌های گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه به صورت میانگین در نانوایی‌های استان روزانه بین هشت تا ۱۰ کیسه آرد پخت می‌شود، گفت: به ازای هر کیسه آرد، نیم ساعت در نظر گرفته‌ایم و این گونه نیست که ساعت کاری نانواها کم شده باشد.

ه صورت میانگین در نانوایی‌های استان روزانه بین هشت تا ۱۰ کیسه آرد پخت می‌شود

این روزها خبرهای زیادی در رسانه‌های استان از سوی مسئولان با موضوع تخلف نانوایی‌ها و آردفروشی آنها منتشر می‌شود و حالا محمدرضا افشار اسلامی سرپرست اداره غله گلستان هم به این موضوع صحه گذاشت و در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: فراوانی تخلف و تعطیلی خودسرانه، افزایش و یا کاهش آرد در واحد خبازی بسیار زیاد است همچنین آرد واحدهای خبازی با بسته بندی جدید در بازار آزاد به فروش می‌رسد و لذا نظارت‌های سنتی در نانوایی‌ها پاسخگو نخواهد بود.

تخلف سبب کاهش سهمیه است
به رغم اعتراض نانواهای استان به کاهش ساعت کار و سهمیه آرد، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار این موضوع را رد کرده و گفت: تاکنون کاهشی در سهمیه آرد و ساعت پخت نانوایی در ستاد استان تصویب نشده است.

سعید حسن پور با تاکید بر اینکه هرگونه کاهش سهمیه تنها در صورت تخلف نانوایی‌ها انجام شده، افزود: در صورت کاهش سهمیه نانوایی به دلیل تخلف هم سهمیه مورد نظر به واحد صنفی در مجاور نانوایی متخلف با هدف تامین نیاز مردم، اختصاص می‌یابد.

مشکل شلوغی صف در نانوایی‌های استان و ساعت‌ها انتظار شهروندان در نوبت دریافت نان نزدیک به یک ماه شده و با اینکه مسئولان استانی دائم از نظارت جدی، برخورد قهری و به‌کارگیری اهرم‌های قانونی برای مقابله با متخلفان در رسانه‌ها می‌گویند اما خروجی برای مردم به جز افزایش نگرانی و دغدغه مندی برای تهیه نان نداشته است بنابراین به نظر می‌رسد مدیران راهکاری را برای رفع این مشکل به کار بگیرند تا مردم جهت تهیه نان ساعت‌ها در صف انتظار نکشند.

کد خبر: ۱۵۳٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهروز IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 0
      سلام نصف نونوایی ها به بهانه تخلف سهمیه اردشون کم کردن اینم شد راه حل اخه ۹۰درصد شلوغی ها بخاطر همینه
    • سید IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      اگر سهمیه نانوا ها کم شده احتمالا از طرح دولت جدید بی اطلاع بوده اند و شاید به دلیل اینکه آرد را به روشی خلاف رد میکردند حالا کم آورده اند و باید سهمیه نانوا را کم کنند نا محاسبات آنها دقیق در آید ، امان از تخلفات در حوزه گندم و آرد
    • سید IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      چه کسی میدانست روزی ریس جمهور ما از قوه قضائیه انتخاب میشود و جلوی متخلفان را میگیرد ؟؟ وقتی آرد را در خارج از شبکه بفروشید امروز باید سهمیه نانوایی ها را کم کنید چون کاری که کرده اید را به روشی درست کنید !!