۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
وجود ابهام در تامین واکسن وارداتی یا داخلی کرونا| کمبود منابع مالی یا تکمیل منابع سازمان غذا و دارو؟
بازار گزارش می دهد

وجود ابهام در تامین واکسن وارداتی یا داخلی کرونا| کمبود منابع مالی یا تکمیل منابع سازمان غذا و دارو؟

مجلس: با پیگیری های مجلس شخص رئیس جمهور به موضوع تامین واکسن از شرکت های داخلی ورود کرد و نداشتن برنامه از سوی سازمان غذا و دارو برای تامین واکسن منتفی شد.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند ابتدای شیوع بیماری کرونا اغلب کشورهای اروپایی دارای دانش تولید واکسن و انواع داروها برای مقابله با شیوع این بیماری از ارسال محصولات خود به ایران امتناع کردند اما با ورود یک به یک شرکت های داروسازی و واکسن سازی کشور به این حوزه، مسیر واردات هم تسهیل شد.

برخی از این شرکت های داخلی تولیدات شان را تحت لیسانس و برخی نیز کاملا محصولاتی ایرانی را با تلاش دانشمندان کشور تولید کردند که برای همگی آن ها سرمایه های زیادی صرف شده است. از طرفی هنوز برنامه تزریق واکسن در کشور تکمیل نشده و همچنان نه تنها تعدادی از مردم نسبت به دریافت دوز سوم واکسن اقدام نکرده اند بلکه خیلی دیگر نیز به هر دلیلی دوز های دوم و اول را هم نزده اند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در تاریخ ۹ خرداد ماه جاری؛ در مقایسه با جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۷۶ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌ اند. همچنین تا روز گذشته ۵۷ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۹۶۲ نفر دوز دوم واکسن را دریافت و ۲۷ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۴۸۵ نفر نیز نسبت به دریافت دوز سوم واکسن اقدام کرده‌ اند. با احتساب این تعداد، مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۴۹ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۴۹۶ مورد رسید.

با این حال خوشبختانه شمار مبتلایان جدید به کرونا از روز یکشنبه تا دوشنبه گذشته تنها ۲۴۰ مورد گزارش شده که از این تعداد ۶۳ نفر بستری و فقط ۲ نفر فوت شده اند. همچنین تعداد شهرستان های قرمز و نارنجی به صفر رسیده و ۲۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۵ شهرستان نیز در وضعیت کاملا آبی قرار دارند. بر اساس این آمار می توان ادعا کرد در شرایطی که همچنان در کشورهای دیگر سیاست های قرنطینه ای اعمال می شود و آمار مبتلایان و فوتی ها قابل توجه است؛ ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

مینو محرز: با ادامه شیوع بیماری در مناطق مختلف ما هم باید منتظر سویه جدید و موج تازه اپیدمی کرونا در تابستان باشیم

احتمال اپیدمی جدید کرونا در تابستان
البته نباید این نکته را فراموش کرد که همانطور که شیوع بیماری کرونا در کشورهایی همچون آمریکا، هند، برزیل، فرانسه، آلمان و غیره همچنان بالای چند هزار نفر در روز است احتمال طغیان دوباره آن در ایران هم وجود دارد. در این راستا نیز به تازگی مینو محرز، متخصص بیماری‌ های عفونی اعلام کرد: «در ایران در حال حاضر ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا وضعیت خوبی دارد، این بهبود وضعیت به دو دلیل اتفاق افتاده، یکی میزان زیاد ابتلا در دوره پیک اومیکرون در کشور که باعث شد تا ایمنی گله‌ ای ایجاد شود و دومی واکسیناسیون گسترده در جامعه بود.»

وی اضافه کرد: «سویه اومیکرونی که در ایران شاهد آن بودیم از نوع BA۱ و BA۲ در کشور بود، در حالی که در حال حاضر نوع BA۴ و BA۵ در آمریکا و اروپا شایع شده است، ‌از طرفی در اسرائیل نیز گفته می‌ شود که سویه دلتا شایع شده است، با این اتفاقاتی که در مناطق مختلف افتاده ما هم باید منتظر سویه جدید و موج تازه اپیدمی کرونا در تابستان باشیم.»

این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: «متاسفانه تکلیف ما درباره ویروس کرونا اصلا مشخص نیست، ‌ این ویروس بسیار عجیب و غریب رفتار می‌ کند.»

رئیس سازمان غذا و دارو: اعتباری بابت خرید و توزیع واکسن از سوی این سازمان و یا ردیف خاصی در سال ۱۴۰۱ پیش بینی نشده

نداشتن برنامه تامین واکسن از سوی سازمان غذا و دارو
حالا با این شرایط که مشخص نیست وضعیت کرونا طی ماه های آینده به کدام سمت و سو برود، به تازگی بهرام دارابی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی کشور طی نامه ای به سید حسین صفوی رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران اعلام کرده: «با عنایت به درخواست های متعدد شرکت های تولیدکننده واکسن کووید ۱۹ در کشور مبنی بر خرید واکسن های تولیدی از سوی این سازمان و بر اساس هماهنگی های صورت گرفته از طرف آن هیات امنای محترم با شرکت های مذکور به استحضار می رساند که اعتباری بابت خرید و توزیع واکسن های فوق الاشاره ذیل ردیف اعتباری ۱۲۹۴۰۰ این سازمان و یا ردیف خاصی در سال ۱۴۰۱ پیش بینی نشده، لذا تا تعیین و تکلیف نهایی وضعیت تامین و تخصیص اعتبار، هیچ اقدامی از سوی این سازمان مقدور نمی باشد.»

بنابراین این موضوع نه تنها در مورد دوباره شیوع بیماری کرونا در کشور نگرانی ایجاد کرده بلکه موسسات مختلف که به زمینه تولید واکسن نیز ورود کرده بودند هم با حجمی از تولیدات مواجه شده اند که سازمان غذا و دارو برای آن برنامه ای ندارد. سرمایه هنگفتی که می تواند ضرری غیر قابل جبران به این شرکت ها وارد کند. البته برخی از این مجموعه ها مسیر صادرات را در پیش گرفته اند. با این حال همچنان تکلیف مردم نامشخص است.

علاوه بر این امکان دارد این پرسش پیش بیاید که شاید فقط تامین واکسن از شرکت های داخلی متوقف شده است و همچنان واردات وجود دارد؛ بنابراین باید یادآور شد که ۲۸ اسفند ماه سال گذشته،

بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ میلیون دز واکسن در انبارهای ما موجود است و همچنین توانایی تولید ۵۰ میلیون دز واکسن در ماه را داریم، ‌تاکید کرده بود که به هیچ عنوان نیازی به واردات واکسن کرونای خارجی وجود ندارد و کشور در حال حاضر از تولید واکسن کرونا و واردات آن بی نیاز است.

روح الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: با پیگیری مجلس و ورود شخص ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم مشکل پیش آمده مرتفع شده است و سازمان غذا و دارو نسبت به ادامه خرید واکسن اقدام می کند

باقی ماندن ابهام در چرایی نداشتن برنامه سازمان غذا و دارو
در این راستا سید محمد پاک مهر، نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا در شرایطی که هنوز واکسیناسیون در ایران تکمیل نشده و کرونا در سراسر جهان جان مردم را تهدید می کند سازمان مربوطه طی نامه ای اعلام کرده که برنامه ای برای دریافت واکسن های تولید داخل ندارد به خبرنگار بازار گفت: «در خصوص نامه منتشر شده اطلاع دقیقی ندارم اما به نظر می رسد مساله بی برنامگی یا نداشتن هدف خرید واکسن نباشد و به احتمال زیاد دولت منابع مالی کافی برای خرید واکسن از شرکت های داخلی را نداشته باشد.»

عبدالحسین روح الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و مسئول پیگیری موضوع واکسن در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: «ابهامی که به دنبال نامه منتشر شده برای مردم و شرکت های داروسازی ایجاد شده بود با پیگیری مجلس و ورود شخص ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم مرتفع شده است و سازمان غذا و دارو نسبت به ادامه خرید واکسن اقدام می کند.»

در کنار اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص رفع مشکل تامین واکسن یا احتمال کمبود منابع مالی دولت، یک مقام آگاه در وزارت بهداشت در گفت و گو با بازار تصریح کرد: «مساله نداشتن برنامه یا نداشتن منابع مالی نیست بلکه درحال حاضر منابع سازمان غذا و دارو در حوزه واکسن تکمیل است و هیچ کمبودی نیست که بخواهند واکسن خریداری کنند. بنابراین درصورتی که دوباره نیاز به تامین واکسن باشد این سازمان به سمت تامین از شرکت های داخلی خواهد آمد.»

حالا این پرسش مطرح می شود که اگر منابع سازمان غذا و دارو در حوزه واکسن تکمیل است و دیگر نیازی به واردات یا تامین آن از طریق کشورهای خارجی یا تولیدکنندگان داخلی نیست، پس چرا یکی از نمایندگان از پیگیری مجلس و ورود شخص رئیس جمهور برای رفع معضل پیش آمده سخن گفته است. همچنین در صورت صحت تکمیل منابع سازمان، تکلیف محصولات و سرمایه شرکت های تولید کننده واکسن چه می شود؟ سوالاتی که شاید بهتر باشد برای شفافیت هرچه بیشتر درباره آن مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به آن پاسخ دهند.

شایان ذکر است روز گذشته به رغم پیگیری های متعدد خبرنگار بازار از سازمان غذا و دارو موفق به تماس مستقیم با هیچ یک از مقامات این مجموعه ها نشده تا پاسخ شفافی دریافت کند.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha