۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
در سفر رییس‌جمهور به عمان، مراودات اقتصادی تبدیل به اسناد لازم‌ الاجرا شد
سخنگوی وزارت امور خارجه:

در سفر رییس‌جمهور به عمان، مراودات اقتصادی تبدیل به اسناد لازم‌ الاجرا شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رییس‌جمهور به کشور عمان، توافقات خوبی انجام شد و در مراودات اقتصادی، تبدیل به اسناد لازم الاجرا شد.

به گزارش بازار، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران ضمن تسلیت حادثه متروپل آبادان گفت: حادثه دلخراش آبادان را به همه مردم شریف ایران و مردم آبادان تسلیت می‌گویم و ما داغدار این حادثه در تمام ایران هستیم. همچنین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، را تسلیت می‌گوییم چراکه بدون نام ایشان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در جهان شناخته نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد پیام تحرکات دیپلماسی را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: سفر آقای رییسی فوق‌العاده موفق بود. ۱۲ سند در سفر و یک سند که قبلا آماده شده بود که ۱۳ سند امضا شد. در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، انرژی و مراودات تجاری و مسائل سرمایه‌گذاری توافقات بسیار خوبی شد. سفر رییس‌جمهور به کشور عمان، توافقات خوبی انجام شد و در مراودات اقتصادی، تبدیل به اسناد لازم الاجرا شد. اراده ایران بر اداره مسیر گسترش روابط با همسایگان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیرعبداللهیان طی روزهای آتی چند دور سفر خواهد داشت که زمینه را برای سفرهای دیگر سران آماده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات وین با بن بست روبرو شده است، گفت: ما در گفت‌وگوها و مذاکرات وین، کنش‌هایمان روشن است و آنچه که برای ما مهم است پیام‌های است که از مجاری مرسوم بین ما و ایالات متحده در رفت و برگشت است ولی متاسفانه آمریکا پاسخ‌های لازم و مورد انتظار ایران را نداده است. اگر آمریکا از رفتار خود فاصله گرفته و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند بن بستی نیست و می‌توان درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد. توقف در مذاکرات و یا مکث در آن به خاطر بی‌پاسخی آمریکا به ابتکاراتی است که تاکنون از سوی ایران و اروپا مطرح شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازتاب دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد، به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس داشت.

خطیب زاده ادامه داد: گزارش روز گذشته آژانس همان گزارشی است که گروسی در پارلمان اروپا به صورت شتاب زده اعلام کرد. این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب زدگی در این جمع بندی وجود دارد. گزارش منصفانه و متوزان نیست و فشارهای رژیم صهیونیستی مسیر گزارش آژانش را از فنی به سیاسی تغییر داده است. جمهوری اسلامی ایران در مسیر صلح‌آمیز هسته‌ای کار را جلو می‌برد و این موضوع در طرح اقدام راهبردی مجلس هم اشاره شده است.

وی تاکید کرد: آژانس باید حداکثر دقت را داشت که در مسیر فنی و آنچه در اساسنامه آمده خارج نشود اما متاسفانه عناصری مثل رژیم اشغالگر قدس همواره تلاش می‌کند که هرگاه ابتکاری بوده و نزدیک به یک تحول شدیم، شاهد رفتارها و جاسوسی از آژانس بودیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید دقت کند مسیری که به سختی آمدیم به راحتی تخریب نکند.

سخنگوی دستگاه دپلماسی در مورد آخرین تحولات اخیر میان ایران و عربستان گفت: زمان دور ششم گفت‌وگوها با عربستان هنوز مشخص نشده است و باید ببینیم توافقات در چه سمت و سویی حرکت می‌کند، در حوزه حج توافقات عملی شده و امیدواریم حج آرامی را داشته باشیم. وزارت امور خارجه به همراه نهادهای ذیربط تمام تلاش‌ خود را کرده است که با همکاری از بخش‌های مختلف عربستان بتواند حج آرامی را برای حجاج فراهم کند.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha