۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
روس ها در سایه تحریم ها مشتری صنایع پزشکی ایران شدند| داروهای گیاهی، برگ برنده ایران در روسیه
گفتگوی اختصاصی بازار با مدیرعامل ایمرفارم بیو روسیه

روس ها در سایه تحریم ها مشتری صنایع پزشکی ایران شدند| داروهای گیاهی، برگ برنده ایران در روسیه

رومنتسوا، مدیرعامل شرکت ایمرفارم بیو روسیه با اشاره به  تحریم های اروپا بر علیه کشور روسیه گفت: دولت روسیه در سایه تحریم ها به تعامل بیشتر با صنعت پزشکی و تجهیزات پزشکی ایران دستور داده است.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند در اختلافات بین المللی، اروپایی ها و آمریکایی ها ادعا می کنند که دارو و صنایع پزشکی شامل تحریم ها نمی شود اما همانطور که از سال ۹۷ با تشدید تحریم های خصمانه آمریکا علیه ایران، مسیر ورود دارو و تجهیزات پزشکی به ایران به دلیل تحریم بانک ها و نداشتن مسیر امنی برای نقل و انتقالات مالی دشوار شد؛ روسیه هم بعد از درگیری با اوکراین و جانبداری سایر کشورهای اروپایی نه در حمایت از اوکراین بلکه برای تضعیف هر چه بیشتر این کشور، روسیه را با چالش شدید تامین دارو و تجهیزات پزشکی مواجه کرد.

از همین رو سال ها تلاش و گام برداشتن ایران در مسیر خودکفایی، محصولات ایرانی را امروز برای روس ها جذاب کرده است. در این رابطه دولت روسیه به تعامل هر چه بیشتر شرکت های فعال در زمینه دارو و صنایع پزشکی با ایران داده تا نیازشان را بتوانند از کشورهای منطقه به ویژه ایران تامین کنند. در این رابطه النا رومنتسوا، استاد دانشگاه و مدیر شرکت ایمرفارم بیو روسیه در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

با توجه به ظرفیت های ایران و امکاناتی که در روسیه وجود دارد می توانیم همکاری خوبی در زمینه بهداشت، سلامت و تجهیزات پزشکی بین کشورها شکل دهیم و یکدیگر را تکمیل کنیم

* به عنوان مهمان خارجی در یکی از رویدادهای دارویی ایران حضور یافته اید، بفرمایید به عنوان فعال در صنعت پزشکی و دارویی روسیه، ایران و روسیه می توانند در چه زمینه ای با یکدیگر همکاری داشته باشند و دلیل حضور شما در این رویداد چیست؟
خیلی خوشحال هستم که توانستم در نمایشگاه ایران هلث حضور داشته باشم و متعجب شدم از این همه تولیدات و امکاناتی که در صنعت دارویی ایران وجود دارد.

در این رویداد شاهد ظرفیت ها و امکانات قابل توجه و جالبی هستم که می توانیم از آن ها در راستای همکاری مشترک بهره ببریم. با توجه به ظرفیت های ایران و امکاناتی که در روسیه وجود دارد می توانیم همکاری خوبی در زمینه بهداشت، سلامت و تجهیزات پزشکی بین کشورها شکل دهیم و یکدیگر را تکمیل کنیم.

دولت ما دستور داده بین ایران و روسیه تعاملات اقتصادی افزایش یابد تا بتوانیم از ظرفیت های ایران در راستای رفع نیازهایمان بهره ببریم

* اشاره کردید به امکانات و ظرفیت هایی که روسیه می تواند از آن ها برای همکاری و کمک به توسعه صنعت پزشکی ایران کند، بفرمایید کشور شما چه قابلیت های جذابی برای شروع همکاری با ایران دارد و در مورد نیاز صنعت کشورتان نیز توضیح دهید؟
در گذشته یک سری از محصولات صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی را از کشورهای اروپایی وارد می کردیم که به دلیل تحریم ها واردات آن ها متوقف شده است و اکنون نیاز به یک سری از قطعات پیدا کرده ایم؛ به همین خاطر قصد داریم برای جبران کمبودها از محصولات ایرانی استفاده کنیم.

علاوه بر این موضوع، دولت ما نیز دستور داده بین ایران و روسیه تعاملات اقتصادی افزایش یابد تا بتوانیم از ظرفیت های ایران در راستای رفع نیازهایمان بهره ببریم. البته یکی از مشکلاتی که در ایران وجود دارد بحث رجیستری محصولات است که قصد داریم از سازمان های مختلف کمک بگیریم تا بتوانیم این محصولات را رجیستر کنیم. این اقدام هم به دولت روسیه از لحاظ اقتصادی کمک بزرگی می کند و هم می توانیم محصولات ایرانی را وارد و از تولیدات شما استفاده کنیم. علاوه بر این در روسیه یک سری تکنولوژی هایی را داریم که ایران نیاز به آن ها دارد. بنابراین قصد داریم آن تکنولوژی ها را به ایران منتقل و یک همکاری دوجانبه ایجاد کنیم.

روس ها در سایه تحریم ها مشتری صنایع پزشکی ایران شدند| داروهای گیاهی، برگ برنده ایران در روسیه

روسیه استاندارد خاصی دارد که می تواند به ارتقای کیفی و استاندارد تولید چنین داروهایی در ایران کمک کند

* اشاره کردید به اینکه می توانید بخشی از نیاز صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران را مرتفع کنید. بفرمایید چه توانمندی هایی در زمینه رفع نیاز ایران و بهبود روابط اقتصادی دو کشور دارید؟ به صورت خاص به دانش و تجهیزاتی که در این راستا می توانید به ایران منتقل کنید بپردازید.
یکی از ظرفیت های روسیه برای همکاری با ایران در حوزه دارویی است؛ برای مثال یک سری محصولات دارویی بیوتکنولوژی روسیه برای آنکولوژیست، داروهای ضد سرطان و داروهای خاص این حوزه است که می توانیم از آن ها به عنوان مزیت ارتباطی بهره ببریم و کارکنان همدیگر را آموزش دهیم. برای تولید این داروها روسیه استاندارد خاصی دارد که می تواند به ارتقای کیفی و استاندارد تولید چنین داروهایی در ایران کمک کند.

در این راستا نیز قصد داریم یک شرکت تولیدکننده دارو مشترک در ایران راه اندازی کنیم تا محصولات مشترک با دانش دو کشور را تولید کند.

بر اساس برنامه ریزی که انجام داده ایم قصد داریم در ایران شرکتی را راه اندازی کنیم تا داروهای مورد نیاز ایران و روسیه به صورت مشترک در این مجموعه تولید و به روسیه ارسال شود

* در خصوص برنامه روسیه برای راه اندازی یک مجموعه دارویی مشترک با ایران صحبت کردید؛ قصد دارید این کارخانه در کدام کشور احداث شود؟
بر اساس برنامه ریزی که انجام داده ایم قصد داریم در ایران شرکتی را راه اندازی کنیم تا داروهای مورد نیاز ایران و روسیه به صورت مشترک در این مجموعه تولید و به روسیه ارسال شود.

همچنین بر اساس توافقاتی که حاص شده قرار است یک سری از داروهایی که داروسازان ایرانی تولید می کنند در روسیه رجیستر شود. داروهای ایرانی مبتنی بر دانش داروسازی آمریکایی است بنابراین می خواهیم از این محصولات در بازار روسیه استفاده کنیم. به طور کلی قصد داریم یک همکاری مشترک ایجاد شود و بتوانیم تولیدات مان را بیشتر در ایران به صورت مشترک انجام دهیم.

داروهای گیاهی در بازار روسیه ظرفیت و طرفدار بسیار بالایی دارد و ایران به دانش تولید یک سری از تجهیزات دست یافته است و می توانیم از آن برای رفع نیاز تجهیزات پزشکی خود بهره ببریم

* به عنوان سوال پایانی بفرمایید به عنوان مدیرعامل یک شرکت دارویی خارجی به نظرتان ایران در زمینه ای از ظرفیت بالایی برخوردار است؟
بر اساس بررسی ای که انجام داده ایم ایران در حوزه داروهای گیاهی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و ما نیز به دنبال این هستیم که بتوانیم از چنین داروهایی در روسیه بهره ببریم. داروهای گیاهی در بازار روسیه ظرفیت و طرفدار بسیار بالایی دارد.

علاوه بر این ایران به دانش تولید یک سری از تجهیزات دست یافته است و می توانیم از آن برای رفع نیاز تجهیزات پزشکی خود بهره ببریم. همچنین هزینه تولید دارو در ایران نیز بسیار ارزان است و این موضوع خود ظرفیت بزرگی برای همکاری با ایران برای ما ایجاد می کند و جذابیت بالایی برای روسیه دارد.

کد خبر: ۱۵۳٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha