۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
پیش بینی ارزآوری ۲۴۰میلیون دلاری بخش گلخانه ای کشور| توسعه کشت غلات در فضای آزاد با توسعه گلخانه‌ها
رئیس هیات مدیره اتحادیه گلخانه داران در گفتگو با بازار

پیش بینی ارزآوری ۲۴۰میلیون دلاری بخش گلخانه ای کشور| توسعه کشت غلات در فضای آزاد با توسعه گلخانه‌ها

بلاغی، رئیس هیات مدیره اتحادیه گلخانه داران گفت: اگر کشاورزی قراردادی را در این حوزه رواج دهند و صادرات را مدیریت کنند میتوان ارز حاصل از صادرات محصولات گلخانه ای را درسالجاری به ۲۴۰میلیون دلار رساند.

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از موضوعات مورد توجه در شرایط فعلی بحث کمبود منابع آبی است که خطری جدی برای کشاورزی و به تبع آن تامین امنیت غذایی کشورها محسوب می شد. در این راستا دولتها علاوه بر به کار گیری جدید ترین روشهای آبیاری که غالبا با رویکرد کاهش هدر رفت آب انجام می شود سعی دارند از طریق کشت گلخانه ای مصرف آب در این بخش را بهینه سازی کنند. در واقع با کشت گلخانه ای به طور قابل توجهی از تبخیر آب و هدررفت آن جلوگیری می شود. در ایران نیز بحث کشت گلخانه ای رواج دارد و غالبا تولیدات این بخش صادرات محور است و ارزآوری قابل قبولی برای کشور دارد. اگرچه فعالان این بخش طی دو سال گذشته از بالا رفتن هزینه ها به خصوص هزینه های تجهیزات و سازه های مورد نیاز گلایه مند هستند اما تولید کماکان ادامه دارد. به طوری که «محمد بلاغی، رئیس هیات مدیره اتحادیه گلخانه داران کشور» در خصوص وضعیت فعلی کشت گلخانه ای به بازار می گوید: غالبا در حوزه گلخانه ای کشور حدود ۸۵ درصد محصولات سبزی و صیفی است که غالبا چهار محصول اصلی خیار گوجه فرنگی فلفل دلمه رنگی و بادمجان را تشکیل می دهد و دیگر سبزیجات نیز درصد کمتری دارد.

در صورت رواج کشاورزی قراردادی و مدیریت صادرات، در سال ۱۴۰۱ حداقل ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون دلار از این بخش برای کشور ارزآوری خواهد داشت

افزایش ۴۰ درصدی قیمت محصولات گلخانه ای با حذف ارز ترجیحی
بلاغی در خصوص هزینه های بخش نیز اظهار می دارد: حذف ارز ترجیحی نهاده های تولید و بذرها هزینه های تمام شده ما را بالا برده است با این وجود تولید با روند قبل همچنان ادامه دارد و مشکل خاصی در بدنه تولید نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که با حذف ارز ترجیجی قیمت محصولات چقدر افزایش دارد، نیز می گوید: حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت محصولات را داشته ایم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه گلخانه داران کشور همچنین در خصوص بحث ارزآوری این بخش نیز می گوید: بطور متوسط ما سالانه ۱۷۵ میلیون دلار از محل محصولات گلخانه ای ارزآوری داریم و با توجه به توسعه ای که در موضوع گلخانه ها هست پیش بینی می کنیم در سال ۱۴۰۱ حداقل ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون دلار از این بخش برای کشور ارزآوری داشته باشد. البته به شرطی که صادرات مدیریت شود و موضوع کشاورزی قراردادی رواج پیدا کند و حمایت های دولتی صورت بگیرد.

بلاغی ادامه داد: البته ما بسته حمایتی را به شورای سیاستگذاری و قیمت گذاری محصولات کشاورزی وزارتخانه داده ایم که اگر این بسته را مصوب کنند در روند توسعه صادرات سرعت بسیار بیشتر خواهد شد.

دولت اگر بخواهد گلخانه ها را توسعه دهند و زمینها را آزاد کنند و زیر کشت غلات ببرند باید سیستم بانکی را تغییر دهند و نرخ تسهلات بانک را کاهش دهند

تسهیلات بانکی با بهره بالا فعالان را از راه اندازی گلخانه منصرف می کند
وی همچنین در خصوص نقش محصولات گلخانه ای در تامین امنیت غذایی کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه وزیر جدید حدود ۹ ماه است که در وزارتخانه ساکن شده و قرارگاه امنیت غذایی را به وجود آورده اند یکی از موضوعاتی که در این راستا پیشنهاد شده توسعه گلخانه ها است. چرا که در کشور الان محصولات سبزی و صیفی را در فضای باز کشت می کنیم اما بسیار آب بر است.

بلاغی می گوید: در صورتی که کشت ۱۰هکتار فضای باز سبزی صیفی را می توان جمع کرد و همه را در یک هکتار گلخانه ها کشت کرد. و از آن طرف از زمین باقی مانده برای کشت غلات و دیگر محصولات اساسی مانند کلزا، گندم و ذرت استفاده کرد.

وی تصریح می کند: اما متاسفانه با توجه به سیاستی که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص پرداخت تسهیلات است این اقدام عملیاتی نخواهد شد. چون هم اعتبار کمی می گذارند و هم اینکه از لحاظ درصد نرخ سود بسیار بالا است.

بلاغی می افزاید: در واقع بهره تسهیلات حداقل روی ۱۵درصد است بنابراین کشاورزان استقبال نمی کنند که وام ۱۵ درصدی بگیرند و گلخانه بسازند.

وی با اشاره به اینکه بانکهای عامل در پرداخت تسهیلات بانکی سنگ اندازی می کنند، می افزاید: به نظر بنده بحث بروکراسی اداری در سیسم بانکی و بحث وثیقه ها حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم را برای دریافت تسهیلات پشیمان کرده است.

بلاغی می گوید: با این تفاسیر اگر بخواهند گلخانه ها را توسعه دهند و زمینها را آزاد کنند و زیر کشت غلات ببرند باید سیستم بانکی را تغییر دهند، نرخ تسهلات بانک را کاهش دهند و یک ابداع جدید در بحث روند تسهیلات به وجود بیاورند در غیر اینصورت موفق نخواهند شد.

کد خبر: ۱۵۳٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha