۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
وعده‌های جدید برای احداث پتروشیمی‌های فارس| توپ به زمین دولت افتاد
گزارش بازار؛

وعده‌های جدید برای احداث پتروشیمی‌های فارس| توپ به زمین دولت افتاد

شیراز- ۱۳ سال از تصویب چهار پتروشیمی فارس می‌گذرد اما مسئولان استان هر روز وعده جدیدی برای احداث می دهند اما گویا این بار توپ به زمین دولت افتاده و با تایید مکان جدید کار وارد فاز عملیاتی می شود.

بازار؛ گروه استان ها: در سال ۸۷ بود که رهبر معظم انقلاب به استان فارس سفر کردند و یکی از مصوباتی که در این سفر مورد تأکید ایشان بود صنعتی شدن فارس با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در حوزه پتروشیمی ها بود. آن زمان احداث چهار پتروشمی در شهرستان های فسا، جهرم، داراب و فیروزآباد تصویب شد.

اما حالا پس از گذشت نزدیک به ۱۳ سال از آن زمان، کلنگ احداث پتروشیمی های استان در حالی همچنان در زمین مانده که هر روز مسئولان استانی وعده های جدیدی را برای احداث این پتروشیمی ها می دهند.

در سال ۹۶ بود که زنگ کوچ این پتروشیمی ها در استان فارس نواخته و اعلام شد که قرار است به دلیل اینکه پتروشیمی ها به صرفه نیستند به استان های همجوار منتقل شوند. این موضوع باعث شد که بسیاری از مسئولان وقت استان فارس از جمله امام جمعه شیراز نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و پس از آن موضوع انتقال پتروشیمی ها منتفی شد.

بعد از این جریان بار دیگر مسئولان استان برای رفع گره های موجود در احداث چهار پتروشیمی استان آستین بالا زدند و هر کدام نسخه جدیدی پیچیدند و در آخر برای اینکه هرچه سریعتر کار احداث این پتروشیمی ها آغاز شود موضوع تجمیع آنها مطرح شد.

در این میان بود که یکی از مسئولان استان فارس موضوع نبود مکان‌یابی صحیح در اجرای پتروشیمی‌های استان فارس را مطرح و اعلام کرد که پتروشیمی‌ها تجمیع می شوند.

وعده های جدید برای احداث پتروشیمی های فارس| توپ به زمین دولت افتاد

پس از این جریان در حالی که وعده تازه ای برای به سرانجام رساندن پتروشیمی های استان داده شده بود طرح تجمیع نیز با مشکلاتی مواجه شد که از جمله این مشکلات می‌توان به عدم رضایت مردم از تجمیع پتروشیمی‌های موجود در سطح شهرستان‌ها اشاره کرد؛ البته با برآوردهایی که صورت گرفته بود هزینه اجرایی طرح تجمیعی پتروشیمی‌ها تفاوت چندانی با طرح قبلی که احداث پتروشیمی در چهار شهرستان مختلف بود نداشت.

طرح تجمیع اولین بار در سال ۹۹ مطرح شد و در حالی که انتظار می رفت با باز شدن گره های احداث پتروشیمی ها کار وارد فاز عملیاتی شود اما بار دیگر با بن بست روبه رو شد و حالا پس از گذشت دو سال از ماجرا قرار است با مکان یابی جدیدی که انجام شده و البته در انتظار تایید دولت است کار احداث پتروشیمی های استان شروع شود.

مکان یابی پتروشیمی حاضر نهایی شده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گفتگو با بازار با اشاره به مکان یابی برای پتروشیمی های استان توضیح داد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه احداث پتروشیمی های استان موضوع مکان یابی بود که در حال حاضر نهایی شده است.

محمود رضایی کوچی ادامه داد: بر این اساس یکی از پتروشیمی ها در داراب و پتروشیمی های مربوط به فسا و جهرم در مرز این دو شهرستان و پتروشیمی فیروزآباد در شهرک پایین دستی این شهرستان احداث می شود.

وی گفت: بر این اساس یک پتروشیمی در داراب، دو پتروشیمی در مرز میان فسا و جهرم و یک شهرک زیرشاخه پتروشیمی در فیروزآباد توسط قرارگاه خاتم ایجاد می شود.

وعده های جدید برای احداث پتروشیمی های فارس| توپ به زمین دولت افتاد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای ساخت این پتروشیمی ها وارد شده است، اظهار کرد: مقرر شده تا گاز متان در خارج از استان تبدیل به گاز اتیلن شده و سپس به استان وارد شود.

بر این اساس با توجه به جابه جایی های انجام شده منتظر تایید دولت هستیم و امیدواریم که هر چه سریعتر تایید تا عملیات احداث این پتروشیمی ها در فارس آغاز شود

وی به مکان یابی های جدید نیز اشاره و بیان کرد: بر این اساس با توجه به جابه جایی های انجام شده منتظر تایید دولت هستیم و امیدواریم که هر چه سریعتر تایید تا عملیات احداث این پتروشیمی ها در استان آغاز شود.

رضایی کوچی در خصوص اهداف راه اندازی این پتروشیمی ها گفت: هدف ما ایجاد اشتغال و ارزش ‌افزوده در استان بوده که به طور حتم با احداث آن برای توسعه فارس گام های خوبی برداشته می شود.

فارس می‌تواند یکی از قطب‌های تولیدات صنایع پتروشیمی در کشور باشد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس مزیت‌های اقتصادی را از دستاوردهای احداث این چهار پتروشمی دانست و افزود: با توجه به نزدیکی استان فارس به بندرگاه‌ها در کنار ویژگی‌های ذاتی که در این استان وجود دارد می‌تواند یکی از قطب‌های تولیدات صنایع پتروشیمی در سطح کشور باشد.

وی یکی از نیازهای استان فارس در مسیر صنعتی شدن را وجود پتروشیمی‌ها دانست و تاکید کرد: با ایجاد صنایع بالادستی در حوزه پتروشیمی می توان انتظار داشت که صنایع پایین‌دستی در استان ایجاد شود و فارس گام تندتری برای صنعتی شدن بردارد.

سه مشکل بزرگ در راستای ساخت این واحدهای اقتصادی بود که می‌توان به خوراک صنایع پتروشیمی، تأمین آب موردنیاز و جانمایی صحیح آنها اشاره کرد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به برخی از مشکلات احداث پتروشیمی های استان طی این سالها اشاره کرد و گفت: سه مشکل بزرگ در راستای ساخت این واحدهای اقتصادی بود که می‌توان به خوراک صنایع پتروشیمی، تأمین آب موردنیاز و جانمایی صحیح آنها اشاره کرد.

ابراهیم عزیزی ادامه داد: پس از طرح این مشکلات از سوی سرمایه گذار اقدامات زیادی برای به سرانجام رساندن این پتروشیمی ها انجام شد که به عنوان نمونه می توان به برگزاری جلسات مختلف با مسئولان وزارت نفت برای تأمین خوراک مورد نیاز و... اشاره کرد که در این راستا نیز با توافقات صورت گرفته اقدامات موثری انجام شد.

وعده های جدید برای احداث پتروشیمی های فارس| توپ به زمین دولت افتاد

وی به تجمیع این پتروشیمی ها اشاره کرد و افزود: در این راستا نیز جلسات مختلفی برگزار و در نهایت مقرر شد که پتروشیمی فسا و جهرم با هم تجمیع شده و پتروشیمی های داراب و فیروزآباد نیز مکان یابی شود و در حال حاضر نیز مکان یابی های لازم انجام و به دولت اعلام شده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات بنده مقرر شده که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) کار احداث پتروشیمی ها را شورع و وزارت نفت هم کمک کند.

آنچه مسلم است طی این سال ها اقدامات موثری از سوی مسئولان استان برای به سرانجام رساندن احداث پتروشیمی های فارس صورت نگرفته و هر روز وعده و وعیدهای جدیدی در این رابطه داده می شود که نشان‌دهنده این است تاکنون اهتمام ویژه‌ای برای ساخت پتروشیمی‌ها وجود نداشته است.

در این راستا برای صنعتی شدن استان فارس باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود که یکی از موضوعاتی که می تواند فارس را در مسیر صنعتی شدن قرار دهد ساخت پتروشیمی‌هاست؛ بر این اساس ضرورت دارد مسئولان استان فارس یک بار برای همیشه کمر همت بسته و هر چه سریعتر تکلیف این پتروشیمی ها را مشخص کنند.

کد خبر: ۱۵۳٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      0 0
      باسلام از اول باید کار شناسی انجام میشد مشکل اصلی کمبود اب در جهرم ۱۳ سال افتاده بی فاید اگه جا بجا شده بود رفت بود نزدیک عسلویه خیلی بهتر بود