از ظرفیت ماده ۱۲ برای صرفه‌جویی انرژی در صنعت ساختمان‌ استفاده شود
در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های صنعت ساختمان مطرح شد

از ظرفیت ماده ۱۲ برای صرفه‌جویی انرژی در صنعت ساختمان‌ استفاده شود

در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های صنعت ساختمان که به مناسب روز جهانی اجلاس بشر برگزارشده بود، نماینده تشکل‌های صنعت ساختمان از توسعه اجتماعی و نگرش رفع نیازهای توسعه شهری گفتند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست هم‌اندیشی تشکل‌های صنعت ساختمان به مناسبت روز جهانی اسکان بشر برگزار شد. در ابتدای نشست سادینا آبائی درباره فعالیت‌های کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران گفت: با توجه به شعار رئیس‌جمهوری در حوزه نهضت مسکن، کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران چندین جلسه نشست با موضوع صنعت مسکن برگزار کرده؛ در این نشست‌ها فعالان مشکلات خود را عنوان کرده‌اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

بعد از آن حسن نظرزاده دباغ، دبیر نشست هم‌اندیشی تشکل‌های صنعت ساختمان درباره اهمیت این نشست گفت که هدف اصلی آشتی همه حوزه‌ها در مهندسی صنعت ساختمان است. در سخت و ساز کشور بخش خصوصی کار خود را انجام می‌دهد، بخش دولتی هم کار می‌کند؛ ابلاغیه‌های از طرف دولت به‌صورت دستوری دیکته شده است و خروجی نشست‌ها با دولتی همیشه یکی است. هدف ما این است مدل‌های ساخت از طرف بخش خصوصی به دولت ارائه شود و دولت نقش ناظر را بر عهده بگیرد.

او ادامه داد: بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر هرسال موجب می‌شود تا متخصصان و پژوهشگران حوزه مسکن و توسعه شهری، تلاش خود را برای ایجاد آینده‌ای بهتر و تأمین مسکن مناسب و درخور برای همگان افزایش دهند و درعین‌حال بهبود کیفیت زندگی و ایجاد شرایط یکسان زیست برای تمامی شهروندان در مناطق به سامان و نا به سامان شهری، موفقیت جوامع را در مسیر حرکت به‌سوی جهانی با داشتن شهرهای بهتر و زندگی بهتر برای همگان را هموار می‌سازد.

او تصریح کرد: این روز به مسئولان و متخصصان جوامع مختلف یادآوری می‌کند که توانایی و مسئولیت الزام را برای برنامه‌ریزی شهری مطلوب درزمینهٔ توسعه آتی شهرها در اختیاردارند.

دباغ مهم‌ترین اهداف این نشست را تلاش برای زندگی شهری بهتر، ترویج و ارتقاء توسعه اجتماعی و زیست‌محیطی اسکان بشر، ترویج و تغییر سیاست، روش‌ها و نگرش رفع نیازهای توسعه شهری، تبدیل رشد شهرها و مناطق روستایی به ایجاد فرصتی فراگیر برای شهروندان و دستیابی مسکن درخور برای مردم برشمرد.

بعد از آن آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: که بخش خصوصی با این نشست تلاش می‌کند پیامی را به مناسبت روز جهانی اسکان بشر که در مهرماه برگزار خواهد شد به دولت سیزدهم منتقل کند؛ دولتی که می‌خواهد در حوزه طرح مسکن ملی گام‌هایی را بردارد باید به این پیام‌ها توجه کند.

او به ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اشاره کرد که بهره‌گیری از این ماده دستاوردهای زیادی در حوزه اقتصاد دارد. ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر ناظر به کاهش مصرف انرژی است. در شش سال گذشته، علی‌رغم وجود ظرفیت‌ها مالی و قانونی، هیچ استفاده‌ای از این ماده ۱۲ نشد. در برنامه هفتم توسعه باید مطالبه‌گر خواسته‌های بخش خصوصی باشیم تا ببینیم از این مشاوره‌ها که در قانون به آن تأکید شده، چقدر بهره‌گیری می‌شود.

نجفی تأکید کرد: باید بخش خصوصی از ظرفیت‌های قانونی استفاده کند؛ باید عملکرد و ادعای وزیر راه و شهرسازی را در حوزه سالانه یک‌میلیون مسکن را ارزیابی کنیم و ببینیم که در کجای این شعارها ایستاده‌ایم. باید بخش خصوصی در همه حوزه‌ها مطالبه‌گری کند و نقد به‌تنهایی کافی نیست. باید براساس قانون به مدل‌های صرفه‌جویی انرژی در مسکن توجه شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره لزوم صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌های مسکونی گفت: طی دهه‌های اخیر احداث ساختمان‌های با کاربری مسکونی جهت کمک به حل مشکل مسکن در ایران موردتوجه قرار گرفت از طرف دیگر ضرورت توجه به امر صرفه‌جویی به‌خصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی باعث شده که طراحی پایدار و معماری سبز به یکی از مباحث بسیار مهم تبدیل شود. بر اساس آمار موجود بیش از نصف انرژی در ساختمان‌ها برای گرمایش و سرمایش و معادل ۱۰ درصدان برای روشنایی و بقیه آن برای سایر مصارف انرژی به کار می‌رود؛ باید رد حوزه صرفه‌جویی سرمایه‌پذیر با دولت تعامل کند؛ چون ذی‌نفع نهایی صرفه‌جویی انرژی دولت است. با نگرش به صرفه‌جویی انرژی در ساختمان می‌توانیم پروژه‌های جدی تعریف کنیم.

در ادامه این نشست علی‌اصغر گلسرخی، رئیس شورای سیاست‌گذاری اجلاس گفت: باید بخش خصوصی باهم همراه و همدل باشد؛ باید تشکل‌ها باهم همراهی کنند تا از موازی‌کاری جلوگیری شود. مثلاً در کنار انجمن فعال در حوزه احداث، خدمات فنی و مهندسی، انجمن بهینه‌سازی انرژی، انجمن صنعت ساختمان در کنار دیگر تشکل‌های علمی باهم کار کنند. صنعت ساختمان‌سازی در ایران بزرگ‌ترین صنعت است. باید از ظرفیت قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار استفاده کنیم؛ اما ممکن است برخی از ما به کارایی و ظرفیت‌های این قانون توجه کافی نکرده باشیم. باید فدراسیون‌های همسو، کنفدراسیون تشکیل دهد، در این صورت مسائل از تشکل‌های پایین به کنفدراسیون می‌رسد و با یک‌رویه واحد به دولت ارائه می‌شود و این رویه در بخش خصوصی اثرگذار خواهد بود.

گلسرخی تأکید کرد: ما باید به تجمیع تشکل‌ها و همکاری باهم دیگر توجه کافی داشته باشیم. تریبون واحد و صدای واحد باعث می‌شود که دولت با بخش خصوصی به گفت‌وگو بنشیند.

در ادامه دیگر حاضران در این نشست بار دیگر به همراهی تشکل‌ها در حوزه صنعت ساختمان‌سازی در ایران تأکید کردند. باید از دانش روز و فناوری‌های نوین در حوزه ساختمان‌سازی استفاده شود. باید برنامه‌ریزی علمی مورد توجه قرار گیرد. تأمین مالی از موضوع‌های دیگر در این ساختمان بود که مورد بررسی حاضران قرار گرفت.

بعد از آن آبائی، نایب‌رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران به مسئله بازآفرینی شهری اشاره کرد که باید به نکات و اصول علمی شهرسازی توجه شود. شهرهای ایران با چالش‌های جمعیتی، زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند و باید به اصول علمی و اجتماعی در شهرسازی توجه شود. ما با فقدان مسکن مناسب روبرو هستیم. خیلی از مسکن‌ها پلاک ندارند و افراد در آن ساکن هستند و ما باید این موارد را در اجلاس اسکن بشر مورد توجه قرار دهیم. همچنین باید به هوشمندسازی حوزه مسکن توجه کافی شود.

بعد از آن نجفی تأکید کرد که هر نقدی باید همراه راه‌حل باشد. ما در کمیسیون انرژی اتاق ایران تلاش کرده‌ایم که براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تمام طلب‌های بخش خصوصی از دولت را، با نفت تهاتر کنیم و شما هم می‌توانید در این شرایط از ظرفیت قانونی تهاتر استفاده کنید؛ کمیسیون انرژی اتاق ایران هم آماده همکاری است.

در ادامه حاضران در نشست مسائل و مشکلات خود را در حوزه صنعت ساختمان، پیشنهاد بهبودی خود را در این حوزه ارائه کردند و پیشنهادهایی برای برگزاری نشست اسکان بشر و توسعه خدمات مهندسی، توانمندشدن تشکل‌ها و همکاری‌های چندجانبه تشکل‌ها باهمدیگر مطرح شد.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha