۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
آینده روشن کسب و کارهای دیجیتال در اصفهان| نسخه‌های تکراری کارساز نیست
در گفت و گو با بازار بررسی شد؛

آینده روشن کسب و کارهای دیجیتال در اصفهان| نسخه‌های تکراری کارساز نیست

اصفهان- رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان معتقد است که بستر رشد و توسعه کسب‌وکارهای نوین در حد مطلوبی در ایران فراهم است و کارآفرینان دیجیتال موفقی در ایران حضور دارند.

سعید امامی ابرقویی؛ بازار: کسب و کارهای الکترونیکی به سرعت در ایران و جهان در حال رشد هستند و این امر سبب شده تا اکوسیستم کارآفرینی ایران تحت تاثیرات شدید رشد این مدل کسب و کار قرار گیرد. با وقوع پاندمی کرونا سرعت شکل گیری کسب و کارهای الکترونیکی شتاب فزاینده ای گرفت و این امر سبب شد تا توجه علمی به این موضوع به اندازه کافی به همراه نیازهای آن بومی سازی نشود.

گرچه کارشناسان معتقدند که بستر رشد و توسعه کسب‌وکارهای نوین در حد مطلوبی در ایران فراهم است و کارآفرینان دیجیتال موفقی در ایران حضور دارند اما توجه به نیازهای بومی و اقلیمی رشد کسب و کارهای الکترونیکی با توجه به دایره بزرگ و نامحدود بازار آنها در بسیاری از نقاط مغفول مانده است و این امر موجبات آن را فراهم آورد تا در پرونده‌ای وضعیت کسب و کارهای الکترونیکی در استان اصفهان را مورد توجه قرار دهیم.

با حمید گودرزی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر در این خصوص بدانیم.

*آینده کسب و کارهای دیجیتال در استان اصفهان را چگونه می بینید؟
آینده از آن کسب‌وکارهای دیجیتال است. این مسئله را از دو بعد بررسی می‌کنیم؛ اول، الزامات دیجیتال شدن و دیگری نگرش، علم و عمل مسئولان استانی و همشهریان اصفهانی نسبت به این نوع کسب‌وکارها است.

وقتی از کسب‌وکارهای دیجیتال سخن می‌گوییم مراد نوآوری و بهره‌وری بیشتر است و وقتی از اصفهان سخن می‌گوییم مفهوم محافظه‌کاری و چسبندگی به علم و ابزار موفق گذشته در ذهن پدیدار می‌شود.

تغییر مدل کسب‌وکارها از حالت سنتی به مدرن قطعا با خود رفاه، بهره‌وری و حتی هزینه کمتری را برای صاحبان کسب‌وکار و استفاده کنندگانشان به همراه می‌آورد ولی نوآوری در ذات خود برای کسب‌وکارهای قبلی و قدیمی مخاطره آمیز است.

با توجه به زیرساخت‌های مناسب همچون دانشگاه‌ها، شهرک علمی و تحقیقاتی و پویا بودن این اکوسیستم، راه پیشرفت کسب‌وکارهای دیجیتال در استان هموار است ولی برای ایجاد حرکت موثر، دستوری کردنِ استفاده از سیستم‌های مدرن و جایگزین و همراهی و همکاری با مراکز فناور و نوآور در اولویت مسئولان استانی باید قرار بگیرد.

*چه عواملی را در ساماندهی و توسعه این مدل کسب و کارها موثر می‌دانید؟
با توجه به اینکه سرعت تولید و شکست مدل‌های کسب‌وکارهای نوین نرخ بالایی دارد شناسایی و ساماندهی آن کار دشواری بوده و در ابتدا نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی و اصلاح قانون تجارت برای فعالیت‌های سده‌ پیش رو دارد.

معرفی استارتاپ‌ها و کارآفرینان دیجیتال موفق و الگو سازی و تدوین نقشه راه مشخص برای تازه واردان نیز از عوامل موثر در ساماندهی و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال است.

*دلیل روی آوردن جوانان به کسب و کارهای الکترونیکی چه می تواند باشد؟
خلاقیت را می‌توان از کلیدی‌ترین شاخصه‌های ورود به دنیای استارتاپ‌ها نامید. عمدتا تولیدات دانش‌بنیان، نوآور و فناور نیازمند دانش به روز بوده که این مساله برای فعالان در محدوده‌ سنی جوانان ساده‌تر است. ولی طبق آمار جهانی استارتاپ‌هایی که کارآفرینان و مدیران آنان در رده بزرگسال قرار دارند احتمال موفقیت بیشتری نسبت به دیگر تیم‌ها دارند.

*آیا آمار و اطلاعات کافی برای رشد این کسب و کار ها موجود است تا مالکان کسب و کار را هدایت کند؟
بزرگترین مشکل همین جاست. هادیان، ناجیان و مربیان این کسب‌وکارها عمدتا از افرادی هستند که تا کنون حتی یک کسب‌وکار هم راه اندازی نکرده‌اند و داعیه مشاور و منتور دارند.

حجم بالای مقالات و کتب و سخنرانی‌های بی‌کیفیت، غیربومی و غیراستاندارد نیز باعث گمراهی کارآفرینان دیجیتال شده است. مشکل هر کسب‌وکار با توجه به نوآور بودن آن، مساله‌ای جدید بوده و نسخه‌های تکراری و قدیمی برآن کارساز نخواهد بود.

*جایگاه کنونی کسب و کارهای الکترونیک از جنبه شان مالک چگونه است ؟
در حد کلان اگر نگاهی به سازمان‌های مدعی و متولیان این حوزه بکنید متوجه می‌شوید که به طور کل جایگاه مشخص و منحصربفردی برای این حوزه تعریف نشده است ولی این نوع کسب‌وکارهای نوآور، دانش‌بنیان و خلاق به خاطر کارآیی بالایی که در تمامی امور می‌توانند داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به خاطر چاره‌ساز بودنشان در اکثر امور مورد نیاز و کارآمد هستند.

*راهکار و پیش بینی شما برای آینده بازار کسب و کارهای الکترونیکی چیست؟
به‌راحتی می‌توان قدرت به دست آمده توسط این نوع کسب‌وکارها در جهان را مشاهده کرد و در این مسیر، ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بستر رشد و توسعه کسب‌وکارهای نوین را در حد مطلوبی فراهم کرده و کارآفرینان دیجیتال موفقی را در خود جای داده‌است.

با توجه به نرخ رشد فراگیر این کسب‌وکارها و احتمال موفقیت آن ایجاد سبد سرمایه‌گذاری برای ورود به سهام‌داران این کسب‌وکارها می‌تواند راهکار مناسبی برای سرمایه‌گذاران و همچنین کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، نوآور و فناور باشد.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha