۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
آرامش در بازار ادوات کشاورزی| قیمت تراکتور ثابت ماند
تحلیل بازار ادوات کشاورزی؛

آرامش در بازار ادوات کشاورزی| قیمت تراکتور ثابت ماند

تبریز- بررسی قیمت تراکتور و دیگر ادوات کشاورزی طی دو هفته گذشته حاکی از ثبات قیمت ها و آرامش در بازار ادوات کشاورزی دارد.

بازار؛ گروه استان ها: بخش کشاورزی از آن جهت دارای اهمیت فراوانی است که یکی از زنجیره‌های مهم تأمین مواد غذایی و امنیت غذایی در کشور به شمار می‌رود و تهدید این بخش و یا وارد ساختن شوک به آن می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

در این بین ادوات کشاورزی و ماشین آلات مورد نیاز برای کاشت، داشت و برداشت نیز تأثیر فراوانی روی قیمت محصول نهایی دارد و کاهش و یا افزایش قیمت ادوات کشاورزی به صورت مستقیم می‌تواند روی نرخ محصولات کشاورزی نقش ایفا کند.

به عنوان مثال رشد قیمت تراکتور علاوه بر اینکه خرید این ماشین کشاورزی را برای کشاورزان مشکل می‌کند، موجب خواهد شد که قیمت خدمات کشاورزی هم افزایش یابد و از این طریق می‌تواند بر روی قیمت همه محصولات کشاورزی تأثیر بگذارد. تراکتور بیشتر برای شخم زدن زمین‌های کشاورزی به کار می‌رود و رشد قیمت آن قطعاً به رشد قیمت دستمزد برای شخم زدن زمین کشاورزی منجر خواهد شد.

این مسئله در نهایت موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو خواهد شد؛ بنابراین از این طریق افزایش قیمت در نهایت امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت و بر روی زندگی عموم مردم جامعه تأثیرگذار است.

با این توضیحات در ادامه به تحلیل بازار تراکتور و دیگر ادوات کشاورزی در گفتگو با امین رضازاده فعال بازار ادوات کشاورزی می‌پردازیم.

آرامش در بازار ادوات کشاورزی| قیمت تراکتور ثابت ماند

این فعال بازار ادوات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طی دو هفته گذشته شاهد آرامش در بازار ادوات کشاورزی بودیم و قیمت اکثر ادوات ثابت بود.

امین رضازاده با بیان اینکه کشاورزان با مشکل نقدینگی روبه رو هستند، افزود: آنها قدرت خرید ادوات کشاورزی را نداشته و برای همین شاهد ثبات قیمت ها بودیم.

وی سپس در خصوص قیمت انواع تراکتور نیز گفت: تراکتور سنگین از نوع ۳۹۹ حدود ۵۳۰ تا ۵۴۰ میلیون تومان معامله می شود. همچنین تراکتور ۴۱۲۰ نیز به قیمت ۶۲۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود با عرضه تراکتور توسط کارخانه شاهد کاهش قیمت نیز باشیم، ادامه داد: قیمت دیگر ادوات کشاورزی نیز باتوجه به عرضه بالایی که توسط کارخانجات مختلف در کشور انجام می شود، ثابت بوده و تغییر خاصی در قیمت ها نداشتیم.

این فعال بازار ادوات کشاورزی همچنین گفت: امیدواریم با کنترل قیمت ها و همچنین کاهش آن شاهد افزایش تقاضا از سوی کشاورزان باشیم.

رضازاده سپس در خصوص قیمت گذاری دستوری تراکتور نیز گفت: قیمت گذاری دستوری باعث قاچاق و ایجاد رانت و فساد در بازار می شود و متاسفانه در بازار تراکتور نیز شاهد تاثیر قیمت گذاری دستوری بر روند طبیعی قیمت ها و عرضه و تقاضا هستیم.

کد خبر: ۱۵۲٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha