۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
بازخوانی مشکلات مرغداری‌ها از تولید تا مصرف/ رد پای کرونا در بازار مرغ
گزارش بازار از خراسان رضوی؛

بازخوانی مشکلات مرغداری‌ها از تولید تا مصرف/ رد پای کرونا در بازار مرغ

مشهد- روزانه ۴۰۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی مصرف می‌شود که در این راستا تعداد یک هزار و ۴۰۰ واحد تولیدکننده مرغ گوشتی نیاز جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزارنفری این استان را تأمین می‌کنند اما متأسفانه با شیوع بیماری کرونا تعادل عرضه و تقاضا در این بازار به‌هم‌خورده و مرغداران به دلیل نبود مشتری ضرر می‌دهند.

خبرگزاری بازار؛ شیوع بیماری کرونا که مدتی است کرکره بسیاری از رستوران‌ها، هتل‌ها و آشپزخانه‌ها را پائین کشیده است موجب شده تا مصرف مرغ به پائین ترین حد ممکن خود برسد و تولیدکنندگان را با مشکل عرضه روبرو کند.

مرغداران همه‌ساله که برای پاسخ به نیاز شب عید در بهمن‌ماه ۹۸ جوجه ریزی را افزایش می‌دادند حالا به دلیل تقاضای کم برای فروش محصول دستشان در پوست گردو مانده است.

مرغداران ضرر می‌دهند

صاحب یکی از مرغداری‌های روستایی مشهد که حاضر نیست نام روستا و مرغداری‌اش را در گزارش قید کنیم به ما می‌گوید: به دلیل نبود بازار فروش در حال حاضر مجبور هستیم  مرغ را به کیلویی ۵۷ هزار ریال به دلالان بفروشیم این در حالی است که فروش مرغ به این قیمت برای ما ضرر است.

حسین در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: فروش مرغ به زیر قیمت ۸۵ هزار ریال برای مرغداری ضرر است اما متأسفانه به دلیل اینکه بسیاری از مرغ‌ها اضافه‌وزن پیدا کردند و از طرفی مرغ بیش از یک کیلو ۸۰۰ گرم خریدار ندارد و نگهداری آن نیز به‌صرفه نیست مجبور به فروش حتی به قیمت پائین تر شدیم.

واردات مرغ از خارج استان

در همین رابطه یکی دیگر از مرغداران مشهدی بابیان اینکه روزانه خودروهای بسیاری از شهرستان‌های هم‌جوار ازجمله قوچان، و حتی قائن در استان خراسان جنوبی مرغ به مشهد حمل می‌کنند، بیان می‌کند: درحالی‌که مرغ‌های تولیدکنندگان استان روی دستشان مانده حجم زیادی مرغ از استان‌های هم‌جوار به این استان حمل می‌شود.

برخی از فروشندگان به دلیل اینکه قیمت مرغ در شهرستان و قیمت کشتار مرغ نیز حدود ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو ارزان‌تر تمام می‌شود لذا خرید مرغ از دیگر شهرستان‌ها و واردات آن به مشهد را ترجیح می‌دهند

صادقی به ما می‌گوید: برخی از فروشندگان به دلیل اینکه قیمت مرغ در شهرستان و قیمت کشتار مرغ نیز حدود ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو ارزان‌تر تمام می‌شود لذا خرید مرغ از دیگر شهرستان‌ها و واردات آن به مشهد را ترجیح می‌دهند.

 وی اظهار می‌کند: اگرچه گفته می‌شود که حمل مرغ به استان خراسان رضوی ممنوع است اما پس این وانت‌هایی که هرروز مرغ‌های تکه شده را از خراسان جنوبی در بازار عرضه می‌کنند چگونه وارد این استان می‌شوند!

حمایت دوسویه باشد

در همین راستا یکی دیگر از مرغداران خراسانی بابیان اینکه بسیاری از مرغ‌های وی به دلیل ازدیاد وزن  به فروش نرسیده است به ما می‌گوید: سال گذشته هنگامی‌که قیمت گوشت مرغ افزایش یافت به‌یک‌باره اداره تعزیرات و صنعت و معدن برای حمایت از مصرف‌کننده وارد میدان شد و مرغدار را موظف کرد که تولید خود را به قیمت مصوب دولتی یعنی ۱۲۹ هزار ریال بفروشد لذا حالا که امسال ورق برگشته است باید تعزیرات برای حمایت از ما وارد میدان شود و به نفع ما قیمت را بالا ببرد.

وی بابیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام، تنها مرغ با سایز یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ گرم را خریداری می‌کند می‌افزاید: همین موضوع خود سد راه فروش مرغ به دولت شده است.

ورشکستگی تولیدکنندگان

محمد نیز صاحب یکی از مرغداری‌های اطراف مشهد به ما می‌گوید: به امید فروش شب عید در بهمن‌ماه سال گذشته ۱۰ هزار جوجه ریزی داشتیم اما بیماری کرونا و نبود مشتری برای هیچ شخصی قابل پیش‌بینی نبود.

وی عنوان می‌کند: با توجه به افزایش قیمت جوجه و سایر نهاده‌ها، قیمت تمام‌شده تولید مرغ در سالن به ۹۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم رسیده است اما مرغ زنده بیش از ۶۰ هزار ریال مشتری ندارد و لذا با احتساب ضرر ۴۰ هزار ریالی در هر کیلوگرم تولید مرغ افزون بر یک میلیارد ریال ضرر به این واحد تولید وارد کرده است که موجب ورشکستگی ما شده است.

کاهش تقاضا سرآغاز مشکلات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در توضیح مشکلات به وجود آمده و اقدامات سازمان متبوعش برای حمایت تولیدکنندگان به بازار گفت: امسال تمامی تولیدکنندگان چه در حوزه صنعت و چه در حوزه کشاورزی متأثر از ویروس کرونا متضرر شدند.

محمدرضا اورانی بابیان اینکه استان خراسان رضوی تنها در ایام نوروز همه‌ساله میزبان ۱۰ میلیون زائر و گردشگر بوده است، اظهار کرد: حضور این‌همه میهمان طبیعی است که حجم قابل‌توجهی از مصرف گوشت سفید و قرمز و حتی لبنیات را به خود اختصاص می‌دهد اما تعطیلی مراکز اقامتی و رستوران‌ها و ممنوعیت برپایی مجالس همگی بر مصرف مواد پروتئینی و به هم خوردن عرضه و تقاضا تاثیرسوء گذاشته است.

حمایت از تولیدکنندگان

اورانی بابیان اینکه ۲۶ درصد جوجه ریزی در بهمن‌ماه سال گذشته نسبت به سال ۹۷ افزایش داشت، عنوان کرد: با توجه به مشکلات به وجود آمده برای تولیدکنندگان و به‌منظور حمایت از آن‌ها که موفق به فروش تولیدات خود نشدند لذا تاکنون نسبت به خریداری چهار هزار و ۸۰۰ تن مرغ گوشتی از مرغداری‌های استان اقدام شده است.

با توجه به مشکلات به وجود آمده برای تولیدکنندگان و به‌منظور حمایت ازمرغداران نسبت به خریداری چهار هزار و ۸۰۰ تن مرغ گوشتی اقدام شده است

وی بابیان اینکه تا یکم اردیبهشت‌ماه افزون بر سه هزار و ۶۰۰ تن مرغ خریداری‌شده از مرغداری‌های استان تحویل گرفته‌شده است، اظهار کرد: این رویه برای تحویل گرفتن باقی تولیدات تا سقف تعهدات همچنان ادامه دارد.

وی بابیان اینکه افزایش تعرفه صادرات نیز تا پیش‌ازاین خود به‌عنوان یکی از عوامل سد راه صادرات بود بیان کرد: قبلاً تعرفه صادرات مرغ به ازای هر کیلو ۵۰ هزار ریال بود که در حال حاضر این رقم به ۱۵ هزار ریال رسیده است لذا با صادرات مجدد مرغ به کشورهای هم‌جوار و هم‌چنین خریداری مرغ تولیدشده امیدواریم مشکلات مرغداران تا حد امکان جبران شود.

نهاده‌های طیور و دام تأمین‌شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص ابراز نگرانی تولیدکنندگان برای تأمین نهاده‌های طیور و شایعه نبود دان مرغ  نیز بیان کرد: نهاده‌های طیور و دام استان باید از بندر امام خمینی(ره) یا بندرعباس به این استان حمل و توزیع شود لذا شیوع ویروس کرونا موجب شد تا در انتقال این نهاده‌ها توسط ناوگان حمل‌ونقل باری با تأخیر و وقفه مواجه شویم.

اورانی با اطمینان خاطر مبنی بر اینکه کمبودی برای تهیه نهاده‌های طیور در استان وجود ندارد ابراز کرد: وزارتخانه در تلاش است عقب‌ماندگی در حمل‌ونقل نهاده از بندر امام خمینی یا بندرعباس را جبران کند و لذا دغدغه تولیدکنندگان  قابل‌درک بوده و به‌زودی برطرف می‌شود.

تلاش برای حذف دلالان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم‌چنین در خصوص این پرسش که نهاده‌های وارداتی چگونه سر از بازار آزاد درمی‌آورند نیز گفت: در این رابطه معتقدیم که نظام تأمین و تخصیص نهاده باید اصلاح شود.

اورانی بابیان اینکه طبیعی است هنگامی‌که نهاده‌ای با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود لذا بسیاری از افراد را ترغیب می‌کند تا باعرضه آن در بازار آزاد و از این طریق کسب درآمد کنند، افزود: در این راستا  تا زمانی که نظام تأمین و تخصیص نهاده به این شکل باشد، اشکالاتی وجود خواهد داشت.

وی بابیان اینکه ممکن است تولیدکنندگان اندکی به طمع دریافت این سود باواسطه‌ها همکاری کنند لذا تمام تلاش خود را برای حذف دلالان و حمایت از تولیدکننده واقعی در دستور کار قراردادیم.

خراسان رضوی معدوم‌سازی جوجه نداشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم‌چنین بابیان اینکه این استان با بهره‌مندی از هشت واحد مرغ مادر بالغ‌بر ۵۰ درصد جوجه موردنیاز استان را تأمین می‌کند افزود: خوشبختانه معدوم کردن جوجه در واحدهای مرغ مادر این استان وجود نداشت.

اورانی هم‌چنین با اشاره به شایعات منتشره مبنی بر کاهش جوجه ریزی توسط مرغداری‌ها و احتمال کاهش تولید نیز پاسخ داد: جوجه ریزی در فروردین امسال بالغ‌بر شش میلیون قطعه در استان بوده است لذا با توجه به این میزان و خرید مرغ گوشتی که داشتیم، نگرانی برای تأمین مرغ گوشتی مردم در ایام ماه رمضان وجود ندارد.

کد خبر: ۱۵٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha