۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
خسارت ۲۰ هزار میلیارد تومانی قطع گاز و برق| بهره برداری از فاز نخست نیروگاهی ۱.۵ سال بعد
مدیرعامل فولاد مبارکه در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

خسارت ۲۰ هزار میلیارد تومانی قطع گاز و برق| بهره برداری از فاز نخست نیروگاهی ۱.۵ سال بعد

طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه  عدم النفعی ناشی از قطعی گاز و برق را برای این واحد فولادی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: فاز نخست نیروگاه برق این واحد ۱.۵ سال دیگر به بهره برداری میرسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: به دنبال قطعی های برق در سال گذشته قرار بر این شد که واحدهای فولادی بخشی از برق مورد نیاز خود را تامین کند، تا شاید اینگونه فاصله حدود ۱۵ هزار مگاواتی بین تولید و مصرف این انرژی هم کمتر شود. حالا مدیرعامل یکی از بزرگترین مجتمع های بزرگ فولادی کشور می گوید که فاز نخست این نیروگاه حدود ۱.۵ سال دیگر به بهره برداری می رسد. با این اوصاف تابستان امسال نباید خیلی روی ظرفیت تولید برقی که قرار بود توسط واحدهای فولادی ایجاد شود، حساب کرد.

۳ ماه قطعی گاز واحدهای فولادی
سید یاسر طیب نیا مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» عدم النفع قطعی گاز و برق را برای این واحد فولادی را در سال گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بیشتر قطعی ها و خسارت های ناشی از کاهش تولید مربوط به گاز بود. جالب است که بدانید حدود ۲ الی ۳ ماه گاز واحدهای فولادی قطع بود. جدای از این عدم تامین به موقع گاز مورد نیاز نیروگاه ها، خود منجر به قطعی برق هم شد و همین مساله شرایط سختی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرد.

به گفته او، مصرف گاز صنعت فولاد ایران در حال حاضر ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال است. اما چنانچه قرار باشد هدف گذاری صورت گرفته در این صنعت محقق شود به ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز در این حوزه نیاز داریم.

مدیر عامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه ۷۰ درصد انرژی کشور بر پایه گاز طبیعی تامین می‌شود، گفت: مزیت تولید فولاد در ایران بر اساس گاز ارزان و دسترسی پایدار به گاز است. اگر تامین گاز به درستی صورت نگیرد، مزیت های تولید رقابتی خود را از دست می دهیم.

ورود فاز نخست نیروگاه فولاد مبارکه در ۱.۵ سال آینده
او همچنین در پاسخ به این سوال که نیروگاهی که قرار بود که توسط فولاد مبارکه احداث شود، به کجا رسید، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته فاز اول این نیروگاه ۱.۵ سال دیگر وارد مدار می شود. ضمن اینکه این واحد تولیدی قصد دارد که به تاسیس نیروگاه های خورشیدی هم ورود کند.

طیب نیا گفت: در بحث نیروگاه خورشیدی ۵٠٠مگاواتی کارهای مطالعاتی خوبی انجام شده و عملیات اجرایی آن ظرف چند ماه آینده شروع خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۲٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha