۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
اختصاص ۷۰هزار میلیارد ریال برای توسعه راه های آذربایجان غربی| زیرساخت ها فراهم می شود؟
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

اختصاص ۷۰هزار میلیارد ریال برای توسعه راه های آذربایجان غربی| زیرساخت ها فراهم می شود؟

ارومیه - جاده‌های آذربایجان‌غربی از شمال استان گرفته تا جنوب آن به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا مناسب نیست و تخصیص۷۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه راه های استان نوید بخش بهبود شاخص ها در این بخش

بازار؛ گروه استان ها: هم‌اکنون ۱۰ هزار و ۷۷۷ کیلومتر راه بین شهری و روستایی در استان وجود دارد که از این مقدار ۲ هزار و ۸۲۵ کیلومتر آن راه بین شهری و مابقی را راه روستایی تشکیل می‌دهد، میانگین برخورداری از راه آسفالت روستایی در کشور ۶۶ درصد است و این میزان در آذربایجان‌غربی تنها ۵۱ درصد برآورد می‌شود.

هم اکنون بیش از ۴۹ درصد از راه‌های روستایی آذربایجان غربی آسفالت ندارند و وضعیت جاده‌های شهری به خصوص راه‌های مرزی از وضعیت نامناسبی برخوردار است وضعیتی که مناسب آذربایجان غربی که عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا را یدک می‌کند برازنده نیست.

بی‌تردید استاندارد بودن جاده‌های مواصلاتی و راه‌ها از جمله موضوعات مهم دارای اهمیت فراوانی است چون وضعیت نامناسب جاده‌ها سبب می‌شود که سالیانه هزاران مورد تصادف رخ دهد و ضمن کشته شدن تعدادی از هم وطنان، برخی نیز دچار نقص عضو شوند.

هم اکنون بیش از ۴۹ درصد از راه‌های روستایی آذربایجان غربی آسفالت ندارند و وضعیت جاده‌های شهری به خصوص راه‌های مرزی از وضعیت نامناسبی برخوردار است وضعیتی که مناسب آذربایجان غربی که عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا را یدک می‌کند برازنده نیست

آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به بازارهای جهانی و اروپایی است ویژگی‌ها مسئولان می‌تواند با برنامه ریزی دقیق و اصولی بهره کافی را از آن ببرند.

اختصاص ۷۰هزار میلیارد ریال برای توسعه راه های آذربایجان غربی| زیرساخت ها فراهم می شود؟

۳۳ کارگاه راهسازی در آذربایجان غربی فعال است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت راه های استان و اقدامات برای بهبود عقب ماندگی آذربایجان غربی در حوزه راه های ارتباطی گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی و مزیت ترانزیتی کالا در این استان و اینکه یک چهارم پایانه های مرزی کشور در استان ما قرار دارد توجه ویژه به حوزه راه‌ها در این استان وجود دارد.

محسن حمزه لو با بیان اینکه باید به این مسئله توجه ویژه کرد که استفاده از مزیت ترانزیتی جز با توجه به راه‌های استان میسر نمی‌شود و باید این مسئله با حجم ترافیک راه‌های استان متناسب باشد، افزود: با تزریق منابع مالی شاهد کاهش تلفات جاده ای و رونق صادرات و ترانزیت کالایی در استان خواهیم بود و در حال حاضر ۳۳ کارگاه راهسازی در سطح استان فعال است و راه اصلی در استان وجود ندارد که در آن محل فعالیت راهسازی نداشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: حوزه راهسازی یک زنجیره است و یک طرف به پایانه مرزی و یک طرف به کریدور می رسد و تکمیل این طرح ها سهولت تردد، افزایش ترانزیت کالا و رونق اقتصادی را برای استان رقم می زند.

در حال حاضر ۳۳ کارگاه راهسازی در سطح استان فعال است و راه اصلی در استان وجود ندارد که در آن محل فعالیت راهسازی نداشته باشیم

حمزه لو با اشاره به توجه ویژه وزیر و مسئولان کشوری به توسعه بخش ارتباطی در استان، گفت: همزمان با سفر ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی ۷۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه بخش راه و ارتباطی این استان تخصیص یافت.

اختصاص ۷۰هزار میلیارد ریال برای توسعه راه های آذربایجان غربی| زیرساخت ها فراهم می شود؟

محور ارومیه- سرو در مدت یک ماه آینده به اتمام می رسد
وی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به آذربایجان غربی با تلاش مسئولان و نمایندگاه مردم استان در مجلس شورای اسلامی مواردی که در توسعه و بهسازی راه های استان طی سه ماه اخیر تدوین شده بود، منجر شد تا از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار حوزه عمرانی، ۷۰هزار میلیارد ریال برای توسعه راه‌های استان اختصاص یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: کریدور اصلی ترین موضوع مورد توجه بوده زیرا محور توسعه غرب کشور است و از شمال استان بازرگان شروع شده و تا جنوب استان شهرستان بوکان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه کل کریدور پیمان سپاری شده و عملیات در تمامی قطعات کریدوردر حال انجام است، گفت: همچنین در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی توجه شد که اعتبار ویژه برای خوی – قطور رازی، ارومیه – سرو و نقده – پیرانشهر – تمرچین مشخص شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده محور ارومیه – سرو در مدت یک ماه آینده به اتمام برسد و همچنین محور خوی – قطور – رازی نیز طی امسال به بهره برداری می رسد، گفت: محور نقده – پیرانشهر نیز تا سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد و تبدیل به محورهای بزرگراهی می شود.

حمزه لو بیان کرد: توجه به راههای اصلی شهرستان‌های کم برخوردار از دیگر مسائل مهم و مورد توجه است که محورهای میاندوآب - شاهین دژ – تکاب، پیرانشهر – سرشت، سردشت - مهاباد، چالدران – قره ضیا الدین و پلدشت را شامل می شود.

وی اضافه کرد: برای طرح های راهسازی برخی محورها نیز از منابع استانی هزینه می شد و هفت هزار میلیارد ریال نیز در اختیار اعتبارات استانی قرار گرفت و این طرح ها نیز با این اعتبارات اجرایی و تکمیل می‌شود.

حمزه لو با اشاره به مهمترین طرح های استانی که در حال حاضر در حال انجام است، بیان کرد: محورهای ریحان آباد – جارچلو، میاندوآب تپه رش به فسندوز، خوی – حمزیان، خوی – چالدران و خوی به چایپاره از جمله این محورها هستند.

اختصاص ۷۰هزار میلیارد ریال برای توسعه راه های آذربایجان غربی| زیرساخت ها فراهم می شود؟

۱۲ هزار میلیارد ریال به حوزه راه‌های روستایی آذربایجان غربی تخصیص یافت
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره بخش راه‌های روستایی نیز، بیان کرد: راههای روستایی توسط اداره کل راهداری و حمله نقل جاده ای رسیدگی می شود و ۱۲ هزار میلیارد ریال نیز به حوزه راههای روستایی استان تخصیص یافته است.

در بخش راه های روستایی از شاخص کشوری عقب بودیم و این تخصیص اعتبارات و فعالیت در حوزه راههای روستایی استان را به میانگین کشوری می رسانیم، حذف نقاط حادثه خیر، رسیدگی به روشنایی گردنه ها و بهسازی ورودی شهرها از دیگر مسائل مورد توجه این اداره کل است

حمزه لو تاکید کرد: در بخش راه های روستایی از شاخص کشوری عقب بودیم و این تخصیص اعتبارات و فعالیت در حوزه راههای روستایی استان را به میانگین کشوری می رسانیم، حذف نقاط حادثه خیر، رسیدگی به روشنایی گردنه ها و بهسازی ورودی شهرها از دیگر مسائل مورد توجه این اداره کل است.

وی با اشار به تعیین تکلیف قطعه سوم آزادراه ارومیه – تبریز بیان کرد: مقرر شد تا در مدت ۱۰ روز این قطعه پیمان سپاری و تعیین تکلیف می شود تا از این مسیر به کریدور مرکزی کشور متصل شویم زیرا این مسیر در بازگشایی گره ترافیکی استان ما تاثیر مهمی دارد.

حمزه لو ادامه داد: با توجه به اینکه بزرگراه بین المللی اورمیه – سرو تا یک به اتمام می رسد، حجم ترافیکی گسترده ای در این مسیر ایجاد می شود که با بهره برداری از آزاد راه ارومیه – تبریز این حجم ترافیکی کنترل خواهد شد.

وی بیان کرد: قطعه یک و ۲ آزاد راه ارومیه – تبریز که در حوزه آذربایجان غربی قرار دارد به اتمام رسیده و در قطعه سه که با ۲ دهنه تونل در حوزه آذربایجان شرقی است، مشکل پیمان سپاری وجود دارد.

حمزه لو عنوان کرد: در نظر داریم برای جلوگیری از زمان بر شدن، یکی از تونل‌های آزادراه ارومیه -تبریز امسال و تونل دیگر در سال بعد به بهر برداری برسد و اگر قرارداد پیمان سپاری مشخص شود این روند تعیین تکلیف می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: ایستگاه های قطار و مسیر ریلی ازد یگر مسائل مهمی است و تاکنون از ظرفیت باری این بخش استفاده نشده است.

اختصاص ۷۰هزار میلیارد ریال برای توسعه راه های آذربایجان غربی| زیرساخت ها فراهم می شود؟

چهار هزار میلیارد ریال برای توسعه بخش ریلی آذربایجان غربی تخصیص می شود
حمزه لو با تاکید بر ضرورت توسعه بخش ریلی استان اضافه کرد: چهار هزار میلیارد ریال نیز برای تکمیل ایستگاه‌ها، سکوهای بارگیری و ایستگاه‌های سوخت گیری و تکمیل مسیر ارومیه به مراغه تخصیص یافت تا حمل و نقل ریلی افزایش و کاهش تلفات جاده ای را شاهد باشیم.

وی با اشاره به افتتاح پالایشگاه قیر ارومیه نیز گفت: با افتتاح این پالایشگاه شاهد تولید قیر استاندارد و تامین محصول مورد نیاز استان و صادرات آن را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تاکید کرد: مهمترین مشکل ما کیفیت آسفالت بود که با افتتاح این پالایشگاه شاهد ارتقای کیفیت و افزایش طول عمر آسفالت خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه این اداره کل تکلیف قانونی در خصوص احداث ساختمان‌های دولتی دارد، گفت: سعی کردیم طرح‌هایی که پیشرفت فزیکی لازم دارند و مور نیاز مردم هستند را شناسایی کنیم و در این راستا بیمارستان‌های سلماس و میاندوآب، پایگاه‌های امداد جاده ای و چندین ورزشگاه ورزشی و مدرسه داریم که در سفر وزیر به تناسب پیشرفت به تمام این طرح ها ردیف اعتباری و بودجه تخصیص داده شد.

حمزه با اشاره به توان فنی و مهندسی آذربایجان غربی گفت: طرح های عمرانی و ساختمانی دو مولفه دارد، توان اجرایی و فنی و توان مالی که از نطر توان مهندسی و پیمانکاری مشکلی نداریم و اصلی ترین دغدغه ما تامین منابع مالی است.

با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

آذربایجان غربی با بیش از ۳۷ هزار کیلومتر مربع مساحت در منتهی الیه شمال غرب کشور قرار دارد و علاوه بر داشتن ظرفیت‌های مختلف، پتانسیل ویژه ای در حوزه مرز و تجارت دارد، فاصله حدود هفت ساعته با ترابوزان و ساحل دریای سیاه و مسافت حدود ۱۲ ساعته از مرز سرو تا مرسین در ساحل مدیترانه و همچنین فاصله حدود ۶۰۰ کیلومتری با شهرهای باتومی و تفلیس گرجستان و همچنین هم مرز بودن با استان اربیل شمال عراق و نیز جمهوری خودمختار نخجوان از جمله مهمترین مزیت‌های آذربایجان غربی است که تاکنون به آن توجه نشده و مغفول مانده است.

امید می رود با تزریق اعتبارات ویژه برای جبران عقب ماندگی استان در حوزه راه در سالهای آتی شاهد رونق اقتصادی و توسعه بیش از پیش استان باشیم.

کد خبر: ۱۵۲٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha