۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
تغییر سرعت قطارهای مسافری و توسعه حمل ونقل ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

تغییر سرعت قطارهای مسافری و توسعه حمل ونقل ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته بر تغییر سرعت قطارهای مسافری و واگن‌ها تاکید کرد و گفت:‌ این امر در دستور کار وزارت راه است.

به گزارش بازار، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته که روز سه‌شنبه، سوم خرداد ماه برگزار شد، گفت: خوشبختانه حجم شرکت‌کنندگان شرکت‌های حوزه دانش‌بنیان و شرکت‌های ساخت بخش واگن و لوکوموتیو امروز نشان داد دارای توانمندی بسیار خوبی هستیم.

وی با بیان اینکه امروز بخش حمل و نقل مهم‌ترین مزیت ما است، عنوان کرد: طی چند ماه گذشته با سفر به کشورهای همسایه یکی از موضوعات مهم که توافق با کشورهای مختلف در حوزه حمل و نقل بود را دنبال کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان و ... در حوزه حمل و نقل توافقات بسیار خوبی صورت گرفت، اظهار کرد: روز گذشته نیز با کشورهای حاشیه خلیج فارس در عمان توافق بسیار خوبی در زمینه حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ترکیبی با عمان را در دستور کار قرار دادیم تا عمانی‌ها با ایجاد یک مرکز لجستیک در ایران بتوانند کالاهای خود را از طریق خطوط ریلی ایران به آسیای میانه ارسال کنند.

قاسمی با تاکید بر اهمیت توسعه ظرفیت‌های حمل ونقل کشور، گفت: امروز اگر هرچه سریعتر سازماندهی وتوافقات خود را با کشورهای دیگری که نیاز به حمل و نقل از طریق خاک کشور ما را دارند، انجام ندهیم، عقب می‌مانیم.

وی افزود: فردا نیز با معاون نخست‌وزیر روسیه که به ایران سفر می‌کند، دیدار خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ظرفیت ایران در میزان عبور حجم باری از کشور بیش از ۲۰ میلیون تن است و این به آن معنا است که میزان مذکور می‌تواند ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور را در پی داشته باشد.

قاسمی با بیان اینکه به منظور توسعه ظرفیت حمل ونقل کشور برنامه‌ریزی صورت گرفته است، گفت: از مهم‌ترین مشکلاتمان در این حوزه بخش واگن و ریل است که در صدد توسعه آن هستیم و دراین راستا توانمندی‌هایی در کشور وجود دارد.

وی افزود: سازندگان ایرانی در حوزه ساخت واگن توانمند هستند و در این زمینه نیاز به کشورهای دیگر وجود ندارد، لذا با انعقاد قراردادهای جدید به شرکت‌ها سفارش داده‌ایم تا امسال حجم تولیدشان افزایش یابد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، حدود ۱۴هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد و سه هزار کیلومتر نیز کریدورهای اصلی همچون چابهار، رشت، آستارا و کریدورهای غربی کشور در حال ساخت است.

قاسمی نیازمندی لوکوموتیو ایران را بیش از یکهزار دستگاه خواند و اظهار کرد: اگر امروز بیش از هزار دستگاه لوکوموتیو در اختیار داشتیم، می‌توانستیم ۲۰ میلیون بار را از کشور عبور دهیم و این راه را یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشور قرار دهیم؛ ‌ چراکه هنگامی که کشوری منبع امور ترانزیت ‌شود، از لحاظ سیاسی، امنیتی و بسیاری از مزیت‌های دیگر را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه لوکوموتیو کسری وجود دارد، گفت: در این راستا به شرکت مپنا نیز اعلام کردیم تا سقفی که طی سه، چهار سال آینده ظرفیت ساخت دارند، قرارداد منعقد می‌کنیم و ظرفیت‌های داخلی شرکت‌های دیگری که امکان تولید دارند را نیز پر خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان و تولیدی یکی از امیدهایی است که می‌توانیم در خصوص توسعه حوزه ریلی کشور داشته باشیم.

قاسمی تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه مقرر شده بیش از ۳۰ میلیون تن و ۳۰ درصد بار کشور در حوزه ریلی حمل شود که این عدد به یک سوم نیز نرسیده و سرعت قطارهای باری کشور بسیار کم است و این امر در حمل بار بسیار تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه سرعت قطارهای مسافری و واگن‌ها باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: این امر نیز جزو برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است؛ با اقدامات و توانمندی که در کشور وجود دارد نیز امیدواریم بتوانیم توسعه حمل و نقل ریلی که جزو نیازهای جدی کشور ایران است را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از کشورها بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل را از طریق خطوط ریلی انجام می‌دهند، چراکه ارزان و ایمن است و یکی از محورهای توسعه حمل ونقل کشور، حمل و نقل ریلی است.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha