۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱
تلاش دولت چین در حفظ شاخص‌های اصلی اقتصادی | بازگرداندن اقتصاد به مسیر عادی
توسعه کشور اساس و کلید حل همه مشکلات است؛

تلاش دولت چین در حفظ شاخص‌های اصلی اقتصادی | بازگرداندن اقتصاد به مسیر عادی

چین تصمیم گرفته تا بسته‌ای از اقدامات را برای تثبیت عملکرد اقتصادی در تلاش برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر عادی و حفظ شاخص‌های اصلی اقتصادی در محدوده مناسب درنظر گیرد.

به گزارش بازار، شورای دولتی چین در نشست اجرایی اخیر به ریاست «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین تصمیم گرفت چین بسته‌ای از اقدامات را برای تثبیت عملکرد اقتصادی در تلاش برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر عادی و حفظ شاخص‌های اصلی اقتصادی در محدوده مناسب اتخاذ کند.

در این نشست با اشاره به افزایش فشار نزولی بر اقتصاد و مشکلات جدی پیش روی بسیاری از نهادهای بازار، بر لزوم حفظ اعتماد به نفس، پاسخ قاطعانه، به کارگیری کامل فلسفه توسعه جدید و هماهنگی واکنش به کووید با توسعه اقتصادی و اجتماعی با کارایی بالا تاکید شد.

نخست وزیر چسن در آن نشست اعلام کرد: تولید برق، حجم حمل و نقل و وام های بانکی همگی از آوریل کاهش یافته و بدون سطح معینی از رشد تولید ناخالص داخلی، اشتغال پایدار نمی تواند محقق شود. یک موضوع خوب این است که ما در چند سال گذشته از عرضه بیش از حد پول و محرک‌های انبوه خودداری کرده‌ایم و هنوز از ابزارهای سیاستی به عنوان ذخیره استفاده می کنیم.

در این جلسه مقرر شد ۳۳ اقدام در طی شش ماه که عمدتاً شامل سیاست های مالی و مرتبط است، برای پایدار ماندن عملکرد واحدهای بازار و اشتغال اجرا شود. سیاست بازپرداخت اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده معوق و جدید به صنایع بیشتری تعمیم داده خواهد شد که انتظار می رود بازپرداخت مالیات را بیش از ۱۴۰ میلیارد یوان (۲۱ میلیارد دلار) افزایش دهد و کل تخفیف مالیاتی را در سال جاری به ۲.۶۴ تریلیون یوان برساند.

سیاست پرداخت حق بیمه معوق، برنامه های بیمه سالمندی، بیکاری و ایمنی محیط کار توسط شرکت های خرد، کوچک و متوسط، خانوارهای خوداشتغال و شرکت های پذیرایی، خرده فروشی، گردشگری، هواپیمایی کشوری و بزرگراه، آبراه و راه آهن همگی مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بخش‌های حمل‌ونقل تا پایان سال جاری تمدید می‌شود و به سایر صنایعی که با مشکلات جدی مواجه هستند، تعمیم می‌یابد. در نتیجه، پرداخت های معوق امسال به ۳۲۰ میلیارد یوان خواهد رسید.

بیمه تمدید شد
یارانه ابقای کارکنان تحت بیمه بیکاری به تمامی بنگاه های آسیب دیده شرکت کننده در این طرح تعمیم می یابد. تجارت ضمانت مجدد صندوق ضمانت مالی ملی در سال جاری بیش از یک تریلیون یوان افزایش خواهد یافت.

همچنین، امنیت انرژی تامین خواهد شد. سیاست تصویب افزایش ظرفیت تولید معادن زغال سنگ مجددا کالیبره می شود و مراحل تعیین معادن زغال سنگ به ویژه برای تامین انرژی تسریع خواهد شد ضمن اینکه تعدادی از پروژه های جدید برق آبی و نیروگاه زغال سنگ در سال جاری آغاز خواهد شد.

در این جلسه تصمیم به اجرای یک رشته سیاست های مالی گرفته شد به طوری که مقیاس تسهیلات حمایتی از وام های فراگیر به مشاغل خرد و کوچک در سال جاری دو برابر می شود.

بانک ها در تعویق بازپرداخت اصل و سود وام های داده شده به بنگاه های کوچک، کوچک و متوسط ‌و خانوارهای خوداشتغال و همچنین وام کامیون، وام مسکن و وام مصرفی توسط افرادی که با مشکلات موقت مواجه هستند، حمایت می شوند.

لی گفت: برای چین، توسعه، اساس و کلید حل همه مشکلات است. ما باید به طور موثر واکنش COVID را با توسعه اقتصادی و اجتماعی هماهنگ کرده و از تجربیاتی که در دو سال گذشته به دست آورده‌ایم بهتر استفاده کنیم.

حمایت از سیاست‌ها باید تقویت شده و اقدامات سیاستی باید به سرعت در هر کجا که نیاز است اجرا شود تا شاخص‌های اصلی اقتصادی در محدوده مناسبی باقی بماند و عملکرد کلی اقتصادی باثبات باشد. در این نشست اقداماتی برای تثبیت زنجیره های صنعتی و تامین اتخاذ شد. سیاست‌ها برای امکان بازگشایی زودهنگام شرکت‌ها و تولید با ظرفیت کامل آنها به‌خوبی تنظیم می‌شود.

سیاست های مردم محور
در این نشست بر ضرورت ضروری تامین معیشت اولیه مردم تاکید شد چرا که باید افرادی که واجد شرایط دریافت مزایای بیکاری و کمک هزینه زندگی هستند و افرادی که با مشکلات روبرو می باشند، حمایت شوند. سازوکار افزایش مزایای اجتماعی برای همگامی با افزایش قیمت در صورت نیاز به سرعت فعال خواهد شد.

محدودیت‌های عبور کامیون‌ها از مناطق کم خطر کووید برداشته می‌شود و تمامی محدودیت‌های ناروا و هزینه‌های خودسرانه لغو می‌شود. پروازهای مسافری داخلی و خارجی با سرعت مناسبی افزایش می یابد.

هزینه های مصرف کننده و سرمایه گذاری موثر افزایش می یابد و محدودیت های خرید خودرو روند کاهشی به خود می گیرد.

کاهش تدریجی مالیات خرید به مبلغ ۶۰ میلیارد یوان در برخی وسایل نقلیه مسافربری وجود خواهد داشت. سیاست‌های خاص شهر برای رفع نیازهای اولیه مسکن مردم و آرزوی آنها برای بهبود شرایط مسکن اتخاذ خواهد شد.

افزون بر این، تعدادی از پروژه های زیربنایی از جمله تأسیسات حفاظت از آب، به ویژه تأسیسات آبیاری در مقیاس بزرگ، تسهیلات حمل و نقل، نوسازی جوامع مسکونی قدیمی و تونل های چند منظوره راه اندازی خواهند شد. همچنین، بانک ها تشویق خواهند شد تا وام های بلندمدت در مقیاس قابل توجهی ارائه دهند.

کد خبر: ۱۵۲٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha