۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش خصوصی ایجاد شد
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش خصوصی ایجاد شد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن ضمن بر لزوم اصلاح مدل خصوصی سازی در کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار، عزت اله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نخستین رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران ضمن تاکید بر اینکه سازمان توسعه و تجارت به خوبی کار می کند اما تمام موانع سرراهش دولتی است، گفت: ظرفیت بخش خصوصی را باید باور کرده و قبول داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید مردم را در اقتصاد به صحنه بیاوریم نه آنکه برای آن ها تصمیم گیری کنیم، اظهار کرد: مدل خصوصی سازی فروشی نیست، به طور مثال زمانی که یک کارخانه یا شرکتی واگذار می شود، دولت پولی در ازای آن دریافت می کند در صورتی که می توان با دریافت مبلغی اندک شرکت را واگذار کرد اما تعهدات را بر روی پروژه به جلو برد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: برای نمونه در یک قرارداد با یک سرمایه گذار خارجی تنها با ۲ دلار شرکتی واگذار اما از آن ها توسعه آن شرکت خواسته و تعهدات را بر روی پیشرفت و توسعه آن شرکت قرار داد. زمانی که یک سرمایه گذار به میدان دعوت می شود باید قدر و حدود وی را رعایت کرد.

اکبری تالارپشتی ادامه داد: موانع بسیاری بر سر راه خصوصی سازی وجود دارد اما چه کسی مسئول رفع آن است؟ دولت آقای رئیسی با اقدام و نگاه خوب خود برای رفع مشکلات به میدان آمده است، براین اساس مجلس نیز برای حل مشکلات دولت را یاری خواهد کرد اما با فکر و جیب مردم دیگر به بودجه و پول نیاز نداریم و می توانیم کشور را بسازیم اما باید این موضوع را باور کرده و به سرمایه گذاران اعتماد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بحث تحریم ها به موضع داخلی مربوط می شود و نه خارجی که می توان به راحتی آن را خنثی کرد، گفت: در این زمینه باید تصمیمات مجاهدانه و درستی اتخاذ شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: مقام معظم رهبری در مجلس هشتم دستور دادند که هر سال از ابتدای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه ۲۰ درصد از منابع صادرات نفت، گاز و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی واریز شود اما متاسفانه دولت ها هرسال برای رفع هزینه های جاری خود از این صندوق برداشت کردند، اینکه نفت خود را فروخته و کشور را اداره کنیم تفکر عقب مانده ای است.

اکبری تالارپشتی تاکید کرد: بعد از این موضوع حساب ذخیره ارزی در کشور ایجاد شد که در حال حاضر وضعیت درستی ندارد که باید سامان دهی شود، صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی و کمک به توسعه کشور ایجاد شد و نه برای جبران بی کفایتی مدیران نالایق، براین اساس باید این حوزه اصلاح شود.

وی در پایان با بیان اینکه مجلس از دولت برای حل مشکلات پشتیبانی می کند، افزود: رئیس جمهور شجاعانه پا به میدان گذاشته و سیاست ارز ترجیحی را که لطمات بسیاری به کشور زده، ساماندهی می کند.

کد خبر: ۱۵۲٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha