۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
شاخص بورس از نفس افتاد| با احتیاط به سراغ شاخص سازها بروید
گفتگو با سعید ابراهیمی

شاخص بورس از نفس افتاد| با احتیاط به سراغ شاخص سازها بروید

قیمت بلوک سهام ایران خودرو نباید آن‌چنان بالا باشد، زیرا پیدا کردن خریداری که بخواهد با دولت طرف شود و جلو رانت‌خواهی‌های سیاست‌گذاران بایستد، خیلی سخت است.

سمیه شوریابی؛ بازار: سعید ابراهیمی در خصوص بازار امروز، دوم خرداد بیان کرد: امروز شاخص کل با ۲۵ هزار واحد کاهش و با ۱/۵۸ درصد و شاخص هم وزن با هشت هزار و ۷۳۲ واحد کاهش و با ۱/۹۸ درصد، باعث شد افت محسوسی را در بازار شاهد باشیم.

تغییراتی که در شاخص افتاد اوایل بازار کم و در اواسط بازار افزایش پیدا کرد چنان چه در انتها ارزش معاملات خرد به ۷.۳ هزار میلیارد تومان رسید.

صنایع خودرویی و زراعتی امروز نیز با فشار فروش همراه بودند و اگر چه در پایان معاملات صفوف فروش غول های خودرویی تا حدودی جمع شد اما فروشندگان همچنان برتری داشتند و سهام این گروه با افت قیمت مواجه شدند و در مقابل گروه هایی چون قطعاتی ها و سیمانی ها با تحرکات مثبت به کار خود ادامه دادند.

وی گفت: با اینکه ارزش صف‌های خرید زیاد کاهش پیدا نکرد ولی تعداد صف‌های فروش به شدت افزایشی بود. تغییرات صف های خرید تقریبا ثابت و تغیرات صف های فروش با جهش همراه بود به طوری که در انتهای بازار ۶۸ نماد صف خرید و ۱۹۲ نماد صف فروش بودند و این نشان می‌دهد در طول بازار عرضه های زیادی داشته ایم.

بیشترین حجم معاملات را حق تقدم ولیز، شستا و خساپا به خود اختصاص دادند.

نماد وسپهر با ورود پول هوشمند و نماد وآفر با خروج پول هوشمند نیز همراه بودند.

برترین عرضه ها برای نماد فلوله و بعد از آن برای نماد تپکو و ورنا به ثبت رسید.

شاخص بورس از نفس افتاد| با احتیاط به سراغ شاخص سازها بروید

تکنیکال بودن روند بازار

این مدرس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به تکنیکال بودن بازار افزود: بازار به مقاومت شاخص در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی رسیده است. از حدود یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد شاخص رشد شارپی را تجربه کرده و مطمئنا این رشد می‌تواند یک اصلاح را در بر داشته باشد چرا که وقتی که رشد شارپ همراه با زمان کم باشد، علاوه به نیاز اصلاح قیمتی کوتاه، نیاز به اصلاح زمانی خواهد داشت.

می‌توانیم محدوده یک میلیون و ۵۳۰ تا یک میلیون و ۵۴۰ را اولین حمایت شاخص در نظر بگیریم که اگر در آن محدوده اصلاح زمانی را انجام دهد برای رشد آتی بازار می‌تواند مناسب باشد. اتفاقی که در این محدوده ایجاد شده است بیشتر بر اساس تکنیکال بوده و واکنش بازار به این رشد قابل پیش بینی بود و می شد گفت که این اتفاق خواهد افتاد. در کل این رشد و اصلاح بازار طبیعی است و جزو روند طبیعی بازار می‌باشد و جای نگرانی ندارد.

ابراهیمی صنعت فلزات را به دلیل روند حرکتی کندی که داشته اند جزو صنایع برتر بازار خواند و گفت: در این مدتی که شاخص اصلاح دارد باید مقداری از شاخص سازها دوری کرد و با دقت و توجه بیشتری به انتخاب سهم پرداخت و تک سهم ها می‌توانند گزینه های جذابی نیز برای خرید باشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در انتها با توجه به لازم بودن اصلاح زمانی ادامه داد: در مورد پیش بینی روند آتی بازار می‌توان گفت این یک روند طبیعی است و شاید یک اصلاح ۶۰ هزار واحدی را تجربه کنیم و امیدوارم یک اصلاح زمانی را هم در این مدت اتفاق بیفتد که یک آمادگی خوب و قوی برای عبور از مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی برای بازار داشته باشیم.

کد خبر: ۱۵۲٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha