۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست؟

صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست؟

صندوق سرمایه گذاری اهرمی با مکانیزم خاص خود امکان سرمایه‌گذاری افراد با سطوح مختلف ریسک را فراهم می‌کند.

به گزارش بازار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ترکیب دارایی و نوع سرمایه‌گذاری، انواع و اقسام مختلفی دارند که صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی یک نوع از این صندوق‌ها است که در آن از مکانیزم اهرم استفاده شده است. این صندوق با توجه به داشتن دو ساز و کار، هم می‌تواند مناسب افراد ریسک‌گریز و هم مناسب افراد ریسک‌پذیر باشد. در ادامه با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سازوکار صندوق اهرمی آشنا می‌شویم.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق، واحد یا نهادی است که نقدینگی‌های سرمایه‌گذاران را جمع‌اوری می‌کند و با توجه به تصمیم مدیریت صندوق، این دارایی‌ها را در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کند و از این طریق برای سرمایه‌گذاران خود سودآوری می‌کند. در واقع صندوق‌ها متشکل از یک تیم‌حرفه‌ای هستند که در قبال دریافت کارمزد، با استفاده از دانش تحلیلی خود و سرمایه‌ دیگران تلاش می‌کنند که با حداقل ریسک، بیشترین بازدهی را ایجاد کنند.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند، که شامل صندوق شاخصی، سهامی، اهرمی، مختلط، درآمد ثابت و مبتنی بر سکه طلا هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی همانطور که از نام آن مشخص است، صندوقی است که پرتفوی آن بر اساس یکی از شاخص‌های بازار (شاخص‌کل و شاخص کل هم‌وزن، شاخص قیمت و...) مشخص می‌شود و روند نمودار صندوق هم‌گام با تغییرات نمودار شاخص خواهد بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز جزء صندوق‌هایی با ریسک پایین هستند و معمولا کمی بیشتر از سود سپرده‌های بانکی را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند. یک صندوق درآمد ثابت، به‌صورت دوره‌ای به سرمایه‌گذاران خود پرداخت سود دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، اکثر سبد دارایی آن را سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهد. این صندوق‌ها اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند و میزان سرمایه سرمایه‌گذاران با تغییرات قیمت واحد این صندوق افزایش یا کاهش می‌یابد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی را هم می‌توان صندوقی بدون ریسک و هم صندوقی پرریسک معرفی کرد. در ادامه به معرفی این صندوق و نحوه عملکرد آن پرداخته خواهد شد.

صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی چگونه صندوقی است؟

همانطور که در بالا گفته شد، صندوق اهرمی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. وجود اهرم در این صندوق امکان کسب سود مضاعف را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

اما نحوه سرمایه‌گذاری و سوددهی این صندوق به‌چه صورتی است؟

این صندوق در سهام و حق‌تقدم سهام سرمایه‌گذاری می‌کند. در یک صندوق اهرمی، به‌صورت همزمان می‌تواند برای افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز مناسب باشد. واحدهای این صندوق به دو صورت قابل معامله (etf) و صدور و ابطالی قابل خریداری هستند که واحدهای صدور و ابطالی این صندوق‌ها، واحدهای بدون‌ریسک و واحدهای قابل معامله نیز واحد پرریسک نامیده می‌شوند. واحدهای صدور و ابطالی به دلیل تعیین کف و سقف سود دهی واحدهای بدون ریسک و واحدهای قابل معامله را نیز به‌دلیل وجود اهرم امکان چند برابر شدن بازدهی (سود یا ضرر) واحدهای پرریسک می‌نامند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد این صندوق نیاز است تا سازوکار آن مورد بررسی قرار بگیرد.

سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی

صندوق اهرمی یک بازه تضمینی را برای واحدهای بدون ریسک در نظر می‌گیرد. به‌عنوان مثال صندوق اهرمی x حداقل بازدهی واحدهای بدون ریسک را ۲۰٪ درصد و حداکثر بازدهی را نیز ۲۵٪ درصد در نظر می‌گیرد. اگر شخصی در این صندوق سرمایه‌گذاری کند و در این زمان بازار با ریزش مواجه شود و بازدهی صندوق منفی باشد، صندوق موظف است که حداقل سود تضمین شده (۲۰٪) را به سرمایه‌گذار پرداخت کند. در این حالت جبران بازدهی سرمایه‌گذاری واحدهای بدون ریسک، ‌ از محل واحدهای پرریسک انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران واحدهای پرریسک به صورت مضاعفی دچار زیان می‌شوند.

همچنین اگر صندوق در مدت زمان تعیین شده برای پرداخت سود، بازدهی مابین حداقل و حداکثر بازدهی تضمین شده، به‌عنوان مثال ۲۲٪ بازدهی داشته باشد، همین بازدهی کسب شده برای سرمایه‌گذاران واحدهای بدون ریسک و پرریسک لحاظ می‌شود.

چنانچه روند بازار در سیر صعودی قرار داشته باشد، و صندوق بیش از ۲۵٪ درصد (حداکثر بازدهی تضمین شده) بازدهی داشته باشد، همان ۲۵٪ درصد برای سرمایه‌گذاران واحدهای بدون ریسک در نظر گرفته می‌شود. و مازاد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران واحدهای پرریسک خواهد شد.

در صورتی که علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری درباره بورس کسب کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه آموزش کارگزاری مفید به آدرس learning.emofid.com، از بیش از ۱۰۰۰ مطلب و ویدیوهای بورسی رایگان بهره‌مند شوید.

کد خبر: ۱۵۲٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha