۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
۱۲۰ نقطه دخالت کننده در صدور پروانه ساختمانی| قوانین متناقض و متعارض در ساخت و ساز
«بازار» گزارش می دهد

۱۲۰ نقطه دخالت کننده در صدور پروانه ساختمانی| قوانین متناقض و متعارض در ساخت و ساز

در حالی شهردار تهران همواره بر کاهش زمان مدت صدور پروانه ساختمانی تاکید دارد که سازندگان می گویند این اظهارات شواف است و به نظر می رسد علاقه ای به رونق ساخت و ساز نیست.

اکبر محمودی؛ بازار: بازار ساخت و ساز در سال جاری با ایجاد قرارگاه مسکن به نظر می رسد روزهای خوب و پر رونقی را سپری کند. اما یک مشکل و یک مانع به نام تاخیر در صدور پروانه ساخت در بازار مسکن وجود دارد که بازار مسکن از آن رنج می برد و هر روز تاخیر در آغاز پروژه را که موجب تحمیل ضرر و زیان های مالی به سازندگان می شود، انبوه سازان را دلسردتر می کند.

اما اعتراضات سازندگان و انبوه سازان کوچک و بزرگ به تاخیر صدور پروانه های ساختمانی باعث شد تا سال گذشته زاکانی شهردار تهران را بر پاسخگویی وادار کند که زمان صدور پروانه های ساختمانی به دو ماه کاهش خواهد یافت.

در خصوص کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی «علیرضا زاکانی» شهردار تهران در اسفند ماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی تا این حد بالا و حتی به بیش از شش ماه تا یک سال می رسد گفت که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران به طور متوسط ۷ تا ۱۰ ماه است که شهرداری تهران تلاش می کند آنرا به زیر دو ماه کاهش دهد.

۱۲۰ نقطه دخالت کننده در صدور پروانه ساختمانی| قوانین متناقض و متعارض در ساخت و ساز

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران حداقل ۶ ماه است؟ تاکید کرده بود که در سال ۱۴۰۱ با اقداماتی که خواهد شد تلاش خواهد شد که زمان صدور پروانه ساختمانی به زیر دو ماه برسد.

از خبرها اینطور برمی آید که برخی اقدامات در شهرداری تهران آغاز شده و قرار است بزودی اجرایی شود.

پیام سال گذشته شهردار تهران اگر چه از سوی سازندگان استقبال شد و آنها را امیدوار کرد اما با گذشت زمان و گذشت ۶۰ روز از سال جاری خبرها از شهرداری های مناطق نشان می دهد که این وعده دو ماهه به هیچ وجه رعایت و پیاده نخواهد شد.

زمان صدور پروانه ساختمان به هیچ وجه مورد رضایت سازندگان نیست و اغلب انبوه سازان کوچک از طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمان گلایه دارند

جهانبخش مالکی عضو اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با بیان اینکه متاسفانه شهرداری مناطق مختلف تهران، یک طبقه نسبت به سال‌های قبل از جوازها کم کرد و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شایعه شد که قرار است جوازها اصلاح شود و یک طبقه ای که کم شده بود مجددا اضافه شد گفت: زمان صدور پروانه ساختمان به هیچ وجه مورد رضایت سازندگان نیست و اغلب انبوه سازان کوچک از طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمان گلایه دارند.

وی ادامه داد: این روزها در خوشبینانه ترین حالت زمان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها برای ساخت و ساز از زمانی که متقاضی به شهرداری مراجعه می کند تا زمانی که دستور نقشه تهیه کند و جواز ساخت بگیرد شش ماه به طول می انجامد. حالا اینکه گفته شده است در تهران زمان آن به دو ماه قرار است کاهش یابد باید به این اقدام و دستور تا حدودی شک کرد.

به نظر می رسد این اقدامات نشان از عدم استقبال شهرداری ها از ساخت و ساز باشد.

حال با توجه به اینکه شهردار تهران اعلام کرده مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در سال جاری به دو ماه خواهد رسید اما سنگ اندازی ها نشان می دهد این اقدام از حرف تا عمل فاصله زیادی دارد و حتی در برخی مناطق زمان صدور پروانه ساختمان به ۲۴ ماه هم می رسد.

روزهای ابتدایی سال جاری نشان می دهد که بازار ساخت و ساز همچنان در وضعیت خوبی به سر نمی برد و اگر قرار است روند صعودی ساخت و ساز را شاهد باشیم باید این روند را در صدور پروانه های ساختمانی و تغییر برخی رفتارها در شهرداریها مشاهده کرد.

آنطور که برخی از انبوه سازان به آن تاکید و به آن اشاره می کنند این است که وضعیت ساخت و ساز در سال جاری از سال گذشته بهتر نخواهد بود و این روزها برخی اقدامات از سوی شهرداری تهران نشان می دهد که وضعیت ساخت و ساز پیچیده تر خواهد شد.

برخی از انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه این روزها سازندگان به نام و معتبر در مناطق مختلف تهران وارد عرصه ساخت و ساز نشده اند و منتظر هستند تا وضعیت برخی ابلاغیه ها مشخص شود می گویند: داستان صدور پروانه ساختمانی همچنان ادامه دارد و سنگ اندازی جلوی پای سازندگان ظاهرا تمامی ندارد.

۱۲۰ نقطه دخالت کننده در صدور پروانه ساختمانی| قوانین متناقض و متعارض در ساخت و ساز

آنطور که مشخص است این است که در حال حاضر برای صدور پروانه ساختمان باید از ۱۲۰ مرحله عبور کرد. یعنی به عبارتی برای پروانه ساختمان این مراحل نقش دارند و اگر مسئولان ارشد شهرداری و به خصوص شهردار تهران در خصوص کاهش نقاط تاثیرگذار تصمیم گیری نکند کاهش زمان صدور پروانه ساختمان در همان وعده های داده شده باقی مانده و طبق گفته های سازندگان شوافی بیش نخواهد بود.

هر چقدر که زمان صدور پروانه ساختمانی طولانی باشد همان قدر هم قیمت تمام شده ساخت و در نهایت قیمت مسکن برای مصرف کننده نهایی و متقاضی واقعی گران خواهد شد. اما اگر بخواهیم مفصل به موضوع دلایل این طولانی شدن بپردازیم شاید در یک جمله هم بتوان آنرا خلاصه کرد

حسن محتشم نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی تا این حد طولانی و از آن حد استاندارد خود به لحاظ زمانی فاصله دارد؟ گفت: هر چقدر که زمان صدور پروانه ساختمانی طولانی باشد همان قدر هم قیمت تمام شده ساخت و در نهایت قیمت مسکن برای مصرف کننده نهایی و متقاضی واقعی گران خواهد شد. اما اگر بخواهیم مفصل به موضوع دلایل این طولانی شدن بپردازیم شاید در یک جمله هم بتوان آنرا خلاصه کرد.

۱۲۰ نقطه دخالت کننده در صدور پروانه ساختمانی| قوانین متناقض و متعارض در ساخت و ساز

وی افزود: یکی از مراحل طولانی شدن صدور پروانه‏ های ساختمانی مربوط به کمیته تعیین نمای ساختمان است که البته شهرداری تهران در اقدامی فرآیند کمیته نما را از چهار ماه به دو ماه کاهش داده است. اما باید اذعان کرد وقتی بیش از ۱۲۰ مرحله و نقاط اثرگذار در صدور پروانه ساختمان وجود دارد مطمنا بازار مسکن از این همه مراحل و بروکراسی اداری رنج خواهد برد. هر چقدر زمان صدور پروانه ساختمانی طولانی تر شود از آن طرف قیمت تمام شده مسکن نیز بالاتر خواهد رفت.

محتشم تاکید کرد: معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در ارتباط با روند تسهیل صدور پروانه ‏ها قرار بود مواردی مانند هزینه ‏های بیمه تامین اجتماعی و خدمات نظام مهندسی که رقم قابل توجهی است را در ابتدا دریافت نکند تا سازندگان به یکباره از نقدینگی خالی نشوند. یعنی وقتی در ابتدای شروع ساخت از سازنده وجه دریافت نشود از نظر نقدینگی یک سازنده و انبوده ساز در آغاز یک پروژه تمام سرمایه خود را بابت صدور یک برگه پرداخت نمی کند بلکه این نقدینگی برای اجرای ساختمان مصرف خواهد شد بنابراین وقتی پرداخت حق و حقوق به دستگاههای خدمات رسان منصفانه باشد و در ازای دریافت خدمت انجام شود می‏تواند به تسریع در روند صدور پروانه کمک کند.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان با بیان اینکه طولانی شدن فرآیند صدور پروانه ساختمانی، ساخت و ساز را با محدودیت مواجه می‏ کند ادامه داد: ما معتقد هستیم که باید برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز نظارت ها بهتر و دقیق تر باشد و آسیبی به ایمنی ساختمان ها وارد نکند اما معتقد هم هستیم که می توان برخی بروکراسی های اداری و برخی مراحل دخیل در صدور پروانه ساختمانی را حذف کنند تا در نهایت به وعده های داده شده برای تسهیل صدور پروانه ساختمان و کاهش زمان کمک کند.

از ابتدای سال ۹۹ تا مرداد ماه بالغ بر دو هزار و ۸۸۲ مورد پروانه ساختمانی صادر شده است. تعداد پروانه ساختمانی صادر شده در مدت مشابه سال گذشته چهار هزار و ۷ مورد بوده است. این آمار نشان می دهد در تهران و در مدت مورد اشاره صدور پروانه های ساختمانی ۲۸ درصد کاهش داشته است

آنطور که تازه ترین آمار صدور پروانه ساختمانی نشان می دهد این است که از ابتدای سال ۹۹ تا مرداد ماه بالغ بر دو هزار و ۸۸۲ مورد پروانه ساختمانی صادر شده است. تعداد پروانه ساختمانی صادر شده در مدت مشابه سال گذشته چهار هزار و ۷ مورد بوده است. این آمار نشان می دهد در تهران و در مدت مورد اشاره صدور پروانه های ساختمانی ۲۸ درصد کاهش داشته است.

در پنج ماه اول سال گذشته مجوز ساخت سه میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع صادر شده است که در مقابسه با سال ۹۹ در همین مدت میزان ساخت و ساز از لحاط متراژ بالغ بر ۲۱ درصد کاهش یافته است. طبق آمارهای شهرداری تهران در پنج ماه سال گذشته حدود چهار میلیون و ۹۵۰ هزار متر مربع صدور پروانه صورت گرفته است

نکته حائز اهمیت این است که این کاهش صدور پروانه ساختمانی در حقیقت بر میزان متراژ تولید مسکن نیز اثر منفی داشته است. اگر مقایسه اجمالی بر این وضعیت داشته باشیم متوجه خواهیم شد که طبق آمارهای شهرداری تهران در پنج ماه اول سال گذشته مجوز ساخت سه میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع صادر شده است که در مقابسه با سال ۹۹ در همین مدت میزان ساخت و ساز از لحاط متراژ بالغ بر ۲۱ درصد کاهش یافته است. طبق آمارهای شهرداری تهران سال گذشته در پنج ماه سال گذشته حدود چهار میلیون و ۹۵۰ هزار متر مربع صدور پروانه صورت گرفته است.

قطعا وقتی مسیر صدور پروانه ساختمان طولانی می شود شک نکنید که برخی از این اقدام سود می برند

اما مهدی روانشادنیا عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در پاسخ به این پرسش که چرا زمان صدور پروانه ساختمانی این قدر طولانی و بالا است؟ گفت: قطعا وقتی مسیر صدور پروانه ساختمان طولانی می شود شک نکنید که برخی از این اقدام سود می برند. پس اگر به ۳۰ سال گذشته نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که طولانی شدن فرآیند صدور پروانه ساختمانی به نفع عده ای تمام می شود.

وی ادامه داد: قوانین متناقض و متعارض در ساخت و ساز مشکلات را افزایش داده است بنابراین می‌توان سامانه‌ها را به موازات یکدیگر تعریف کرد. مثل قراردادی که سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با فناوری اطلاعات شهرداری تهران دارد و سامانه‌های این دو دستگاه یکی شده اند می توان به این صورت مراحل و بروکراسی را کاهش داد.

۱۲۰ نقطه دخالت کننده در صدور پروانه ساختمانی| قوانین متناقض و متعارض در ساخت و ساز

حال که علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرده است استارت برنامه زمان صدور پروانه ساختمان از خرداد ماه زده خواهد شد و از میانگین صدور پروانه از ۱۰ ماه تا بیش از یک سال به دو ماه کاهش خواهد یافت امید است اقدامات در حد وعده باقی نماند چرا که برای تحقق این وعده ها باید برخی از فرآیندهای صدور پروانه که مربوط به سازمان‌ها و مجموعه‌های بیرون شهرداری است حذف شود تا به کاهش صدور پروانه ساختمانی کمک شود.

کد خبر: ۱۵۲٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha