۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱
کمبود کود شیمیایی تهدیدی تازه برای محصولات کشاورزی| کاهش سطح زیر کشت
بازار گزارش می دهد؛

کمبود کود شیمیایی تهدیدی تازه برای محصولات کشاورزی| کاهش سطح زیر کشت

افزایش قیمت محصولات کشاورزی معضلی جدی است و حال با کمبود شدید کود شیمیایی و تصمیم کشورها برای کاهش سطح زیر کشت، انتظار می رود این روند افزایشی تشدید شود.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش قیمت گندم چالشی جدی را برای دنیا ایجاد کرده است. چالشی که ریشه در ناتوانی بسیاری از کشورها در تامین گندم و افزایش هزینه خرید فراورده های غذایی تولید شده با گندم دارد.

ولی گزارشهای جدید نشان می دهد احتمال اوج گیری دوباره قیمت در بازار گندم وجود دارد و این بار دلیل اوج گیری تلاش کشورهای دنیا برای مقابله با بحران ایجاد شده در بازار گندم است.

برخی از کشورهای تولید کننده گندم که سهم کمی در بازار صادرات داشتند به دلیل نگرانی از کمبود عرضه در ماه های آتی هم موانعی در مسیر صادرات ایجاد کرده اند و اعلام کردند که این طرح برای حفظ گندم در داخل کشور و تامین نیاز داخلی است.

از طرف دیگری کاهش دسترسی به کود شیمیایی به دلیل محدودیت عرضه توسط روسیه باعث شده است تا تولید هم در دنیا کاهش یابد. کشورهای امریکای لاتین اخیرا اعلام کرده اند توان تولید گندم در آنها ۱۵ درصد کاهش یافته است. ونزویلا ریشه این مشکل را عدم دسترسی به کود شیمیایی عنوان کرده است. کشورهای چین و هند هم وضعیت کم و بیش مشابهی دارند.

برمبنای گزارش منتشر شده توسط هندوستان تایمز، این کشور که در تولید گندم سهم قابل ملاحظه ای دارد به دلیل محدودیتهای ناشی از همه گیری کرونا و کاهش دسترسی به کود شیمیایی سطح زیر کشت گندم را کاهش خواهد داد.

در این گزارش تاکید شد که هند در سال تولیدی پیش رو تولید خود را ۵.۷ درصد کاهش می دهد و در این شرایط برای تامین نیاز داخلی مجبور می شود تا واردات خود را افزایش دهد. پیش بینی های اخیر نشان می دهد در سال تولیدی جاری این کشور تنها ۱۰۵ میلیون تن گندم تولید می کند در حالیکه در فوریه پیش بینی شده بود حجم تولید این کشور به ۱۱۱.۳۲ میلیون تن می رسد.

طبق گزارشهای ارایه شده توسط وزارت کشاورزی هند، در برخی از ایالتها سطح زیر کشت ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است و در صورتیکه این وضعیت تداوم داشته باشد احتمال رسیدن میزان تولید سالانه گندم به ۹۰ میلیون تن هم وجود دارد.

حال کاهش حجم تولید هند و افزایش تقاضای این کشور برای واردات را به افزایش قیمت این محصول ارزشمند کشاورزی در ماه های اخیر اضافه کنید. در ماه آوریل سال جاری قیمت گندم در دنیا ۶.۹ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده بود و درگیری های روسیه و اوکراین باعث شد تا پیش بینی هایی از احتمال رسیدن نرخ رشد قیمت به مرز ۹ درصد در این ماه وجود داشته باشد.

حال اگر تولید هند هم با نرخ های پیش بینی شده کاهش یابد، می توان اطمینان داشت که در سال جاری ما افزایش بیشتری در قیمت گندم را تجربه خواهیم کرد که به تشدید هزینه های غذا در دنیا اضافه می کند و بازار را با چالشهای زیادی مواجه خواهد کرد.

در چین سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه تولید فراورده های پتروشیمی که سهم زیادی در تولید کود دارد، به نتیجه رسیده است و قرار بر این است تا بخش زیادی از نیاز داخل توسط تولید کنندگان داخلی تامین شود.

ریشه مشکلات ایجاد شده در بازار کود شیمیایی در شروع درگیری های روسیه و اوکراین وافزایش قیمت نفت و گاز است. در این شرایط توان تولید در بسیاری از کارخانه ها کاهش یافت و روسیه هم که بزرگترین صادر کننده کود شیمیایی در دنیا بود بعد از شروع تحریم های اقتصادی، از صادرات کود جلوگیری کرد تا حجم ذخایر کود شیمیایی برای تامین محصولات کشاورزی در داخل کشور افزایش یابد. این سیاست زمینه را برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی در دنیا و احتمال کاهش عرضه آنها در ماه های آتی فراهم کرد.

کد خبر: ۱۵۱٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha