۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
مالکیت برخی معادن سنگ آهن در اختیار «ذوب آهن» قرار گیرد
عضو هیئت مدیره تاصیکو:

مالکیت برخی معادن سنگ آهن در اختیار «ذوب آهن» قرار گیرد

اصفهان - شاهوردی؛ عضو هیئت مدیره تاصیکو گفت: «ذوب آهن» اصفهان به دلیل نداشتن مالکیت معادن سنگ آهن دچار مشکلاتی شده است و باید برای استمرار فرآیند تولید و توسعه فعالیتهای آتی شرکت این مشکل رفع شود.

به گزارش بازار،حمیدرضا شاهوردی در حاشیه بازدید از غرفه ذوب آهن در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی کرمان در جمع خبرنگاران، با اشاره به شناخت از زنجیره فولاد، اظهار کرد: توسعه آتی ذوب آهن اصفهان منوط به این است که در وهله اول مالکیت معدن سنگ آهن در اختیارش قرار بگیرد.

وی افزود: بعضی مواقع به هر دلیلی عقب افتادگی‌هایی از روند اصلی کار ایجاد می شود که باید با یک سری مکانیزم‌ها جبران شود؛ ذوب آهن در تاریخچه خود صاحب معادن بوده و حالا به هر دلیل مدیریتی، انقطاع بوجود آمده است.

عضو هیئت مدیره تاصیکو تاکید کرد: پیشنهاد مشخصی که همیشه در هیات مدیره صدر تامین مطرح بوده این است که دوستان این عقب افتادگی را با گرفتن معدن یا با مشارکت جبران کنند.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم معنای مالکیت معدن تنها مربوط به داخل مرزهای جغرافیایی ایران نیست و اگر شرایط اقتصادی اجازه دهد و این امکان وجود داشته باشد باید ذوب اهن در خارج از کشور هم بتواند این امر را انجام دهد، زیرا استمرار فرآیند تولید و توسعه آتی این شرکت بستگی به رفع این مشکل دارد. هرچند در حال حاضر هم مسئولان خرید ذوب آهن تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا این مسیر را تامین کنند.

شاهوردی با اشاره به سوددهی ذوب آهن در سال گذشته، گفت: شاید در گذشته شرایط اقتصادی ذوب آهن اجازه نمی داد اما اگر سود دهی شرکت به همان منوال سال گذشته ادامه و حفظ شود، امکان خرید سهمی از شرکت های معدنی فعال وجود دارد.

وی افزود: شرکت صدرتامین این امر را در دستور کار داشت و دارد که بعنوان تکمیل زنجیره ذوب آهن درگیر سهامداری بعضی از پتانسیل های معدنی شود. تاسیس یک شرکت اکتشافی هم بصورت مشارکتی با همین هدف دنبال می شود تا بتوانند معدنی را بگیرند.در میان مدت و بلند مدت راهی غیر از این نیست.در کوتاه مدت باید از ظرفیت های موجود استفاده کرد.

عضو هیئت مدیره تاصیکو تاکید کرد: ذوب آهن باید تراز خود را افزایش دهد و به تدریج محصولات کیفی را جایگزین محصولات معمول کند. با این ورودی، سودآوری را به حداکثر برساند.

پتانسیل ایجاد کنسرسیوم تامین مواد اولیه وجود دارد
وی کار جمعی را مهم دانسته و گفت: تاصیکو تلاش خود را برای ایجاد کنسرسیوم تامین مواد اولیه انجام داده و می دهد. این شرکت با مدیریت آقای نادری که خودشان از مردان فولادی هستند این پتانسیل را دارد که این کار را دنبال کند؛ اینکه بتوانیم در کنسرسیومی موفق باشیم ب به فرهنگ کار جمعی برمی گردد که وجود دارد.

حکمرانی در زنجیره فولاد وجود ندارد
شاهوردی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: توسعه نامتوازن در زنجیره فولاد اشتباه بوده و هر عضوی فقط در چهارچوب منافع و مواضع خودش به این موضوع نگاه و آن را دنبال نموده است. در واقع حکمرانی در زنجیره فولاد وجود ندارد.

وی افزود: کشوری که این همه منابع و مولفه های توسعه را دارد و نتواند بین چرخه منافع برد-برد را برقرار کند دلیلش عدم توازن است. در مقطعی فولادساز و در مقطعی دیگر تولید کننده سنگ آهن و گاهی نوردی ها منافع می برند و همواره براساس برد- باخت است. لذا حکمرانی زنجیره بسیار مهم است که وجود ندارد.

گفتنی است ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد ایران با هدف تبادل اطلاعات و ارائه دستاوردها در نهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی، فرآوری و تجهیزات وابسته در کرمان حضور فعالانه‌ای دارد و مسئولان و کارشناسان این شرکت با همکاری شرکت های وابسته «پویش معادن،پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه و معادن زغال‌سنگ البرز شرقی» با اختصاص غرفه‌ ای به پاسخگویی و ارائه رویکردها، دستاوردها و توانمندی های مادر صنعت فولاد کشور به مسئولان، مخاطبان و مدعوین پرداخت.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha