۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
ضرورت بازنگری قوانین مرتبط با شرکت های دانش بنیان| مافیای صنایع مانع رشد استارتاپ ها می شوند
مدیرعامل اجوتک ونچرز در گفتگو بازار مطرح کرد

ضرورت بازنگری قوانین مرتبط با شرکت های دانش بنیان| مافیای صنایع مانع رشد استارتاپ ها می شوند

زهرایی، مدیرعامل اجوتک ونچرز گفت: بعضی از شرکت ها و نهادها که خود را مقابل فعالیت استارتاپ ها می بینند با استفاده از خلاهای قانونی مانع ادامه اقدامات آن ها می شوند.

بازار؛ گروه ایران: هر چند کمبود نقدینگی به عنوان یکی از چالش های اساسی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان معرفی می شود اما باز هم خیلی از این مجموعه ها می توانند با موفقیت از این مرحله عبور کنند. بنابراین در ادامه مسیر است که دچار مشکل می شوند و به اجبار دست از فعالیت می کشند.

این مشکل نیز به دنبال خلاهای قانونی و قد علم کردن برخی از شرکت‌ ها و نهاد ها مقابل آن ها اتفاق میفتد؛ بنابراین بعضی از مجموعه ها با فعالیت شرکت های تازه نفس استارتاپی را مقابل خود می بینند و با استفاده از قدرتی که در بازار در اختیار گرفته اند اجازه ی ابراز وجود دیگر مجموعه ها را نمی دهند. در این رابطه سید محمد مهدی زهرایی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر اجوتک ونچرز در گفتگو با بازار توضیح می دهد.

* به عنوان مدیرعامل یک مجموعه سرمایه گذاری خطر پذیر بفرمایید با توجه به اینکه امسال به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نام گذاری شده باید به چه شکلی از مجموعه های دانش بنیان حمایت کرد؟
در دو بخش می توان از استارتاپ ها و مجموعه های دانش بنیان حمایت کرد؛ بخش اول قانون گذاری است که خیلی جاها این قوانین به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم فضای فعالیت استارت آپ ها را دچار چالش ها می کند و ادامه مسیر و بقای استارت آپ ها را دشوار می کند.

این مشکلات در حوزه های مختلف استارت آپ ها را درگیر می کند که بخشی از آن ها مرتبط با قوانین و چالش های مالی مرتبط با کسب و کار است که در فضای حقوقی ثبتی، فعالیتی و رقابتی است. در نتیجه بعضی از استارت آپ ها بر اساس فعالیتی که دارند با برخی از شرکت ها و نهادها روبرو می شوند و مافیای قدرت به آن ها اجازه نمی دهد ادامه مسیر را دهند.

بنابراین استارت آپ ها یا نمی توانند با آن ها وارد تعامل شوند و بدون هیچ منطقی مجبور می شوند جلوی آن ها سر تعظیم فرود بیاورد و نتواند به آن هدفی که دارد برسد و به اجبار باید خواسته های آن نهاد تن بدهد؛ از این رو این قوانین نیازمند یک بازنگری کلان تری هستند تا وقتی فعالیت های استارت آپ ها به نتیجه می رسد نهادها و شرکت های دیگر نتوانند جلوی کار آن ها قرار بگیرند.

قانون گذاری باید به نحوی باشد که مجموعه های مختلف بتوانند در کنار یکدیگر فعالیت کنند و حتی بتوانند با یکدیگر دست به تهاتر و همکاری بزنند. چنین فضایی می تواند شرایط را برای رقابت فراهم کند و توسعه را شکل دهد

* برای رفع خلاهای قانونی که مانع ادامه مسیر کسب و کارهای استارتاپی می شوند چه پیشنهادی دارید؟
قانون گذاری باید به نحوی باشد که مجموعه های مختلف بتوانند در کنار یکدیگر فعالیت کنند و حتی بتوانند با یکدیگر دست به تهاتر و همکاری بزنند. چنین فضایی می تواند شرایط را برای رقابت فراهم کند و توسعه را شکل دهد. همین الان چنین اتفاقی در شرکت های خودروسازی مرسدس بنز و بی ام رخ می دهد و آن ها به رغم اینکه با یکدیگر رقیب هستند اما همچنان همکاری هایی را با هم انجام می دهند که دیگران نمی دانند اما در نهایت منتهی به رشد هر دو مجموعه می شود.

علاوه بر این، مساله بعدی هم در فضای حمایت گری مالی است یعنی تسهیلاتی که به استارت آپ ها ارائه می شود می تواند در یک ساختار نظامند تر و یا یک سری قاعده های جذاب تری انجام شود؛ هم اکنون این تسهیلات با یک قسمت وسیع تر در حال ارائه است، استاراپی که در حال فعالیت است خیلی در گیر این ماجرا نبوده و تجربه ندارد و احتمالا نمی تواند در مسیر مشخص و درستی از تسهیلات استفاده کند لذا بهتر است نهاد هایی که این تجربه را دارند مانند شتاب دهنده ها و ... از این امکانات استفاده کنند و به یاری این شرکت ها بیایند. در واقع این همکاری با این مجموعه ها و تسهیلات به این بدنه تزریق شود و این بدنه با توجه به دانش و تخصصی که دارد طی شراکتی به بدنه استارت آپ ها تزریق کند.

بر حسب تجربه ای که شتاب دهنده ها دارند قطعا می توانند چالش های پیش رو را بیان کنند و بگویند با توجه به نوع فعالیت چه نوع مجوز هایی را در آینده نیاز داریم و چه رقبایی خواهیم داشت. تعامل با شتاب دهنده می تواند موانع را تسهیل کند اما لزوما به معنای مرتفع کردن مشکلات نیست اما در یک جاهایی می تواند مرتفع شدن هم رخ دهد

صنعت بازی به عنوان سه صنعت سود ده دنیا شناخته می شود که در ایران چندان به آن نپرداخته اند و جای کار بسیاری دارد

* به ظرفیت های مجموعه های شتاب دهنده برای مشکل گشایی از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان اشاره کردید، بفرمایید در حوزه آموزش به عنوان حوزه تخصصی اجوتک ونچرز، چه ظرفیت های نهفته ای وجود دارد که مجموعه ها می توانند با کمک گرفتن از شما آن ها را شکوفا کنند؟
در حوزه بازی و سرگرمی فعالیت محدودی را در گذشته تحت عنوان سرمایه گذار داشتیم اما جای کار و رشد دارد که فارغ از این که صنعت بازی به عنوان سه صنعت سود ده دنیا قرار می گیرد و این خود کفایت می کند که بگوییم چقدر این حوزه مهم، ظرفیت دارد . با این حال این موضوع در ایران خیلی جای کار دارد.

سال گذشته بر روی یکی از استارتاپ های این حوزه سرمایه گذاری کردیم که اعضای آن کار بلد هستند و در حوزه تولید بازی فعالیت دارند؛ با این تعداد کم مجموعه های فعال در این حوزه نمی توانند از تمام ظرفیت این بخش بهره مند شوند و نیاز به کار بیشتری در این حوزه هستیم. در حال حاضر ظرفیت بالایی در حوزه بازی ها وجود دارد و به خصوص در ایران چندان به این بخش توجه نشده و ظرفیت های نهفته ای در آن وجود دارد.

بخش دیگر مرتبط با حوزه آموزش است که به واسطه کرونا فضای آموزش کشور نسبت به سایر حوزه ها بیشتر درگیر مشکلات شد و موجی از مخاطبان به این حوزه آمدند. هرچند ظرفیت های خوبی برای این حوزه ایجاد شد اما متاسفانه به دلیل هجوم بالای کاربران به این بخش و نبود زیرساخت های کامل خیلی از مجموعه ها نتوانستند زیر بار این فشار دوام بیاورند و حذف شدند.

اما در مقابل برخی هم خیلی خوب توانستند از ظرفیت ها بهره ببرند و پیشرفت هایی در این حوزه داشتند. با این حال همچنان خلاهای بسیاری در این بخش وجود دارد که زیرساخت های آموزشی هنوز آن طور که باید نتوانست نیاز مردم را برطرف کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که با کوچکترین تغییراتی دوباره این مخاطبان به فضای آموزشی سنتی برگردند و دوباره آموزش آنلاین به صورت ۱۰۰ درصد کنار رود. بنابراین برای برقرار ماندن این حوزه کار زیادی نیاز است.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha