۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
رکود بازار آهن؛ سرانجام نبود تقاضا

رکود بازار آهن؛ سرانجام نبود تقاضا

قیمت روز آهن‌الات در پایان هفته گذشته تقریبا با ثبات همراه بود و کاهش جزئی ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی نیز در برخی محصولات به‌ویژه در قیمت میلگرد آجدار قابل مشاهده بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن‌الات در پایان هفته گذشته تقریبا با ثبات همراه بود و کاهش جزئی ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی نیز در برخی محصولات به‌ویژه در قیمت میلگرد آجدار قابل مشاهده بود.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد آرامش نسبی را تجربه کرد، به طوری که قیمت دلار در پایان هفته تغییرات چندانی نداشت و نوسانات محدودی در نزدیکی کانال ۳۰ هزار تومانی داشت. به این ترتیب قیمت هر دلار آمریکا روز پنجشنبه در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۱۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن
کاهش توأم با ثبات که در بازار آهن ایجاد شده بود به طور پراکنده روز پنجشنبه نیز قابل مشاهده بود، ادامه روند کاهشی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نرخ میلگرد آجدار، کف قیمتی این محصول را در حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان قرار داد اما کماکان کلیت بازار میلگرد ثابت بود.

به همین ترتیب ثبات قیمت نبشی و ناودانی نیز روز پنجشنبه ادامه داشت ولی نرخ روز پروفیل و لوله‌های داربستی و گازی و ... در کنار ثبات، ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان نیز کاهش یافتند.

تیراهن نیز در بخش کیلوفروشی جز ذوب آهن اصفهان که حدود ۲۰۰ تومان کاهشی بود، در سایر مبادی ثابت اعلام شد، همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در اکثر مبادی ثبات داشت و تنها در ذوب آهن اصفهان کاهش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی در برخی شاخه‌ها مشاهده شد.

ثباتی که در بازار آهن و فولاد کشور حکمفرما شده است، عمدتا به تأثیر از نرخ محصولات صادراتی و حواله دلار است که متقاضیان مصرفی و سرمایه‌ای را به تماشا و نظاره اوضاع فعلی بازار واداشته است و خریدار تمایلی به خرید محصولی که نرخ آن بالاتر از نرخ فاکتورهای تعیین‌کننده باشد، ندارد.

از همین رو، با وجود افت نرخ جهانی آهن‌آلات، هفته گذشته تلاش بازارساز بدون توجه به قیمت‌های جهانی فولاد و عرضه محصولات پایانی در بالاترین قمیت در بورس کالا و همچنین غیرکاربردی در بازار آزاد، موجب شد تا فرصت تقاضا در بورس کالا از دست برود، به طوری که هفته گذشته تنها ۱۹ درصد از محصولات نهایی عرضه شده در بورس کالا معامله شد و عرضه‌های پیش از آن هم تعریف چندانی نداشت.

با این اوصاف خریدار هیچ تمایلی به خرید آهن‌آلات نشان نمی‌دهد که نتیجه آن هم رکود عمیق حاکم بر بازار آهن است، از همین رو شاید بتوان گفت درحال حاضر دو عامل مهم وجو دارد که ممکن است تحرک و رونق نسبی در بازار ایجاد کند که یکی از آنها آغاز ساخت مسکن ملی به طور جدی و مستمر است.

عامل دیگری که ممکن است خریدار را ترغیب به تهیه محصول نماید افزایش چشمگیر قیمت حواله دلار نیمایی یا قیمت‌های جهانی فولاد است، اگرچه طی روزهای گذشته برخی در تلاش بودند با دستاویز قرار دادن اخباری مانند قطعی برق صنایع فولادی، روندی افزایشی در بازار ایجاد کنند که چندان کاربردی نبود و نتیجه قابل توجهی نداشت.

با این اوصاف در پی روند کاهش محصولات صادراتی ایران، قیمت شمش ۵۸۰ دلاری، با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی اگر براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار حساب شود و همچنین با احتساب ۱۰ درصد سود حاشیه حوزه نورد، قیمت میلگرد حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود، حتی اگر ۱۰۰ درصدی هم در نضر بگیریم قیمت میلگرد در بورس کالا باید ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان باشد.

به هر حال به نظر می‌رسد کف قیمتی میلگرد داخلی تغییر چندانی با هفته گذشته نداشته باشد و بازار قیمتی آن حول ۱۶ هزار و ۳۰۰ الی ۱۶ هزارو ۷۰۰ تومان تعیین شود.

با این حساب نمی‌توان به طور قطعی درباره اوضاع پیچیده و مبهم بازار آهن نظر داد و گذر زمان تکلیف بازار را مشخص خواهد کرد اینکه نرخ محصولات صادراتی چقدر کاهش خواهد یافت و آیا قیمت محصولات داخلی به قیمتی پایین‌تر از نرخ جهانی خواهد رسید یا نه، که به مرور مشخص می‌شود.

اما اینطور که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نرخ شمش صادراتی ایران نسبت به نرخ پایه به کمتر از ۵ درصد رسیده است، احتمالا در هفته جاری عوارض صادراتی این محصول که ۲ درصد است، حذف شود.

امروز نیز حدود یک میلیون و ۶۸۴ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی اعم از: شمش بلوم، تیرآهن، ناودانی، میلگرد کلاف و ... است.

به گزارش آهن پرایس، به طور کلی می‌توان گفت اوضاع بازاراهن در هفته پیش رو را می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که نرخ شمش در همان کانال ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و نرخ میلگرد نیز در کانال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی باقی خواهد ماند مگر اینکه نرخ دلار از ۲۹ هزار تومان پایین‌تر بیاید و کف قیمتی آهن اسفنجی نیز از کانال ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی کاهش بیابد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت آنچه ممکن است در روزهای آتی در بازار رخ دهد تابعی از تأثیر افزایش نرخ کالاهای اساسی و سخت شدن معیشت مردم است که موجب کاهش سهم دهک‌های پایین جامعه از فولاد و مسکن می‌شود که نتیجه این امر نیز به عدم خرید محصولات توسط مردم و عمیق‌تر شد رکود بازار بیش از پیش منجر خواهد شد.

عرضه و تقاضا بهترین سیستم قیمت‌گذاری
لزوم عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در شرایط فعلی یکی از مشکلات بزرگ این حوزه به شمار می‌رود.

در همین زمینه جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون اظهار کرد: حذف لزوم عرضه کلیه محصولات در بورس کالا یکی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش تولید فولاد است که به نظر از اکتشاف و استخراج و توسعه نیز مهمتر است.

شکری یکی از مهمترین مشکلات این صنعت را وجود قیمت‌گذاری دستوری محصولات دانست که به اسم نظارت بر بازار توسط دولت انجام می‌شود و در ادامه اظهار کرد: بخش خصوصی بالای ۹۰ درصد از محصولات فولادی را در واحدهای خود تولید می‌کند عمدتا باید در بورس کالا عرضه شده و در همان جا نیز قیمت‌گذاری شود که مشخصا این نوع قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: سیستم عرضه و تقاضا بهترین روش برای قیمت‌گذاری است و اگر وزارت صمت از قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی دست بردارد، دیگر بخش‌های خصوصی نیز مشمول جرایم سنگین نخواهند شد و حتی برای این بخش‌ها سودآور نیز خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۱٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha