۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
شکست طرح بزرگ احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور
شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد

شکست طرح بزرگ احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور

شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: طرح بزرگ احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور، شکست خورده است.

به گزارش بازار، حمید رحمانی، معاون دفتر توسعه نظام‌های فنی بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: این طرح پس از تصویب شورای عالی آب در سال ۹۳ , در سال ۹۴ آغاز شد و قرار بود مشکل برداشت‌های زیاد از منابع آب زیرزمینی را برطرف کند، اما تاکنون به اهدف خود نرسیده است.

وی افزود: براساس این طرح قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه، عملا کسری مخزن سفره‌های آب زیرزمینی، سالانه صفر شود، اما متاسفانه عملی نشد و کسری مخزن از عدد ۱۲۰ میلیارد متر مکعب در آغاز طرح، هم اکنون به ۱۴۰ میلیارد متر مکعب رسیده است که این به معنی شکست این طرح می‌باشد.

معاون دفتر توسعه نظام‌های فنی بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین درباره علت‌های شکست این طرح گفت: نخستین علت کمبود بودجه و نوسانات زیاد پرداخت آن در سال‌های گذشته است به نحوی که برخی سال‌ها پرداخت بودجه ۴۰ میلیارد تومان، برخی سال‌ها تا ۳۰۰ میلیارد تومان و امسال هم تا حدود ۲۷۰ میلیارد تومان نوسان داشته است.

رحمانی همچنین افزود: در طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی ۱۵ زیرمجموعه در نظر گرفته شده که ۳ مورد وظیفه وزارت جهاد کشاورزی، یک مورد وظیفه وزارت جهاد کشاورزی و ۱۱ مورد دیگر جزء وظایف وزارت نیرو قرار گرفت.

وی تصریح کرد: از ۱۱ طرح وزارت نیرو ۴ طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، راه اندازی گروه‌های گشت و بازرسی و مدیریت مشارکتی و فرهنگ سازی جز طرح‌های اصلی و ۷ طرح مابقی جز طرح‌های کمکی است.

وی گفت: دومین عامل شکست طرح مربوط می‌شود به ماهیت طرح‌های اصلی همچون انسداد چاه‌های غیرمجاز و راه اندازی گروه‌های گشت و بازرسی است که به علت چالشی و مخاطره آمیز بودن آن، متاسفانه از آن استقبال نشد و پیشرفت مناسبی ندارد به نحوی که هیچ مسئولی حاضر نیست در مراسم اعلام و معرفی این گونه طرح‌ها مشارکت کند و روبانی را قیچی بزند.

کد خبر: ۱۵۱٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha