سوءاستفاده از رویه مسافری موبایل

سوءاستفاده از رویه مسافری موبایل

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی گفت: سخت‌تر شدن واردات گوشی از رویه تجاری، سوءاستفاده از رویه مسافری را رونق داده است.

به گزارش بازار، دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه خریدوفروش پاسپورت برای واردات گوشی مسافری باز هم رونق گرفته است، گفت: قبلا محدودیت واردات گوشی‌های مسافری این بود که مسافر وقتی وارد کشور می‌شد، گوشی را احراز می‌کرد و گوشی‌اش توسط مامور گمرک ثبت می‌شد، مشخصات کد ملی و IMEI گوشی ثبت می‌شد و بعد اجازه داشت گوشی را خارج از گمرک ببرد و بعد تا یک ماه فرصت داشت فرآیندهای ثبت و رجیستری و پرداخت حقوق و عوارضش را انجام دهد. الان آن محدودیت را برداشتند که حتما هنگام ورود این فرآیند را انجام دهید و به‌دلیل مشکلاتی که در استعلام سیستم ناجا ایجاد شده، مسافران می‌توانند در یک بازه یک ماهه گوشی را ثبت کنند.

وی بیان کرد: سخت‌تر شدن واردات گوشی از رویه تجاری، سوءاستفاده از رویه مسافری را رونق داده است.

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی افزود: مطابق ماده ۱۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی که مربوط به کالای همراه مسافر است، سود بازرگانی کالایی که همراه مسافر می‌آید، دو برابر سود رویه تجاری توسط بازرگان است. همچنین کالای بالای ۶۰۰ دلار، ۱۲ درصد حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی دارد که چهار درصد حقوق و عوارض است و هشت درصد سود بازگانی، در گمرک این عوارض باید به صورت یک چهار درصد و دو تا هشت درصد گرفته شود، به‌علاوه ۹ درصد ارزش افزوده، یعنی در مجموع ۲۹ درصد حقوق و عوارض و ارزش افزوده گرفته شود. اما اکنون این قانون رعایت نشده است.

اسحاقی ادامه داد: این موضوع باعث شده واردات مسافری نسبت‌ به واردات تجاری به‌صرفه‌تر باشد و مسیرهای قاچاق را باز کرده است.

وی اظهار کرد: سوداگران و قاچاقچیان اطلاعات پاسپورت را می‌خرند و با هماهنگی‌هایی که انجام می‌دهند کالا را از طریق مسیر زمینی و یا هوایی به ایران قاچاق می‌کنند و اطلاعات مسافر را با روش‌هایی که ما نمی‌دانیم و مسئولان نظارتی باید بررسی کنند، در سامانه گمرک ثبت می‌کنند و به نام آن مسافر برای گوشی‌های قاچاق کد فعال سازی دریافت می‌کنند.


کد خبر: ۱۵۱٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha