۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
رد شدن حباب سکه از یک میلیون تومان | دلار در کانال ۳۰ هزار تومان| حرکت مارپیچ گرانی تورم و نرخ ارز
گزارش« بازار» از وضعیت این روزهای بازار سکه و ارز؛

رد شدن حباب سکه از یک میلیون تومان | دلار در کانال ۳۰ هزار تومان| حرکت مارپیچ گرانی تورم و نرخ ارز

سکه و طلا در شرایطی که انس جهانی کاهشی است اما متاثر از افزایش نرخ ارز بر مدار صعود قرار گرفته اند، کارشناسان چنین رشد قیمتی را حبابی و البته برگرفته از تداوم حرکت مارپیچ رشد نرخ تورم و ارز می دانند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها در حالی قیمت طلای جهانی نوسانی و نسبتا با شیبی ملایم روبه پایین در حرکت است اما قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به دلیل افزایش قیمت ارز افزایشی شده است، طوری که هم اکنون هر سکه تمام بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر گرم طلا به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان با حباب همراه بوده و ناشی از رشد میزان تقاضا در بازار است چرا که نرخ واقعی طلا برحسب ارزش انس جهانی این گونه نیست که قیمت سکه را به چنین رقمی رسانده است.
از طرفی اینکه چرا قیمت ارز در بازار هیجانی افزایش یافته است برگرفته از عوامل متعددی چون طولانی شدن روند مذاکرات برجام همچنین اصلاح قیمت ارز ترجیحی و آزد سازی نرخ کالاهای اساسی بوده که این مسائل تاثیر خود را بر روی قیمت ارز در بازار به جای گذاشته است. افزایش قیمتی که منجر به رشد قیمت سکه و طلا در بازار شده و معلوم نیست با اعمال سیاست های ارزی در روزهای آینده بازار ارز، طلا و سکه به کدام سود برود.

افزایش قیمت سکه و طلا فقط به دلیل رشد قیمت ارز در بازار بوده که البته این افزایش قیمت واقعی نیست، چرا که انس جهانی طلا به جای رشد قیمت سیر نزولی را می پیماید در چنین شرایطی باید پذیرفت که قیمت سکه حبابی در حال رشد در بازار است

ارز گران، سکه را در بازار حبابی گران کرد
محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل افزایش قیمت ها در بازار سکه، طلا و ارز گفت: افزایش قیمت سکه و طلا فقط به دلیل رشد قیمت ارز در بازار بوده که البته این افزایش قیمت واقعی نیست چرا که انس جهانی طلا به جای رشد قیمت سیر نزولی را می پیماید.
وی با بیان اینکه قیمت سکه هم اکنون بیش از یک میلیون تومان حباب دارد، افزود: قیمت طلا همیشه از انس جهانی و نرخ روز ارز در بازار تبعیت می کند. حال در چنین شرایطی که قیمت ارز مدتی است بر مدار رشد قرار گرفته است، سکه و طلا نیز به دنبال افزایش نرخ ارز حرکت می کنند که البته تاثیر افزایش میزان تقاضا برای خرید این کالاها در بازار نیز بر رشد قیمت ها را نباید نادیده گرفت.
کشتی آرای به تاثیر انتظارات و برخی تحلیل ها از نتیجه توافقات برجام همچنین طولانی شدن روند مذاکرات بر افزایش نرخ ارز که منجر به رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه شده است اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که قیمت ارز، سکه و یا طلا روندی افزایشی به خود می گیرند، ناخودآگاه بازار تقاضا نیز برای خرید این کالاها به دلیل نگرانی از رشد بیشتر قیمت ها افزایش می یابد که نتیجه آن منجر به رشد حبابی قیمت ها در این بازارها می شود.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر تاثیر گذاری افزایش نرخ ارز بر رشد قیمت سکه و طلا در بازار، تبدیل سرمایه و دارایی ها به کالاهای ارزشمندی چون سکه و طلا در شرایطی که سایر بازارها از ثبات خاصی بر خوردار نیستند نیز دلیل دیگر افزایش میزان تقاضا برای خرید این کالاهاست که باعث رشد قیمت های حبابی آنها در بازار می شود.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: معمولا در هفته دوم فروردین هر سال بازار طلا و جواهر شاهد کمترین داد و ستدها است چرا که اگر کسی قصد خرید طلا دارد معمولا قبل از سال انجام می دهد، اما اکنون میزان تقاضا برای خرید سکه همچنان در بازار رو به افزایش است و این افزایش تقاضا همانطور که گفته شد قیمت ها را در این بازار حبابی بالا می برد. به طور مثال قیمت سکه در اواسط فروردین ماه امسال ۵۰ هزار تومان حباب داشت اما اکنون حباب قیمت این کالا به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.

هر چند قیمت طلا و سکه از نوسان نرخ ارز در بازار و انس جهانی تبعیت می کند، اما بخش پنهانی و موثر آن ناشی از رشد نرخ تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار است در چنین شرایطی سکه و طلا نیز به عنوان کالاهای مورد داد و ستد در بازار برای رشد منطقی قیمت، از این قاعده تا حدودی مستثنی نیستند

تورم ارز را گران و ارز گران تورم را تشدید می کند
میثم رادپور، کارشناس بازار نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل افزایش قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز گفت: هر چند قیمت طلا و سکه از نوسان نرخ ارز در بازار و انس جهانی تبعیت می کند، اما بخش پنهانی و موثر آن ناشی از رشد نرخ تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار است در چنین شرایطی سکه و طلا نیز به عنوان کالاهای مورد داد و ستد در بازار برای رشد منطقی قیمت، از این قاعده تا حدودی مستثنی نیستند.
وی به نوسانات نرخ ارز طی چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: طی ۲ تا ۳ سال اخیر که قیمت دلار در بازار میانگین حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان بوده است اما اغلب کالاها در بازار به دلیل رشد نرخ بالای تورم بعضا بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده اند این در حالی است که اکنون میانگین نرخ ارز نسبت به ۲ سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد نشان می دهد. با این وجود بخشی از افزایش نرخ ارز به دلیل رشد نرخ تورم بوده که البته برخی ها می گویند؛ افزایش نرخ ارز است که تورم را تشدید می کند.
این کارشناس اقتصادی افزود: هر چند چنین اظهاراتی از سوی کارشناسان درست به نظر می رسد اما چنانچه نرخ تورم در کشور کاهشی شود، بی تردید نرخ ارز نیز در بازار بدنبال سیر نزولی نرخ تورم حداقل افزایشی نخواهد شد و قیمت آن بی تردید منطقی معقول می شود.

باید پذیرفت که اگر اقتصاد تورم زا نباشد نرخ ارز نیز به این شکل در بازار افزایش نمی یابد. بنابراین نباید همه تقصیر گرانی ها را به گردن ارز انداخت چرا که وقتی حجم نقدینگی افزایش نیابد قیمت ارز نیز افزایش نمی یابد و از طرفی هر آنچه ظرفیت تولید کاهش یابد تورم نیز افزایشی خواهد بود

وقتی رشد نرخ تورم بر افزایش نرخ ارز تاثیر می گذار
وی در ادامه افزود: اینکه گفته می شود رشد نرخ تورم به دلیل افزایش نرخ ارز است تا حدودی می تواند تعبیر درستی باشد زیرا زمانی که ارز گران می شود قیمت ها نیز در بازار افزایش می یابند و تولید کننده با هزینه های زیادی مواجه می شود اما در مقابل اگر به اصل قضیه نگاه شود، مسائلی چون استقراض دولت از بانک مرکزی برای تامین هزینه کسری بودجه هرساله که حجم نقدینگی و پایه پولی را بشدت افزایش می دهد موجب خواهد شد تا ارزش پول ملی کاهش یابد در چنین شرایطی میزان تولید سیر نزولی به خود گرفته و تورم افزایش خواهد شد.
رادپور اضافه کرد: ریشه تورم علاوه بر رشد نقدینگی به کاهش میزان تولید بر می گردد و زمانی که تولید در کشور به خوبی شکل نگیرد سرمایه گذاری نیز در این بخش انجام نمی شود. در چنین شرایطی باید پذیرفت که اگر اقتصاد تورم زا نباشد نرخ ارز نیز به این شکل افزایش نمی یابد. بنابراین نباید همه تقصریها را به گردن ارز انداخت چرا که وقتی حجم نقدینگی افزایش نیابد قیمت ارز نیز افزایش نمی یابد و از طرفی هر آنچه ظرفیت تولید کاهش یابد تورم نیز افزایشی خواهد بود.

قیمت طلای ۱۸ عیار به هر گرم یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد. دلار نیر امروز در بازار آزاد به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید

سکه ۱۴ میلیون ۴۰۰ تومانی و دلار ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومانی
بنا به این گزارش، عصر امروزدر بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار به هر گرم یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد. این در حالی است که امروز در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۶۷۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۵ هزار و ۴۲۱ تومان تعیین و قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۲۹۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۱ تومان اعلام شد.
همچنین در بازار آزاد هر دلار آمریکا در برابر ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. بازاری که اکنون ریسک بالایی دارد و نباید به آن اعتماد کرد چرا که تصمیم گیران و سیاست گذار ارزی هر لحظه امکان دارد با برنامه ریزی های اصلاحی قیمت ها را کنترل و بازار را ساماندهی کند و این اقدام منجبر به کاهش قیمت ها در این بازار شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha